Klasszikus

Zeneszerző a modern alapzajban – Vidovszky László 75 éves

2019.02.25. 13:50
Ajánlom
75 éves Vidovszky László, az Új Zenei Stúdió alapító tagja, akinek egész munkásságát végigkísérte a kísérletezés.

1944. február 25-én született Békéscsabán, első zeneóráit is a városban vette. Tizennégy éves korában a szegedi Zeneművészeti Szakiskolába került, ahol zeneszerzést és zongorát tanult, főiskolai tanulmányait pedig már Budapesten végezte. Farkas Ferenc tanította zeneszerzésre, de még nagyobb hatással volt rá, hogy 1970-ben féléves UNESCO-ösztöndíj keretében Párizsban, a Groupe de Recherches Musicales tanfolyamát, illetve a Conservatoire-ban Olivier Messiaen zeneszerzés óráit látogatta.

Ha Vidovszky László zenei nyelvét a nagy európai-amerikai zeneszerzők között akarjuk elhelyezni, Olivier Messiaen és John Cage hatását feltétlenül meg kell említeni.

1970-ben Vidovszky megalapította az Új Zenei Stúdiót Eötvös Péterrel, Jeney Zoltánnal, Kocsis Zoltánnal, Simon Alberttel és Sáry Lászlóval. A nemzetközileg is rangos csoport két évtized alatt mintegy 600 kortárs zeneművet mutatott be. „Ez az időszak egybeesett új zenei ideálok s egy új gondolkodásmód keresésével: kimondva-kimondatlanul egyet jelentett ez szinte mindannak tagadásával, ami Bartók óta történt: újra kellett vizsgálni és újraértelmezni az alapelemeket, új zenei magatartásmódokat, korábban nem ismert hangszeres formációk alkalmazását kellett kipróbálni” – mondta később a művészcsoportról Wilheim András muzikológus.

A Jeneyvel és Sáryval közösen alkotott Undisturbed c. kompozíciójuk nagy vitákat váltott ki zenei körökben, mivel benne egyszerre szólalt még több különböző, de azonos időtartalmú zenemű. "Az ötlet, azt lehetne mondani, a levegőben volt. Egy térben, egyidejűleg megszólaltatni olyan zenei anyagokat, amelyek (már csak gyakorlati szempontból is) bizonyos előzetes megkötéssel, de egymástól mégis függetlenül, külön elveket követve íródtak: éppen a hatvanas-hetvenes évek fordulóján vetődött fel aktuális problémaként” – mondta a műről Wilheim. Az Undisturbed-et szokás zenetörténeti mérföldkőnek tartani, de nehézkes előadása miatt perifériára szorult.

Vidovszky zenéjének alapélménye a modern világ felgyorsultsága, hangossága, amely szerinte egészen új paradigmát teremt. Szerinte míg az elmúlt évszázadokban „csaknem lehetetlen volt, hogy valaki akarata ellenére halljon zenét. Ma ez pont fordítva van: az embernek úgy kell kiverekednie – étteremben, taxiban, majd minden nyilvános helyen – azt a jogát, hogy ne halljon zenét.” Zeneszerzői szótárának egyik fő szócikke ezért az „alapzaj”.

Vidovszky a hetvenes években kezdett tanítani, a pécsi Janus Pannonius Egyetem professor emeritusa és a Zeneakadémia zeneszerzés, ellenpont és számítógépes zeneszerzés tanára. Zeneszerzői munkásságának korai időszakához kötődnek experimentális darabjai, kamaraegyüttesek és zenekar mellett preparált zongorára, 1989-95 között pedig MIDI-zongorára írt műveket. Kompozíciói gyakran rövidségük mellett is monumentális hatásúak. Munkáinak állandó jellemzője egyfajta „mag” keresése. „Végül is a kompozíciónak nem valamiféle zenét, hanem magát az egyetlen zenét kell létrehoznia. Olyasmit kell megmutatnia, ami a zene fogalmát, számunkra mindaddig érvényes meghatározását teljes egészében újradefiniálja” – mondta.

Vidovszky szerint a zene nem csak az emberi létezés alapélménye: „Az a tény, hogy a madarak is zenélnek például – mégpedig igen fejlett és bonyolult módon – egyszerre kell hogy szerénységre intsen és mérhetetlen örömöt okozzon.

Meg kell mondanom, hogy kevésbé tartom jelentősnek azt, hogy a madarak nyilvánvalóan nem komponálnak emberi módon, mint azt, hogy vannak, lehetnek közös élményeink.”

A 75. születésnapját ünneplő Vidovszky 1995-ben így beszélt a zene szerepéről az emberi psziché alakításában: „A zene olyan eszköz, amivel könnyebben lehet átlépni vagy meghaladni bizonyos határokat. Például az elvontságra vagy az elmélyülésre való törekvés könnyebben oldható meg zenei eszközökkel, mint más módon. A figyelemkoncentrációnak valamennyi kultúrában a zene az elsődleges eszköze, és csak kivételesen találkozunk olyan jelenségekkel, mint például a mandalák. Ebből a centrális helyzetből következik, hogy valószínűleg sokkal messzebb jutunk el akár a spirituális, akár az ösztönélet irányába a zene segítségével, mint mondjuk képekkel. Mert a zene bennünk van.”

Vidovszky 75. születésnapját a BMC-ben a Ligeti Ensemble február 28-i koncertje is ünnepli. A hangversenyen a Promenade, az Orkesztrion és a Le piano et ses doubles hangzik el. Közreműködik Balog József, Borbély László, Kiss Péter, Mali Emese, Palojtay János és Radnóti Róza. Az együttest Keller András és Rácz Zoltán vezényli.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Klasszikus advent

Mozart átiratában hallható Händel Messiása

Az átirat Anger Ferenc rendezésében, Nádasdy Ádám új magyar fordításával csendül fel december 21-én az Erkel Színházban. A karácsonyi négy előadás szólistái Rácz Rita, Schöck Atala, Horváth István és Cser Krisztián, az Opera Zenekart és az Énekkart Kesselyák Gergely vezényli.
Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.
Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.