Klasszikus

Zenetörténet-továbbképzés

2012.04.12. 00:43
Ajánlom
Ugyan a kisebb-nagyobb gyermekeket megszólító zenei ismeretterjesztő programok egyre sokasodnak, a hasonló formátumú, interaktív, művekben elmélyedő előadások tekintetében a koncertszervezők mintha megfeledkeznének a klasszikus zenei koncertek igazi közönségéről – a felnőttekről. Pedig nekik is lehetne új dolgokat mutatni, játszani meg (elvileg) mindenki szeret.

Régebben legalább a rádió több ilyen típusú műsort sugárzott. Sajnos manapság ezek is elég ritkák, mondván, hogy nincs rá pénz, illetve az embereket a tudományos-esztétikai fejtegetések amúgy sem érdeklik, ők egyszerűen csak élvezni akarják a zenét egy-egy fárasztó nap után. Ez a megállapítás két szempontból is hibás. Egyrészt a kritika tárgyát képező Hangokkal beszélünk sorozat nagypénteki előadása teljesen megtöltötte a Fesztivál Színház ülőhelyeit, tehát érdektelenségről szó se volt, másrészt a komolyzenei hangversenyek repertoárjában elsősorban olyan zeneművek szerepelnek, amelyek többsége ugyan minden háttérismeret nélkül is élvezhető, megértve azonban még nagyobb katarzist okoz(hat). Világos, hogy a gyerekeknek szóló produkciók mögött ott áll az az elgondolás, hogy akik óvódásként-iskolásként ilyenekre jártak, azok talán később is hangverseny-látogatók lesznek, míg ezzel szemben a felnőtteknek szóló ismeretterjesztő műsorokkal új közönséget nem igazán lehet toborozni; de véleményem szerint a meglévő közönség megtartására, illetve a műfaj iránti elkötelezettség növelése sem elvetendő szempont.

A Szereti Ön Beethovent? című sorozat előadásai tulajdonképpen a Batta András-féle zeneakadémiai zenetörténet-órák kicsit szélesebb közönségre szabott változatai. Batta ezúttal sem rutinból, hanem ugyanolyan felkészülten és megnyerő stílusban mesélt Beethoven művészetének rejtelmeiről, mintha csak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen adna elő. És ami - számomra - a legfontosabb és legpozitívabb: a tartalom is szinte ugyanaz volt. Nyilvánvalóan a közönség nagy része nem tud annyi mindent a zenéről, mint a Liszt Akadémia hallgatói, ennek ellenére a rektor egyáltalán nem "butította le" a mondanivalóját, inkább igyekezett a lehető legtöbb dolgot elmagyarázni. Így például aki csak ez alkalommal volt jelen, az is olyan zenei szakkifejezéseket sajátíthatott el, mint a szonátaforma vagy a líd hangnem. A manapság divatba jött „jópofizás" helyett pedig inkább a felhangzó művek irodalmi, képzőművészeti vagy eszmetörténeti párhuzamairól beszélt, gondolva azokra, akik esetleg más művészeti ágakban képzettebbek vagy járatosabbak. Batta showman-kvalitásai főleg a szünet után megtartott játékban csillantak meg, ahol a sorozat előző részeiben elhangzott adatokra kérdezett vissza, a közönség által kiválasztott-meghallgatott mű viszont "szavazási kedv hiányában" elmaradt (a koncertlátogatók ugyanis az előadás előtt internetes szavazás keretében választhatták volna ki, hogy a három felkínált tétel közül melyiket hallgatnák meg a hangverseny végén, de csak hat szavazat érkezett). Felvetődik a kérdés: a felnőttek mégsem szeretnek játszani?

Nem csak ez volt az egyetlen változás a nagypénteki Szenvedés és megváltás alcímű előadás második felének műsorában. A feltüntetett Coriolan-nyitány is elmaradt, cserébe az egész V. szimfóniát meghallgathattuk a Keller András vezényelte Concerto Budapest előadásában. Az első félidőben tartották magukat az előzetes programhoz: a kései a-moll vonósnégyes III. tétele a Keller Quartet, a G-dúr zongoraverseny II. tétele és az Appassionata-szonáta I. tétele a tavaly több versenyen is jeleskedő ifj. Balázs János előadásában csendült fel.

A legfőbb különbség persze a zenetörténet órák és ezen produkció között az volt, hogy a zenei részletek értelemszerűen nem felvételről, hanem élőben szólaltak meg. A zenészeknek az ilyenfajta előadások esetében nincs túl egyszerű dolga, hiszen nem csak arról van szó, hogy el kell jutni a zeneművek elejéről a végéig, hanem az egész tétel eljátszása előtt részleteket is meg kell megszólaltatniuk. Ez azért is nehéz, mert a folyamatos megszakítások miatt nagyon nehéz a koncentrációt fenntartani, másrészt a bemutatóknál sokszor elég kényelmetlen helyről kellett kezdeni. Habár az Appassionata zeneileg rendkívül lenyűgözött, a sok apró hibából kiindulva mégis talán ifj. Balázs János játéka szenvedte meg legjobban ezt a fajta koncertformát, de a Keller Quartet tagjai (akiknek ugyan csak egyszer elejétől a végéig kellett játszaniuk a tételt a műsor elején) is sajnos többször a dekoncentráltság áldozatai lettek. Persze a Fesztivál Színház nem komolyzenére kitalált akusztikája sem segített senkinek, és azért az apró szépséghibák ellenére a zenét végül is komolyabb panasz nem érheti.

Habár "új hangversenyműfaj" nem született, és kedv hiányában a közönség nem vált a "műsor társszerkesztőjévé", ez a formátum így, ezzel a koncepcióval és ezekkel az emberekkel mindenképpen működőképesnek és - a közönség reakciói alapján - sikeresnek tűnik. Az, hogy üzletileg mennyire az, nem tudom, de - visszautalva a cikk elejére - a Művészetek Palotája-Zeneakadémia-Concerto Budapest triász vállalkozása mindenképpen egy piaci rést talált, a klasszikus zenei kultúra továbbélésének szemszögéből nézve pedig haszna felbecsülhetetlen.

A Concerto Budapest Manó koncertje gyerekeknek - részlet, 2010

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Újra színpadon - Így élték meg a művészek a visszatérést

A pandémia miatti leállás során nemcsak mi, nézők szoktunk el a személyes kulturális élményektől, de bizony a művészeknek is újra kellett tanulniuk a színpadi jelenlétet és a közönséggel történő találkozást. Ennek a folyamatnak a lelki oldaláról kérdeztük őket.
Zenés színház

„Remélem, a nézők is velünk énekelnek” – interjú Dolhai Attilával a Palotakoncertek kapcsán

Július 23-án és 24-én ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet az Oroszlános Udvarban, amely idén Operettünnep címmel várja a zenés színház kedvelőit. A koncertről, a visszatérésről és a jövőbeli tervekről az est egyik szólistájával, Dolhai Attilával beszélgettünk.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 
Klasszikus ajánló

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.
Klasszikus interjú

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Klasszikus hír

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.