Klasszikus

Zenélő doboz

2004.12.14. 00:00
Ajánlom
A velencei mór, szecessziós stílusú Uránia Mozi fülledt egzotikumával és kecses bájával olyan, mint egy bársonnyal bélelt ékszerládika tele keleti ékszerekkel, smaragddal, gyémánttal, zafírral. Szombaton este, a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok hangversenyén pedig csillogó kis zenélő dobozzá alakult át.

Amely Mozart A pásztorkirály című nyitányának derűs ketyegésével nyílt fel. Bár a színpad bársonyfüggönye elé hangvetők kerültek, a terem adottságai miatt kicsit mégis tompa maradt az együttes hangzása. A kiegyenlítettségéből azonban semmit nem vesztett. Sőt! Már a nyitány első hangjainál feltűnt, mennyire önálló minden szólam. Előfordul némely zenekarral, hogy a funkciós basszus és a dallam között nem hallani mást, mint langyos, egymásba simuló harmóniákat. A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok adventi hangversenyén azonban örömmel figyeltem fel a belső történésekre is. A brácsa szólam például minden apró kiugrási lehetőséget megragadott, ami sokkal élőbbé, színesebbé varázsolta a zenei szövetet.

Mozart G-dúr Fuvolaversenyének szólistája Gyöngyössy Zoltán volt. Hamar kiderült, hogy a művésznek nincs jól bevált „Mozart-sablonhangja”, minden témát a hozzáillő hangszínen szólaltat meg. Olykor mintha nem is ugyanazon a hangszeren játszana. Vibrál, de a zene érzelmi töltöttségétől függően mindig más amplitúdóval, csengő hangon játszik, de néha az elérzékenyülés pillanataiban cizellálttá, pasztell árnyalatúvá válik a hangja, nagy íveket köt össze végtelen levegővel, máskor pedig a páros kötések kecses tagolásával negyedről-negyedre tagolja a motívumot. Ahogy éppen igényli. No nem a művész – a zene.

Nagy meglepetést okozott a számomra az első tétel kadenciája. Abszolút modern volt, és napjaink fuvolatechnikai vívmányaira épült. Legalább olyan elvont és stíluson kívüli, mint Chick Corea legendás jazzkadenciái. Átfúvások, bizarr hangszínek, mindez néha több szólamban – az első pillanatban azt gondoltam, Mozart forog a tömegsírjában. A második tétel kadenciájának fájdalmas lírája, a harmadik csiklandozó humora azonban teljesen meggyőzött, hogy nem. Végül is a kadencia mint olyan, mindig minden korban arról szól, hogy a hangszeres művész az aktuális darab nyomdokain elindulva a legbravúrosabb, legszemfényvesztőbb és legleleményesebb arcát is megmutathassa. És Gyöngyössy Zoltán, bár erősen feszegette a mű szabta kereteket, nem lépte túl őket. A ráadásként játszott Varázsfuvola-részlettel pedig mintegy bevallotta: ő a hangszerével nem csupán játszik, hanem bűvölni, varázsolni is akar.

Vivaldi négy szólóhangszerre írt D-dúr versenyművében a zenekar tagja, Somogyi Péter és Szigeti Szilvia hegedűművészek, valamint Molnár Piroska és Kaszanyitzky András gordonkaművészek mutatkoztak be szólistaként. Maga a mű ugyan nem ér fel a Négy évszaki vagy a magnificati magaslatokhoz, de kellemes, barátságos darab. Alkalmat ad a kamarazenélésre. Azért is, mert a tagok ennél a szerzeménynél családias félkörben ültek, és azért is, mert a négy szólista sokszor ugyanazt a témát kellett, hogy megszólaltassa kánonszerűen, ami nagy figyelmet, egymásra hangolódást és a koncertet megelőzően sok közös munkát igényel.

Haydn C-dúr, „A medve” alcímet viselő szimfóniájában Gyöngyössy Zoltán beült a zenekarba. Sok szép fuvolaszóló van ebben a darabban, de a fagott és az oboa sem panaszkodhat. Sem a közönség, aki hallotta őket. Akár egész este, most is jó hangulatban, oldottan játszottak a muzsikusok. Öröm volt látni a fafúvósok összevillanó tekintetét, a cinkos félmosolyokat egy-egy közösen indított motívum előtt az Allegrettóban. Vagy az első tétel keringőszerű főtémájában a nagybőgőst, ahogyan egy jóleső mozdulattal belendítette a zenekart. Vagy az éppen a dudabasszust játszó szólamok kedélyes tenyeres-talpasságát a fináléban – amit a nagy sikerre való tekintettel megismételtek. Nem is baj, mert másodszorra a lötyögésnek még az emléke is eltűnt a hegedűszólamokból.

A hangverseny a Bécs-Velence vándorbérlet koncertje volt. Képviseltette is magát mindkettő Mozart, Haydn és Vivaldi segítségével. Sőt, ez utóbbi ott is maradt: ornamentika formájában az Uránia Filmszínház falain.

(2004. 12. 11. 19:00 Uránia Nemzeti Filmszínház – A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok koncertje; Mozart: A pásztorkirály – nyitány; G-dúr fuvolaverseny, K 313; Vivaldi: D-dúr concerto négy vonós hangszerre, RV 564; Haydn: C-dúr „A medve” szimfónia, Hob. I:82; km.: Gyöngyössy Zoltán (fuvola), Somogyi Péter, Szigeti Szilvia (hegedű), Molnár Piroska, Kaszanyitzky András (cselló); vez.: Rohmann Imre)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Zenés színház

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Pixelekbe zárt generáció

Jane Schoenbrun szemkápráztató vizualitással, egy egészen különleges, mégis átélhető allegórián keresztül képes beszélni az identitáskeresés és a média viszonyáról. I Saw the TV Glow kritika.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.