Klasszikus

Zeneszerzés élesben

Az alkalmazott zeneszerzés egyik legfontosabb terepe a színház-, illetve filmművészet, ezért a Zeneakadémia Zeneszerzés Tanszékének 2011-ben indult új szakiránya szoros kapcsolatot alakított ki a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel. A szakirányról elsőként diplomázó hallgatók két este állították színpadra a közös produkcióban megvalósult vizsgadarabjaikat a Solti teremben, énekes és színész növendékek előadásában. INTERJÚ

Az első estén május 22-én két Oscar Wilde feldolgozást hallhattunk: Lustyik Ákos zenés színházi darabját, A boldog herceget és Mátyássy Szabolcs kamaraoperáját Szöllősi Barnabás librettója alapján: A csalogány és a rózsa címmel. A két színpadi mű között Zámbó Jonatán Intermezzo című műve hangzott el. Mátyássy Szabolccsal tanulmányairól beszélgettünk és arról, hogy mennyi művészi szabadság marad, ha alkalmazott zenét kell írni.

- A tanszék három szakiránya közül miért döntöttél az alkalmazott zeneszerzés és nem pedig a klasszikus vagy az elektronikus szakirány mellett?

- Dolgoztam már színháznál és filmzenét is készítettem. Nagyon csábító volt, hogy a klasszikus zeneszerzés szakirány óráin kívül, itt specializált képzésen vehetek részt, ami kifejezetten abban segít, hogy minél könnyebben boldoguljak, ha a jövőben filmes, vagy színházi megkeresést kapok.

- Milyen más tárgyak szerepelnek a tanmenetben a klasszikus szakirány óráihoz képest?

- Említhetném például a művelődési ismereteket, ami gyakorlatilag nem más, mint drámatörténet és drámaelemzés. A műveket természetesen főként zenei szempontból vizsgáljuk. Foglalkozunk film-és színházanalízissel, de lehetőség van könnyűzenei gyakorlatra, valamint a digitális hangszerelés és hangfelvétel elsajátítására is. Ezek a tárgyak persze mind a klasszikus szakirány kötelező óráin - hangszerelés, prozódia, formatan és analízis, szabad kompozíció, és klasszikus kompozíció - felül szerepelnek. Nekem személy szerint a tavalyi év második félévében, nagyon sok, huszonegy tantárgyam volt.

A második estén két színpadi klasszikust láthattunk új olvasatban: Garcia Lorca Bernarda Alba háza című darabját Bakk-Dávid László hangszerelte meg a zenés színpad számára, Csokonai művéből, Az özvegy Karnyónéból pedig Kovács Adrián írt musicalt Kendrey Beatrix librettója nyomán. Bakk-Dávid László 2009-ben zenei vezetőként dolgozott szülővárosában a Kézdivásárhelyi Városi Színházban. A vizsgadarabjáról és az egyéni szerzői hangról kérdeztük őt.

- Mennyire nyílik lehetőség egyéni zeneszerzői hang kialakítására a szakirányon?

- Vezető tanárainktól Fekete Gyulától és Tallér Zsófiától mindig is szabad kezet kaptunk. Azt hiszem, ezt a diplomadarabjaink teljes mértékben alátámasztják. Az évfolyamon mind nagyon különbözőek vagyunk, és a személyiségünk tükröződik is a műveken, ami szerintem köszönhető oktatóinknak is.

- Milyen más eszközök állnak rendelkezésetekre, akár elektronikus instrumentumok?

- Van egy elektronikus-zeneszerzés terem, ahol a programok lehetővé teszik a számítógépes zeneszerzést és a hangrögzítést, ha esetleg olyan feladat adódik. A módszer egyébként már nagyon elterjedt, szinte minden zeneszerző digitális kottát ír, ezzel is felgyorsítva a rendelkezésére álló időt.

- Mi volt a fő szempont amikor írtátok a most elhangzó vizsgadarabjaitokat, és követtetek-e zeneszerzés-technikailag valamilyen irányzatot?

- Nem, kifejezetten kerülöm, hogy a műveim besorolhatóak legyenek, ettől persze érnek hatások, ami nyilván hallatszik is. Lustyik Ákos és én (Mátyássy Szabolcs) közös estén diplomáztunk. Marton Lászlótól, akinek a negyedéves hallgatókból álló osztályával együtt dolgoztunk, két Oscar Wilde mesét kaptunk szabad felhasználásra. Én egy kamaraoperát írtam a Csalogány és a rózsából, három énekhangra és egy kamaraegyüttesre. A diplomakoncert után pozitív visszajelzéseket kaptam és én is úgy éreztem, hogy jól sikerült.

- Eddig igyekeztem (Bakk-Dávid László) minden darabommal más-más irányt megcélozni. Widder Kristóffal, aki a darabot rendezte, rendszeresen találkoztunk, hogy megmutassam neki, hol tartok éppen. Ezeket a találkozókat megelőzően ő megírt egyfajta "forgatókönyvet": mivel mozgás-színházról van szó ezért leírást készített, hogy milyen érzéseket, történéseket képzel el az egyes jelenetekben. Én ezekre a leírásokra igyekeztem zeneileg reflektálni. Technikailag pedig legfőképpen arra kellett figyelnem, hogy hány percesek legyenek  az egyes jelenetek. Természetesen nem sikerült mindet betartani, de Kristóffal ebből a szempontból rugalmasan lehet együtt dolgozni. Tekintve, hogy ez egy alapvetően kortárs színpadi feldolgozása az eredeti drámának, ezért adott volt, hogy a zenének is valamiféleképpen ebbe az irányba kell mutatnia. Igyekeztem megfelelőképpen összehozni a"hagyományt"- amelynek egy fajta beteges, szörnyszülött változata alapmotívumként van jelen az eredeti darabban - és az elektronikát. A darab során a hagyományos hangszerek (csembaló, angolkürt, fuvola, gitár) szinte sosem szólalnak meg autentikus módon, és ezt - a digitális meghangszerelésen kívül - úgy értem el, hogy számos alkalommal a megszokottól eltérő összetételben szólaltattam meg őket: pl. hat gitár, csembaló és elektronika együtt.

Az előadás szünetében kérdésünkre Fekete Gyula tanszékvezető egyetemi docens elmondta, hogy az idén négy hallgató szerezte meg elsőként a diplomáját, és a következő évfolyamok is hasonlóan tehetséges fiatalokat és magas színvonalú munkákat tartogatnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus online közvetítés

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.
Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.