A Gustavo Dudamel által az 1980-as években Venezuelában elindított kezdeményezés mára olyan világméretű társadalmi programmá fejlődött, amelynek célja a hátrányos helyzetű fiatalok segítése a zenei oktatás révén. Magyarországon Szimfónia Program néven indult kezdeményezés az El Sistema tapasztalatainak felhasználásával. Most Kenya nyomornegyedeibe is eljutott a bostoni zeneművészeti egyetemen végzett hegedűművész, Karis Crawford révén. Amikor 2007-ben Kenyába költözött, még nem ismerte ezt a programot, csak önszántából, önkéntes alapon kezdett hétvégente hegedűórákat adni a nairobi nyomornegyedben élő gyerekeknek.
Kapcsolódó
„A fő indíttatásomat az adta, hogy láttam, a kenyai közoktatási rendszer nem nyújt a gyerekeknek reményt és munkalehetőséget, különösen nem a nyomornegyedekben élő gyerekek számára" - mondta Crawford, aki 2014-ben indította el az El Sistema programot Kenyában.
Az állami iskolákban nem tanítják a gyerekeket kritikus gondolkodásra, problémamegoldásra, és nem fejlesztik a kreativitásukat. Tudtam, hogy egy olyan zenei program, mint az El Sistema, át tudná hidalni ezeket a szakadékokat”
- fogalmazott. A program kenyai elindításához Kickstarteren indított kampányt Crawford, ennek segítségével, és baráti adományokkal szerezték be a szükséges hangszereket. A Nagy-Britanniába tett utazásai során mindig hozott egy-egy , a padlásról előkerült adományozott hangszert, így állt össze szép lassan a hangszerállomány. Az oktatói gárda összeállítása szintén önkéntes alapon zajlott, a legtöbb esetben a Kenya National Youth Orchestra zenészeit képezték ki erre a célra. Ez azért is volt fontos, mert a kenyai szülők nem hittek a program sikerében, amíg nem láttak valaki közülük valót hangszerrel a kezében. Sajnos persze az önkéntes munka nem garancia a hosszú távú munkavégzésre, így volt olyan nyomornegyed, ahol azért kellett abbahagyni a programot, mert elfogytak az oktatók.
Crawford jelenleg is azon dolgozik, hogy biztosítva legyen a tanárok fizetése és később bővíteni tudja a programot, akár egy vonószenekar létrehozásával. És hogy mit ad a zene a gyerekeknek? Ezt nehéz pontosan körülhatárolni, annak ellenére, hogy tudósok, zenepedagógusok és programigazgatók régóta diskurálnak arról, hogy ezek a programok milyen nagy hatással vannak a pszichológiai és társadalmi fejlődésre.
Crawford ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: "Reméljük, hogy hamarosan adatokkal is bizonyítani tudjuk, hogy az El Sistema bevezetése közvetlenül javította a kenyai nyomornegyedekben élő gyerekek személyes és szociális életét" - mondta. "A Kawangware diákjai a programunk nélkül az utcán töltenék az idejüket az iskola után - ez ijesztő és szomorú.
Így viszont olyan új készségeket sajátítanak el, amelyek reményt adnak nekik hátralévő életükre".
(forrás: The New York Times)