Klasszikus

Zeneszerzők párbeszéde – Beszélgetés Georges Aperghisszel

2021.10.13. 15:55
Ajánlom
Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány zeneszerző-beszélgetései, a mustMEET Composers sorozat legújabb vendége a görög származású zenés színházi alkotó, Georges Aperghis volt.

Georges Aperghis: Migrants

A Párizsban élő, görög emigráns zeneszerző két énekes szólistára és ensemble-ra írt háromtételes műve az Európában és a kontinens határain nap mint nap bekövetkező emberi tragédiákra reflektál.

Nemcsak az Európa partjainál partra vetett, vízbe fulladt embereknek szeretnék arcot adni, hanem azoknak a túlélőknek is, akik identitás nélkül, tömegével bolyonganak közöttünk, és akiket hivatalosan már nem is ismernek el élőnek

– vallja Aperghis. A kompozíció szövegkönyve Joseph Conrad, valamint menekültek írásainak részleteiből lett összeállítva. A kompozíció az Ensemble Resonanz felkérésére született egy olyan előadáshoz, mely Janáček dalciklusa (Egy eltűnt férfi naplója) köré épült. „Ez a projekt egy olyan alapgondolat köré szerveződött, amely már engem is régóta foglalkoztatott – miként tűnnek el napjainkban az emberek?” 

Hosszú kihagyás és egy online program után újra élőben rendezhették meg az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány beszélgetéssorozatát, a mustMEET Composerst. Ahogyan az est címe is mutatja, ezeken az alkalmakon a jelen zenei életének megkerülhetetlennek tartott komponistái mesélnek magukról, műveikről, munkamódszerükről, miközben a közönség belehallgathat a darabjaikba is

Az alapítvány évente több alkalommal rendez mesterkurzust karmesterek és zeneszerzők számára, a beszélgetések általában ehhez szolgálnak kísérőrendezvényként, egyszersmind abban is segítik a közönséget, hogy könnyebben be tudja fogadni a kurzus zárókoncertjét, ahol az egész hetes közös munka után a fiatal karmesterek a fókuszban álló szerző egy művét is elvezénylik . A mostani alkalommal Georges Aperghis görög zeneszerző dolgozott az ifjú művészekkel, és vett részt a beszélgetésen, október 14-én pedig el is hangzik majd Migrants című műve a BMC koncerttermében, az Óbudai Danubia Zenekar közreműködésével, Eötvös Péter Aurora című darabjának magyarországi bemutatója és az alapítvány 2021-es mentorprogramjában részt vevő két zeneszerző, Kecskés D. Balázs és Francisco Domínguez művei mellett. A hangversenyt két fiatal dirigens, Joanna Slusarczyk és Jonas Bürgin vezényli.

Georges Aperghis, a Franciaországban élő görög zeneszerző elsősorban zenés színházi alkotóként ismert,

művei sok esetben a zene és a kifejezés határait feszegetik, mind a darabok hangzását, mind a bennük alkalmazott, zenén kívüli elemeket, mozgást, szöveget, videóvetítéseket illetően.

Munkásságának meghatározó eleme volt saját társulata, az 1976-ban alapított Atelier de théâtre et musique, amelynek kereteiben színészekkel, zenészekkel és más művészekkel készítettek összművészeti produkciókat. Többek között erről is mesélt Fazekas Gergely zenetörténésznek és a hallgatóságnak október 11-én este a BMC Könyvtárában rendezett angol-francia kétnyelvű beszélgetésen. 

Az est elején elhangzott a szerző Rasch című duója, melyben Seleljo Erzsébet szaxofonon, Osztrosits Éva pedig brácsán működött közre. A felvezető szövegben Aperghis egyfajta párbeszédként írta le a művét, bár hozzá kell tenni, hogy az erősen töredezett, gyors váltásokkal megszólaló darabot legfeljebb rövid szavakból álló beszélgetésként értelmezhetjük, csak a vége felé álltak össze a néhány hangnyi fragmentumok nagyobb egységekké. 

bhp_3514-143315.jpg

Osztrosits Éva, Georges Aperghis, Fazekas Gergely és Seleljo Erzsébet (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Eötvös Péter Alapítvány)

A minikoncert után Aperghis a tanításról beszélt, elmondta, hogy a szintén görög származású Xenakis volt a mentora, akitől nagyon sokat tanult, elsősorban azzal, hogy figyelte a saját műveit próbáló zeneszerzőt. Xenakis hatására kezdett el matematikával, például valószínűségszámítással is foglalkozni.

