Klasszikus

Zenetörténet-továbbképzés

2012.04.12. 00:43
Ajánlom
Ugyan a kisebb-nagyobb gyermekeket megszólító zenei ismeretterjesztő programok egyre sokasodnak, a hasonló formátumú, interaktív, művekben elmélyedő előadások tekintetében a koncertszervezők mintha megfeledkeznének a klasszikus zenei koncertek igazi közönségéről – a felnőttekről. Pedig nekik is lehetne új dolgokat mutatni, játszani meg (elvileg) mindenki szeret.

Régebben legalább a rádió több ilyen típusú műsort sugárzott. Sajnos manapság ezek is elég ritkák, mondván, hogy nincs rá pénz, illetve az embereket a tudományos-esztétikai fejtegetések amúgy sem érdeklik, ők egyszerűen csak élvezni akarják a zenét egy-egy fárasztó nap után. Ez a megállapítás két szempontból is hibás. Egyrészt a kritika tárgyát képező Hangokkal beszélünk sorozat nagypénteki előadása teljesen megtöltötte a Fesztivál Színház ülőhelyeit, tehát érdektelenségről szó se volt, másrészt a komolyzenei hangversenyek repertoárjában elsősorban olyan zeneművek szerepelnek, amelyek többsége ugyan minden háttérismeret nélkül is élvezhető, megértve azonban még nagyobb katarzist okoz(hat). Világos, hogy a gyerekeknek szóló produkciók mögött ott áll az az elgondolás, hogy akik óvódásként-iskolásként ilyenekre jártak, azok talán később is hangverseny-látogatók lesznek, míg ezzel szemben a felnőtteknek szóló ismeretterjesztő műsorokkal új közönséget nem igazán lehet toborozni; de véleményem szerint a meglévő közönség megtartására, illetve a műfaj iránti elkötelezettség növelése sem elvetendő szempont.

A Szereti Ön Beethovent? című sorozat előadásai tulajdonképpen a Batta András-féle zeneakadémiai zenetörténet-órák kicsit szélesebb közönségre szabott változatai. Batta ezúttal sem rutinból, hanem ugyanolyan felkészülten és megnyerő stílusban mesélt Beethoven művészetének rejtelmeiről, mintha csak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen adna elő. És ami - számomra - a legfontosabb és legpozitívabb: a tartalom is szinte ugyanaz volt. Nyilvánvalóan a közönség nagy része nem tud annyi mindent a zenéről, mint a Liszt Akadémia hallgatói, ennek ellenére a rektor egyáltalán nem "butította le" a mondanivalóját, inkább igyekezett a lehető legtöbb dolgot elmagyarázni. Így például aki csak ez alkalommal volt jelen, az is olyan zenei szakkifejezéseket sajátíthatott el, mint a szonátaforma vagy a líd hangnem. A manapság divatba jött „jópofizás" helyett pedig inkább a felhangzó művek irodalmi, képzőművészeti vagy eszmetörténeti párhuzamairól beszélt, gondolva azokra, akik esetleg más művészeti ágakban képzettebbek vagy járatosabbak. Batta showman-kvalitásai főleg a szünet után megtartott játékban csillantak meg, ahol a sorozat előző részeiben elhangzott adatokra kérdezett vissza, a közönség által kiválasztott-meghallgatott mű viszont "szavazási kedv hiányában" elmaradt (a koncertlátogatók ugyanis az előadás előtt internetes szavazás keretében választhatták volna ki, hogy a három felkínált tétel közül melyiket hallgatnák meg a hangverseny végén, de csak hat szavazat érkezett). Felvetődik a kérdés: a felnőttek mégsem szeretnek játszani?

Nem csak ez volt az egyetlen változás a nagypénteki Szenvedés és megváltás alcímű előadás második felének műsorában. A feltüntetett Coriolan-nyitány is elmaradt, cserébe az egész V. szimfóniát meghallgathattuk a Keller András vezényelte Concerto Budapest előadásában. Az első félidőben tartották magukat az előzetes programhoz: a kései a-moll vonósnégyes III. tétele a Keller Quartet, a G-dúr zongoraverseny II. tétele és az Appassionata-szonáta I. tétele a tavaly több versenyen is jeleskedő ifj. Balázs János előadásában csendült fel.

