Klasszikus

Zenével a szegénység ellen

2012.03.02. 12:00
Ajánlom
A venezuelai El Sistema nevű klasszikus zenei program kitörési lehetőség a szegénység csapdájából.

Hullámlemez tetők, salakbetonból épült roskatag kunyhók, szeméttel és törmelékkel teli utcák labirintusa, a válogatás nélkül pusztító erőszak lehetősége minden utcasarkon - és Sarría negyednek az a része, amelyre mindez jellemző, még nem is számít igazán rossz helynek Caracasban. Ám amiről a körzet igazán nevezetes, az az El Sistema, a társadalmi felemelkedés klasszikus zenével történő elősegítésének venezuelai programja: a ránézésre vonzónak csöppet sem nevezhető környéken hegedűkkel, vadászkürtökkel és trombitákkal érkező kisgyerekek töltenek meg minden kedden egy elemi iskolát.

Egy fedetlen folyosón rézfúvósok brummogtatják hangszereiket, a közelben, egy poros udvaron ütőhangszeresek gyakorolnak. Az egyik tanteremben a tanulás első hetében járó hegedűsök játsszák a G-dúr skálát és egyszerű venezuelai dallamokat, miközben legalább két kórus is hallható. A kontraszt élénk, egyszersmind jellemző az El Sistemára, amelyet 1975-ben indítottak el, de csak az utóbbi öt évben vált széles körben ismertté, hála leghíresebb "terméke", Gustavo Dudamel karmester üstökösszerű pályafutásának. A 31 éves művész 2009-ben lett a Los Angeles-i Filharmonikusok zenei igazgatója és várhatóan 2019-ig tölti be ezt a pozíciót. Tavaly nálunk is megfordult, az idei év elején egy Mahler-szimfóniákból összeállított ciklussal Caracasban vendégszerepelő dirigens.

Irigység tárgya lett

Emily Castaneda február legelején kezdett el kürtön tanulni, és pár hét leforgása alatt sokat fejlődött. "Folytatni akarom, hogy nagy zenész lehessek, vagy esetleg orvos" - mondta a The New York Times tudósítójának. Anyja takarítónő, az apját pedig nem ismeri. Az El Sistema célja egy nyomasztóan egyetemes probléma kezelése: a gyerekek kiszakítása a szegénység csapdájából, eltávolítása a kábítószerektől, bűnözőktől, utcai bandáktól, a nyomor szülte elkeseredéstől. A módszer, amelyet az El Sistema létrehozója, José Antonio Abreu közgazdász és egyben képzett zenész kitalált: a klasszikus zene tanítása. Zenekarok és zenei oktató központok jöttek létre Venezuela-szerte, hogy zenére tanítsák a gyerekeket, és átadják nekik az együttesben játszásból fakadó értékeket: a közösségi tudatot, az odaadást és önbecsülést. A módszer olyan népszerű, hogy a szomszédos Brazília is hasonló program kialakításához látott hozzá.

Mivel Venezuela 29 milliós lakosságának csaknem egyharmada 14 évesnél fiatalabb, mindezekre igen nagy szükség van. Az El Sistema igazgatója, Eduardo Méndez szerint elindítása óta 280 oktatóhelyen (núcleóknak nevezik őket) 310 ezer gyerek kapcsolódott be a programba. A rendszer ernyője alatt körülbelül 500 zenekar és más együttes található, a papírból kivágott hangszereken "játszó" óvodáscsoportoktól egészen a világszínvonalú Simón Bolívar Szimfonikus Zenekarig. Abreu célja az, hogy 2015-re 500 ezer gyerekhez jussanak el. A program irigység tárgya lett a zenei világban, és hatására sok országban hasonló kezdeményezések jöttek létre, amelyeket olyan befolyásos személyiségek népszerűsítenek, mint Claudio Abbado és Sir Simon Rattle karmesterek. A megszámlálhatatlanul sok riport mellett könyvek és dokumentumfilmek születtek róla, zenészek és tanárok sokaságát vonzza.

A kitüntető figyelem megtanította az El Sistema munkatársait arra, hogy hozzáértő házigazdái legyenek a látogatóknak, akiket melegen fogadnak, de szorosan ellenőriznek és óvnak is, amire általában szükség van azokon a veszélyes helyeken, amelyeket bekapcsoltak a programba. Ettől függetlenül nemcsak a munkatársak, hanem a rendszer hívei is szinte áhítattal beszélnek Abreuról és a program eredményeiről. Hugo Chávez populista kormánya is örül az El Sistemának, évente 540 millió bolivárral (hozzávetőleg 13 milliárd forintnak megfelelő összeggel) támogatja a programot. Alapítványok és adományozók ugyancsak pénzzel, illetve ajándékba adott hangszerekkel segítenek.