Ő maga tanítás közben inkább tükör szeretne lenni – vallotta –, aki segít a növendékeinek kívülről látni magukat, a munkájukat.

Alkotói pályáján végigtekintve Aperghis elmesélte, amikor elkezdett szövegekkel dolgozni, ráébredt, mennyire elvonják az emberek figyelmét a zenéről. Így inkább zenei hatású, értelem nélküli szövegeket kezdett használni, például összefüggéstelen szótagok sorát. Azt mondta, ha az ember elvész a mű hallgatása közben –

ahogy ő is eltévedt Budapesten, tette hozzá a közönség nagy derültségére ,

akkor elkezd figyelni, máshogy nézi és hallgatja a dolgokat. Ilyenkor óriási jelentősége lehet egyetlen értelmes mondatnak, gyakran él is ezzel az eszközzel, aztán a pillanatnyi kapaszkodó után tovább lehet bolyongani.

Ez történik Corps à corps című, 1978-as, egyetlen ütőhangszeres művészre írt kompozíciójában is, melyet felvételről meg is tekinthettek a jelenlevők Vanessa Porter előadásában. A mű már a szerzőnek az Atelier de théâtre et musique társulattal való munkája során született, amely nem csupán művészi, de társadalmi projekt is volt. Nyílt próbákat workshopokat, gyerekprogramokat tartottak, és a gyerekeken keresztül sikerült elérni a máskülönben kevés kulturális tartalomhoz hozzáférő, külvárosi felnőtt lakosságot is.

Többször szóba került, hogyan viszonyul Aperghis a régmúlt szerzőihez. Nagyon sokat tanult tőlük, közelebbi velük a kapcsolata, mint a jelenkorral –

kivéve, mikor a fiatalokkal és Eötvös Péterrel dolgozik – pontosította állítását a zeneszerző.

Végezetül két, nagyjából egy időben keletkezett, de nagyon eltérő karakterű műről esett szó, amelyekből egy-egy rövid videót is bejátszottak. A Machination eredetileg négy előadóra készült, az általuk keltett effekteket pedig számos vizuális jelzés, kép, mozgás is erősíti. A Heiner Müller szövegére íródott Die Hamletmaschine-oratorio, ahogyan címe is jelzi, ezzel szemben inkább klasszikus oratórium, valódi hangszerekkel, énekesekkel. A zeneszerző elmondta, megírása során Bach kantátái lebegtek a szeme előtt. Azért ebben a műben is találhatók meglepő elemek, a színpadi utasítás szövegét például egy hangszeres művész mondja el.

A beszélgetést záró taps után Aperghis rögtön lesietett az emelvényről, és a terem túlsó vége felé indult. Többen kíváncsian fordultak utána, ki vonhatta magára a figyelmét, de aki gyakran vesz részt a BMC programjain, nem is kételkedhetett: a széksorok mögött Kurtág György foglalt helyet. A két zeneszerző hosszú ideig társalgott egymással, közben a közönség tagjai inkább elidőztek még egy kicsit a teremben. Senki nem akarta megzavarni a különleges pillanatot.

bhp_3544-143528.jpg

Georges Aperghis és Kurtág György (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Eötvös Péter Alapítvány)

Fókuszban Georges Aperghis
október 14. 19:30 BMC

Richard Strauss: Szerenád, op. 7
Kecskés D. Balázs: Wind – ősbemutató
Eötvös Péter: Aurora – magyarországi bemutató
*****
Francisco Domínguez: Kharir IV – ősbemutató
Georges Aperghis: Migrants – magyarországi bemutató

Közreműködik: Thurnay Viola, Murányi Márta, Matthew McDonald, az Óbudai Danubia Zenekar, Joanna Slusarczyk, Jonas Bürgin, valamint a mesterkurzus kiválasztott karmesterei

Fejléckép: Georges Aperghis (fotó: Hrotkó Bálint / Eötvös Péter Alapítvány)

Folytatódik az Eötvös Péter Alapítvány nemzetközi mentorprogramja

Kapcsolódó

Folytatódik az Eötvös Péter Alapítvány nemzetközi mentorprogramja

Az Eötvös Péter Alapítvány további három évre nyert támogatást nemzetközi mentorprogramja folytatására. A 2021-es kiírás már elérhető az alapítvány honlapján.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.