A legfőbb különbség persze a zenetörténet órák és ezen produkció között az volt, hogy a zenei részletek értelemszerűen nem felvételről, hanem élőben szólaltak meg. A zenészeknek az ilyenfajta előadások esetében nincs túl egyszerű dolga, hiszen nem csak arról van szó, hogy el kell jutni a zeneművek elejéről a végéig, hanem az egész tétel eljátszása előtt részleteket is meg kell megszólaltatniuk. Ez azért is nehéz, mert a folyamatos megszakítások miatt nagyon nehéz a koncentrációt fenntartani, másrészt a bemutatóknál sokszor elég kényelmetlen helyről kellett kezdeni. Habár az Appassionata zeneileg rendkívül lenyűgözött, a sok apró hibából kiindulva mégis talán ifj. Balázs János játéka szenvedte meg legjobban ezt a fajta koncertformát, de a Keller Quartet tagjai (akiknek ugyan csak egyszer elejétől a végéig kellett játszaniuk a tételt a műsor elején) is sajnos többször a dekoncentráltság áldozatai lettek. Persze a Fesztivál Színház nem komolyzenére kitalált akusztikája sem segített senkinek, és azért az apró szépséghibák ellenére a zenét végül is komolyabb panasz nem érheti.

Habár "új hangversenyműfaj" nem született, és kedv hiányában a közönség nem vált a "műsor társszerkesztőjévé", ez a formátum így, ezzel a koncepcióval és ezekkel az emberekkel mindenképpen működőképesnek és - a közönség reakciói alapján - sikeresnek tűnik. Az, hogy üzletileg mennyire az, nem tudom, de - visszautalva a cikk elejére - a Művészetek Palotája-Zeneakadémia-Concerto Budapest triász vállalkozása mindenképpen egy piaci rést talált, a klasszikus zenei kultúra továbbélésének szemszögéből nézve pedig haszna felbecsülhetetlen.

A Concerto Budapest Manó koncertje gyerekeknek - részlet, 2010

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Jazz/World

Cseh Tamás-emléknapot szerveznek Bakonybélen

Soha nem hallott dalok is elhangzanak augusztus 13-án Bakonybélen, az Énekmondók emlékezete című rendezvényen, amelyet Cseh Tamás zenész-énekes tiszteletére rendeznek meg. 
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Klasszikus ajánló

Mozarttal járja körül a Balatont a Concerto Budapest

A Jupiter szimfónia, a Varázsfuvola-nyitány, a Kis éji zene, a Serenata notturna, a klarinétverseny, az Üvegharmonika-kvintett, a D-dúr és az F-dúr divertimento is megszólal azokon a hangversenyeken, amelyeket a Concerto Budapest rendez augusztus 11-14. között, nyolc balatoni helyszínen.
Klasszikus ajánló

A Magyar Dal Napja a Pesti Vigadóban

A szeptember 11-i eseményen magyar költők kortárs zeneszerzők által megzenésített verseivel találkozhat a közönség. A Zeneművészeti Tagozat részvétele a Magyar Dal Napján lehetőséget ad arra, hogy a tagozat ösztöndíjasa, Nagy Márta bemutatkozzon mint fellépő zongoraművész, s mint a műsor szerkesztője.
Klasszikus ajánló

Magyarországi bemutatók és világsztárok a Kaposfesten

2022. augusztus 13-16. között újra megrendezik az ország egyik legfontosabb kamarazenei ünnepét, a 13. Kaposfestet. Az idei fesztivál kiemelt vendége lesz Elisabeth Leonskaja, a zongora nagyasszonyaként emlegetett világhírű zongoraművésznő.
Klasszikus ajánló

A megújulás útján – augusztusban újra Arcus Temporum Művészeti Fesztivál

Valódi mélységek és tartalmak. Ezt kínálja minden évben az Arcus Temporum a Pannonhalmi Főapátságban. A monostor csodálatos tereiben idén is a zenei, az irodalmi és a képzőművészeti élet hazai és nemzetközi kiválóságai, és persze a bencés szerzetesek várják a közönséget augusztus 26–28. között.