Zenélj és küzdj!

A főváros északi részén létrehozott sarríai núcleo egy iskolában működik, ahová 1200 gyerek jár. A kormánnyal kötött megállapodás alapján délután 2 és 6 óra között 600 gyereknek biztosít tanuláson kívüli programot. Sarríában megvalósul sok minden azok közül, amelyek olyan sikeressé teszik az El Sistemát. Az oktatást és a hangszereket ingyen kapják a gyerekek. Egyetlen jelentkezőt se küldenek el, a tanítás csoportokban zajlik, és az oktatók közül sokan maguk is az El Sistema neveltjei, úgyhogy elkötelezetten szolgálják a mozgalmat. Vonzóvá teszi a programot az is, hogy gyakoriak a nyilvános fellépések, és az oktatás a gyerekek lakóhelyéhez közel zajlik.

Minden előadó érmét kap, amelynek egyik oldalán hegedű látható, a másikon pedig egy jelmondat: Toyar y Luchar, vagyis Zenélj és küzdj! "Attól a pillanattól kezdve, hogy elkezdenek játszani és fellépni a többiek előtt, büszkék arra, amit csinálnak" - jegyezte meg a tanulókról Méndez. Alejandro Munoz, a sarríai núcleo 32 éves igazgatója maga is a negyedben született, és egy núcleóban tanult. "Anyám úgy gondolta, hogy ott biztonságban leszek" - idézte fel. A fiatalember először hegedült, később felismerték karmesteri képességeit és konzervatóriumba küldték. Sarríában a kezdő hegedűsöket Ismenia Molina tanítja, aki az El Sistema első zenekarának alapító tagjai közé tartozott, és 51 évéből 33-at töltött a programban. Az El Sistemának kórusai is vannak, és hangszerkészítő és javító kurzusokat is tart.

A program nem mindig zajlik simán, fennakadások nélkül. Időnként feszültség támad az El Sistema alkalmazottai és az általuk használt épületek kezelői között. A rendszer terebélyesedése miatt néha hiány van tanárból és hangszerekből, és a szülők sem mindig viszik el időben a gyerekeiket a foglalkozásokra. A bűnözéstől sújtott országban előfordulnak hangszerlopások is. Ritkán esik szó róla, de tény, hogy az El Sistema a középosztálybeli és felső középosztálybeli családok előtt is nyitva áll. A sarríai núcleo létrehozója, Rafael Elster például gazdag családból származik. Abreu 1999-ben bízta meg a núcleo létrehozásával; tíz évet töltött ott, amely alatt többször fegyveres rablás áldozata lett. Az El Sistemában nevelkedett gyerekek többsége nem válik zenésszé, de visszatér a programba, hogy segítse. Méndez például jogász. "Akit egyszer megérintett az El Sistema, az soha nem hagyja el" - húzta alá az amerikai lapnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Megszerettem a főszereplőmet” – Csabai László a Lírástudók vendége

Sokadszor tér vissza a népszerű nyomozó, Szindbád-Schiffer, aki ezúttal Amerikába érkezik, ahol countryénekes lesz. Ennek apropóján hívtuk meg podcastunkba Csabai Lászlót, aki Grisnik Petra faggatott – nem csak a könyvről.
Jazz/World

Hajdu Klára: „A jazz egy nagy játszótér”

Az általában viccesen említett 15 percnyi hírnév tárta előtte szélesre a jazz kapuját. Ám a kapun túl már saját tehetsége, kitartása segítette tovább. Hajdu Klára zenekart vezet, éneklést tanít, és néha elgondolkodik azon, hogyan tolja minél messzebb magától a mobiltelefont.
Vizuál

Koltai Lajos és Rudolf Péter veheti át a Savaria Filmszemle életműdíját

A 12. Savaria Filmszemlére minden korábbinál több nevezés érkezett, a vetítések mellett könyvbemutatóval, szakmai beszélgetésekkel, valamint Törőcsik Mari hagyatékából összeállított kiállítással is várják az érdeklődőket. 
Zenés színház

Fiatal tehetségekkel érkezik a Jégvarázs musical idén ősszel a Madách Színházba

A Madách Színház nyilvánosságra hozta a 2025 szeptemberében debütáló Jégvarázs musical szereposztását és alkotócsapatát. Az előadás rendezője a színház igazgatója, Szirtes Tamás.
Klasszikus

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.
Klasszikus ajánló

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.
Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.
Klasszikus ajánló

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Klasszikus ajánló

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.