Klasszikus

Zeneszerzők vs. előadók: Igaz vagy hamis?

2013.11.18. 07:09
Ajánlom
2013. november 14-én Varga Gábor klarinétozott, Réti Balázs pedig zongorázott a MR Márványterem Koraesti hangverseny című sorozatának legutóbbi koncertjén. A 19-20. század fordulójának francia kamarazenéjét mutatták be - igaz.

Az est egyes szerzőinek (Camille Saint-Saëns, Erik Satie, Claude Debussy) művei napjaink legáltalánosabb repertoárjának részei, míg más komponisták (Charles-Marie Widor, Ernest Chausson, Jean Françaix, Louis Cahuzac) kevésbé ismertek a koncertéletben. Lexikonokban azonban mindegyikükről találni zenei stílusukat, legjellemzőbb vonásaikat ismertető mondatokat. A kérdés csak az, Varga Gábor és Réti Balázs játékára is igazak voltak-e az állítások.

"Saint-Saëns műveiben, amelyekben a nagy tudás hűvös szigorral és eleganciával társul, a formai és technikai sajátosságok erősen előtérbe lépnek" - igaz. Az Esz-dúr klarinétszonáta esetében minden szó igaz volt, ez mégsem számít valódi dicséretnek. A nagy tudás a művészek hangszereinek első megszólalásánál megkérdőjelezhetetlenné vált, mint ahogy a szigor és az elegancia is. Lenyűgözően szólt a klarinét az egészen mély lágéban, a zongora pedig pontosan és finoman játszott. Nem ilyen pozitív azonban, hogy a játék igen hűvösnek tűnt, s a technika valóban előtérbe került, néhol unalmassá téve a produkciót. Varga és Réti nemigen találták a megfelelő arányt: nem vált világossá, hogy a zongora csak kíséri a klarinétot, esetleg a két hangszer egyenrangú fél, netán a klarinét színezi csak a zongora játékát. Végül a legkevésbé szerencsés megoldás született, mindkét hangszer kísérte a másikat.

"Widor ragyogó improvizátorként vívott ki elismerést" - hamis. Az állítás nyilvánvalóan nem a szerző Bevezetés és rondó című művére utal, ám a darab interpretációjának kritikájához épp találó. A két művész játéka ezúttal nem hogy improvizációszerűnek nem volt nevezhető, kifejezetten kiszámíthatóra, fantáziátlanra sikerült. Az arányproblémákkal küzdő páros továbbra is biztosította a technikai minőséget (Varga mély hangjai ismét csodálatosan búgtak), ám a zenéhez még mindig nem adott stílust. A futamok nyersek, a pianók üresek voltak, a darab egésze ingerszegény.

"Chausson egyéni, kissé melankolikus és lírai hangját a szimfonikus és kamarazenében találta meg"- igaz. Nem csak a szerző találta meg az említett hangot, hanem a muzsikusok is. Az Andante és allegro című műben fokozatosan kezdetét vette az igazi zenélés.

"Satie elutasította a romantikus zeneesztétikát, tudatosan feszültség- és érzelemmentes zenét írt" - igaz, igaz és igaz. A koncert egyetlen szóló zongora-produkciója az est fordulópontja lett. A No. 1-es Gymnopédie megszólalásakor minden megállt: idő és mozgás egyaránt. "Ezekben a darabokban nem történik semmi" - igaz. Mintha egy festménybe csöppentem volna. A közönség tagjai egytől egyig vászonra mázolt alakok; a mindaddig serényen izgő-mozgó bogárka mozdulatlan; a hideg márványfalakból kiszáll az élet... Kimért a lélegzetvételem, elfelejtek pislogni. Nem történik semmi... Csak a zongora hangja: káprázatos.

"Françaix zenéje, melyre a játékos könnyedség és az irónia jellemző, a francia neoklasszicizmus hagyományait követi" - igaz. Varga Gábor és Réti Balázs leküzdötték a képzeletbeli akadályt, teljes mértékben átengedték magukat a zenének. Megszűnt a kimértség, előtérbe került a muzikalitás. A Téma és variációk összes poénja váratlan és szórakoztató volt; a játékosság és az irónia valóban előadásuk részévé vált.

S innentől fogva nem állt meg a lendület. Bármelyik dicsérő mondatot idéznénk Debussy vagy Cahuzac zenéjével kapcsolatban, a Rapszódia és a Cantilène esetén minden bizonnyal igaz lenne. Fület gyönyörködtető melódiák követtek kuncogást kiváltó pillanatokat és lehengerlő technikai bravúrokat. Az arány - klarinét és zongora közt - helyreállt, a zenészek bonthatatlan egységben játszottak, gondosan ügyelve egymásra. Réti Balázs halk, de biztos alapot nyújtó akkordjai egészen mágikus hangulatot kölcsönöztek Cahuzac művének; Varga Gábor játékának könnyedsége pedig nyugalmat árasztott, biztosította a közönség számára a „hátradőlős" szórakozást. Szemmel láthatóan mindenki - művész és hallgató egyaránt - élvezte a produkciókat. Közepes kezdés, színvonalas folytatás. Az est főszereplői egy jelentős minőség-crescendóval emlékezetessé varázsolták a koraesti hangversenyt - igaz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Jazz/World

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Cziffra és Liszt műveket játszik a két zongoravirtuóz, Boris Berezovsky és Balázs János

Június 9-én Liszt Ferenc és Cziffra György szólózongora művei és négykezes átiratai hangoznak el Boris Berezovsky és Balázs János zongoraestjén. A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményét a MOMkultban rendezik meg, melyet a közönség már élőben élvezhet.
Klasszikus hír

Magyar népdalt énekel Emma Kirkby a Kórusok Éjszakája jóvoltából

A Kórusok Éjszakája kórusfesztivál megálmodói a Csíkszerda Egyesület tagjai, akik a világhírű angol szopránnal, Emma Kirkbyvel készítenek közös videót, melyben a Csillagok, csillagok kezdetű magyar népdalt éneklik közösen.
Klasszikus gyász

Elhunyt Balassa Sándor zeneszerző, a nemzet művésze

Életének 87. évében, hosszan tartó betegség után elhunyt Balassa Sándor Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egyik alapítója és rendes tagja – közölte az MTI-vel az MMA.
Klasszikus hír

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.