Klasszikus

Zenélő doboz

2004.12.14. 00:00
Ajánlom
A velencei mór, szecessziós stílusú Uránia Mozi fülledt egzotikumával és kecses bájával olyan, mint egy bársonnyal bélelt ékszerládika tele keleti ékszerekkel, smaragddal, gyémánttal, zafírral. Szombaton este, a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok hangversenyén pedig csillogó kis zenélő dobozzá alakult át.

Amely Mozart A pásztorkirály című nyitányának derűs ketyegésével nyílt fel. Bár a színpad bársonyfüggönye elé hangvetők kerültek, a terem adottságai miatt kicsit mégis tompa maradt az együttes hangzása. A kiegyenlítettségéből azonban semmit nem vesztett. Sőt! Már a nyitány első hangjainál feltűnt, mennyire önálló minden szólam. Előfordul némely zenekarral, hogy a funkciós basszus és a dallam között nem hallani mást, mint langyos, egymásba simuló harmóniákat. A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok adventi hangversenyén azonban örömmel figyeltem fel a belső történésekre is. A brácsa szólam például minden apró kiugrási lehetőséget megragadott, ami sokkal élőbbé, színesebbé varázsolta a zenei szövetet.

Mozart G-dúr Fuvolaversenyének szólistája Gyöngyössy Zoltán volt. Hamar kiderült, hogy a művésznek nincs jól bevált „Mozart-sablonhangja”, minden témát a hozzáillő hangszínen szólaltat meg. Olykor mintha nem is ugyanazon a hangszeren játszana. Vibrál, de a zene érzelmi töltöttségétől függően mindig más amplitúdóval, csengő hangon játszik, de néha az elérzékenyülés pillanataiban cizellálttá, pasztell árnyalatúvá válik a hangja, nagy íveket köt össze végtelen levegővel, máskor pedig a páros kötések kecses tagolásával negyedről-negyedre tagolja a motívumot. Ahogy éppen igényli. No nem a művész – a zene.

Nagy meglepetést okozott a számomra az első tétel kadenciája. Abszolút modern volt, és napjaink fuvolatechnikai vívmányaira épült. Legalább olyan elvont és stíluson kívüli, mint Chick Corea legendás jazzkadenciái. Átfúvások, bizarr hangszínek, mindez néha több szólamban – az első pillanatban azt gondoltam, Mozart forog a tömegsírjában. A második tétel kadenciájának fájdalmas lírája, a harmadik csiklandozó humora azonban teljesen meggyőzött, hogy nem. Végül is a kadencia mint olyan, mindig minden korban arról szól, hogy a hangszeres művész az aktuális darab nyomdokain elindulva a legbravúrosabb, legszemfényvesztőbb és legleleményesebb arcát is megmutathassa. És Gyöngyössy Zoltán, bár erősen feszegette a mű szabta kereteket, nem lépte túl őket. A ráadásként játszott Varázsfuvola-részlettel pedig mintegy bevallotta: ő a hangszerével nem csupán játszik, hanem bűvölni, varázsolni is akar.

Vivaldi négy szólóhangszerre írt D-dúr versenyművében a zenekar tagja, Somogyi Péter és Szigeti Szilvia hegedűművészek, valamint Molnár Piroska és Kaszanyitzky András gordonkaművészek mutatkoztak be szólistaként. Maga a mű ugyan nem ér fel a Négy évszaki vagy a magnificati magaslatokhoz, de kellemes, barátságos darab. Alkalmat ad a kamarazenélésre. Azért is, mert a tagok ennél a szerzeménynél családias félkörben ültek, és azért is, mert a négy szólista sokszor ugyanazt a témát kellett, hogy megszólaltassa kánonszerűen, ami nagy figyelmet, egymásra hangolódást és a koncertet megelőzően sok közös munkát igényel.

Haydn C-dúr, „A medve” alcímet viselő szimfóniájában Gyöngyössy Zoltán beült a zenekarba. Sok szép fuvolaszóló van ebben a darabban, de a fagott és az oboa sem panaszkodhat. Sem a közönség, aki hallotta őket. Akár egész este, most is jó hangulatban, oldottan játszottak a muzsikusok. Öröm volt látni a fafúvósok összevillanó tekintetét, a cinkos félmosolyokat egy-egy közösen indított motívum előtt az Allegrettóban. Vagy az első tétel keringőszerű főtémájában a nagybőgőst, ahogyan egy jóleső mozdulattal belendítette a zenekart. Vagy az éppen a dudabasszust játszó szólamok kedélyes tenyeres-talpasságát a fináléban – amit a nagy sikerre való tekintettel megismételtek. Nem is baj, mert másodszorra a lötyögésnek még az emléke is eltűnt a hegedűszólamokból.

A hangverseny a Bécs-Velence vándorbérlet koncertje volt. Képviseltette is magát mindkettő Mozart, Haydn és Vivaldi segítségével. Sőt, ez utóbbi ott is maradt: ornamentika formájában az Uránia Filmszínház falain.

(2004. 12. 11. 19:00 Uránia Nemzeti Filmszínház – A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok koncertje; Mozart: A pásztorkirály – nyitány; G-dúr fuvolaverseny, K 313; Vivaldi: D-dúr concerto négy vonós hangszerre, RV 564; Haydn: C-dúr „A medve” szimfónia, Hob. I:82; km.: Gyöngyössy Zoltán (fuvola), Somogyi Péter, Szigeti Szilvia (hegedű), Molnár Piroska, Kaszanyitzky András (cselló); vez.: Rohmann Imre)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.