Klasszikus

Zeneszerzőverseny Bartók jegyében

2015.10.06. 10:27
Ajánlom
Idén negyedik alkalommal hirdeti meg a Müpa és a Budapest Music Center (BMC) az Új magyar zenei Fórum (UMZF) elnevezésű zeneszerzőversenyt, amelyen nagyzenekarra és kamaraegyüttesre komponált művekkel lehet részt venni. A két döntőre október 6-án és 7-én kerül sor a BMC-ben, illetve a Müpában. A kétévente megrendezett versenyről Gőz Lászlóval, a BMC igazgatójával és tulajdonosával beszélgettünk.

- Az első UMZF-et 2008-ban hirdettétek meg, a döntő 2009 januárjában volt. Honnan jött az ötlet, és mi volt a kitűzött cél?

- A Müpa akkori vezérigazgatójával, Kiss Imrével egy délutáni beszélgetés során merült fel az ötlet. Az ő szándéka az volt, hogy az épületet – a „hardvert” – minél izgalmasabb tartalommal – „szoftverrel” – töltse meg. Utóda, Káel Csaba is ugyanolyan fontosnak tekinti, hogy – a külföldi példákhoz hasonlóan, ahol egy-egy koncertteremhez nagy zeneszerzők műveinek ősbemutatói is kötődnek – a Müpa ily módon is beírja a nevét a zenetörténetbe. Az alapgondolat tehát az volt, hogy ezzel a versennyel – a jövőre nézve – patinát adjunk a háznak. A díjazottak magas pénzjutalmán kívül – melyeket idén is a szellemi tulajdon Nemzeti Hivatala adományoz – az is növeli a díjak értékét, hogy mindkét kategória első négy helyezettjének kompozícióját bemutatjuk egy-egy koncerten. Az első versenyre még jó néhány olyan pályázat érkezett, amely nyilvánvalóan nem kiművelt zeneszerzők munkája volt, a másodikra és főleg a harmadikra azonban már kiérlelt műveket adtak be, és az előzsűrinek az okozott fejtörést, hogy „túl sok” volt a jó darab, ami megnehezítette a rangsorolást. Nagyon sajnálom, hogy Kiss Imre már nem érhette meg, hogy ez a verseny, a Müpa és a BMC első, tartósnak bizonyuló közös álma, harmadjára már ilyen magas színvonalon valósult meg. mióta a BMC két évvel ezelőtt saját épülettel rendelkező, önálló intézménnyé vált, a Müpával való együttműködésünk még szorosabb lett.

Gőz László

Gőz László (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

- Minden alkalommal egy hívószót vagy nevet is belefoglaltok a kiírásba, s ezzel valamelyest meghatározzátok a résztvevők gondolkodásának irányát.

- Az első verseny hívószava a reneszánsz volt, a másodikkal Liszt előtt tisztelegtünk születésének bicentenáriumán, a harmadikat Ligeti György születésének 90. évfordulója jegyében hirdettük meg, az idei apropó pedig Bartók halálának 70. évfordulója, ami egyúttal azt is jelzi, hogy jövőre kinyílik a lehetőség a Bartók-művek korlátozás nélküli interpretálása előtt a társalkotót nem jegyző darabok esetében, hiszen lejár a jogdíjfizetési kötelezettség ideje. A következő egy évben rengeteg, Bartókkal kapcsolatos eseményre – koncertre, fesztiválra, tudományos konferenciára – lehet számítani, és ezek sorába is rendkívül jól illeszkedik a mostani zeneszerzőverseny. Annak érdekében, hogy Bartók gondolkodásmódját, szellemiségét minél hívebben tükrözhessék a benyújtandó művek, ez alkalommal felemeltük a részvételi korhatárt – az eddig szokásos negyven évről ötvenre.

- Kifejtenéd, mi az összefüggés a felemelt korhatár és a bartóki szellemiség pontosabb visszaadása között?

- Számoljunk úgy, hogy aki, mondjuk, jövőre lesz ötvenéves, az nagyjából 1986–88 körül végzett a zeneakadémián, tehát gyerek- és fiatalkorában Bartók hatása még elég közeli lehetett, hiszen az iskolában sokkal több énekórája volt, ahol a népdal és a népzene meghatározó szerepet játszott, fénykorát élte a táncházmozgalom, a főiskolán pedig akár olyan tanároktól is tanulhatott, akik egykor Bartók-növendékek voltak. Ennek a nemzedéknek a Bartók-élménye és a Bartókról való gondolkodása nyilvánvalóan teljesen más, mint azoké a fiataloké, akik a nyolcvanas évek végén vagy a kilencvenes évek elején születtek, úgyhogy a felemelt korhatárral számukra is szerettük volna lehetővé tenni a részvételt.

Díjazottak és műveik

Az eddigi három Új Magyar Zenei Fórum díjazottjaival és műveikkel a versenyek óta is rendszeresen találkozhatnak a hangversenyre járók. Bella Máté, Dinyés Dániel, Sáry Bánk, Varga Judit, Horváth Balázs, Zombola Péter, Tornyai Péter, Dargay Marcell, Solti Árpád, Balogh Máté Gergely, Alessio Elia és Sándor László a zeneéletnek tevékeny részese. Varga Judit Bécsben tanít zongorát, Zombola Péter Passióját idén májusban mutatta be nagy sikerrel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara a Müpában, Kovács János vezényletével, Bella Máté sounds of Generation y című zenekari darabját szintén tavasszal hallhatta a Magyar Rádió ArTRIUM című kortárs zenei fesztiváljának közönsége, a zeneszerző operája, A tavasz ébredése pedig éppen az idei CAFe Budapest programján szerepel. A Rádió már említett ArTRIUM fesztiválján Balogh Máté Gergely le testament de Josquin des Prez és Sándor László lebegés című alkotását is hallhatták a kortárs zene barátai. Érdekesség, hogy a szerzők közül sokan előadóként is aktívak: Tornyai Péter számos együttesben hegedül és brácsázik, Sándor László az Óbudai Danubia Zenekar hegedűse, Balogh Máté Gergely a Capella Silentium énekegyüttes tagja, Horváth Balázs a THReNSeMBle karmestereként is dolgozik, Dinyés Dániel opera-korrepetitor.

- A továbbiakban is marad az ötven év mint korhatár?

- Valószínűnek tartom, hogy a következő alkalommal visszaállítjuk a negyvenes korhatárt, hiszen nem az a célunk, hogy már jól ismert, befutott zeneszerzőknek adjunk újabb lehetőséget, hanem – amint a verseny neve is mutatja – a zeneszerzők újabb generációit szeretnénk új magyar zeneművek megírására ösztönözni. Úgy látszik, sikerrel, hiszen az első három versenyre a pályázók közel százhúsz darabot adtak be, amelyek különben talán meg sem születtek volna. A visszajelzésekből tudjuk, hogy a résztvevők számára nem a viszonylag magas pénzdíj a legcsábítóbb, hanem az – amit beszélgetésünk elején futólag már említettem –, hogy ha bejut az első négybe, akkor a műve meg fog szólalni. Nagyzenekari mű esetében egy élvonalbeli szimfonikus zenekar előadásában, a legnagyobb magyarországi koncertteremben. Egy fiatal zeneszerző számára ez nem csekélység. Ráadásul ezeket a darabokat a Magyar Rádió közreműködésével, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának tolmácsolásában lemezre is rögzítjük, amely nem kerül kereskedelmi forgalomba, de a zeneszerző referenciaként elküldheti a számára fontos helyekre és embereknek.

- Koncert-, vagy stúdiófelvétel kerül a lemezre?

- Koncertfelvétel. Én sokkal jobban szeretem az élő lemezeket – mind a komolyzenében, mind a jazzben –, mert azok a realitást tükrözik, nincsenek összevissza vágva. Ez esetben ennek a lemeznek, mivel nem vásárolható meg, elsősorban szakmai értéke van.

- A darabok minimális és maximális időtartamát (nagyzenekari mű: 10–20 perc, kamaramű: 7–15 perc) praktikus okokból szabjátok meg – például hogy a győztes művek „beleférjenek” egy koncertbe –, vagy más meggondolásból?

- Természetesen ez is közrejátszik, de az első verseny kiírása előtt körülnéztünk, hogy a világ nagy zeneszerzőversenyein hogyan csinálják, és azt láttuk, hogy a durata (időtartam) kérdése mindenhol nagyon fontos. Ha azt akarjuk, hogy a közönség megszeresse a kortárs zenét, nem lehet „vénás injekcióval” dolgozni, hanem finoman kell adagolni, és a zeneszerzőknek pontosan tudniuk és érezniük kell, meddig terjed a hallgatóság befogadóképessége.

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara (vez.: Vajda Gergely)

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara (vez.: Vajda Gergely)

- Idén a versenyt a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében rendezitek meg. Milyen változást jelent ez a korábbiakhoz képest?

- Mindamellett, hogy a fesztivál révén az UMZF nemzetközi dimenzióba is kerül, a CAFe Budapest a finanszírozás kérdését is megkönnyíti.

- Gondolkodtok-e azon, hogy a zeneszerzőversenyt nemzetközivé tegyétek?

- Nem, ez egyelőre nem szerepel a terveink között. A verseny lényege számomra a magyar kortárs zene ügyének előmozdítása, hiszen a BMC húsz éve ennek szolgálatában áll.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„A művészeten sírni kiváltság” – Vásáry Tamás 85 éves

Augusztus 11-én nyolcvanöt éves Vásáry Tamás Kossuth-díjas zongoraművész, karmester, a Magyar Szent István Rend birtokosa, a nemzet művésze.
Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Tánc

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Színház

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Társaskör Művészeti Munkáját Támogató Egyesület

A pártoló tagsággal nemcsak a kedvezményeket veheti igénybe, de tagdíjával hozzájárulhat a hosszabb távú tervezéshez, a minőségi előadások létrejöttéhez.
Klasszikus hír

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Klasszikus esterházy-kastély

Haydn szabadságra megy

A kismartoni Esterházy-kastély augusztusi piknikkoncertjén Avi Avital mandolinművész és a Haydn Filharmónai zenészei hívják olasz körútra a hallgatóságot.
Klasszikus videó

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.