Klasszikus

Zöldebb?

2012.03.29. 07:09
Ajánlom
Sok zászlót lehetett volna kitenni hétfőn a Művészetek Palotájára. Angol zenekar, svájci-francia karmester, gyermekkorát Venezuelában töltő magyar szólista játszott ugyanis Bécsben született német, majd belga, az Egyesült Államokban komponált cseh, végül olaszos hangulatú orosz zenét a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Hogy máris előlegezzem a lényeget: feledhetetlenül.

Kezdem hazánkfiával. Baráti Kristóf, esztendők óta tudjuk, fantasztikus tehetség. Tónusa gyönyörű, karcsú és mégis intenzív (ehhez nyilván hozzájárul az is, hogy Stradivari-hangszeren játszik), minden hang, a legmagasabb fekvésben is tökéletesen tiszta, soha nincs mellékzaj. Olykor szeretem az extravagáns muzsikusokat (Nigel Kennedyt például határozottan érdekesnek találom), de a legrokonszenvesebb mégis az, ha az előadó nem akar elkápráztatni szenzációsnak szánt ötletekkel, közismert, népszerű művek radikális újraértelmezésével. "Csak" lejátssza a hangokat, mind egy szálig. Ahogy állítólag a nagy János Sebestyén mondta volt, a megfelelőket a megfelelő időben. Baráti Kristóf ezt tette most Beethoven Hegedűversenyével. Ehhez persze egészséges önbizalom kell: bizalom abban, hogy a darab így is hatásos, sőt, éppenséggel így válik igazán hatásossá. A fentebb említett "megfelelő idő" talán a legfontosabb. Tudni kell, hogy tagolódik a zene, hol engedhető meg (illetve hol kívánatos) némi agogikai árnyalás. Baráti ezt tévedhetetlenül érzi. Hogy csupán egy példát emeljek ki: még soha nem hallottam a zárótétel rondótémáját ilyen tökéletes frazírozással, hangsúlyozással (a felütés "d" utáni "a" lehelletfinom, érzékelhető, de nem túlzó megvárakoztatásával). Hatalmas ováció után (a zenekari tagok is láthatóan lelkesedtek) bravúros Ysaӱe következett ráadásként: Bach-idézetekkel, Dies irae-vel. Ez a belga hegedűs valóban tudhatott valamit: a fiatal Bartók is kivételesen nagyra tartotta.

A versenymű bevezetőjében a zenekar kissé meglepett: rendkívül egyszerűen, pontosan megszólaltatták a számukra előírt hangokat, ám megvallom: izgalmasabb, érdekesebb hangzásra vártam, parányi csalódást éreztem. Csakhogy hamar kiderült: ez a fajta szerénység ezúttal tudatos koncepció (alighanem a lausanne-i születésű Charles Dutoit-é, aki 2009 óta áll az Royal Philharmonic Orchestra élén). És a koncepció igazolódott. Ilyen szólistateljesítmény és szólista-magatartás mellé éppen ez szükséges.

A második félidőben, Dvořák Kilencedikjének előadása során aztán kiderültek az együttes másfajta erényei is. A vonósok hihetetlen virtuozitása, elképesztő egysége, a pianók-pianissimók csodálatos színe, nemes hangzása, a kürtök biztonsága - nem sorolom tovább. Egy esetben éreztem úgy, hogy hiányérzetem támad: az utolsó tétel G-dúr témájánál magát a dallamot (emberek: micsoda melódiát talált ki itt ez a galambtenyésztő és mozdonyrajongó torzonborz cseh!) alig hallottam, elnyomták a mélyebb szólamok. És nagyon halkan megjegyzem: talán a harmadik tétel C-dúr epizódja lehetett volna picit fátyolozottabb. Az Amerikában turnézó Dvořák itt a távoli szülőföldet idézi, szinte látomásként, szeretettel, honvággyal. No, ezt a részt már hallottam álmodóbban - és az meggyőzött. De szép volt persze így is. A ráadásként (egyfajta "csukányként") felhangzó Glinka-nyitány (Ruszlán és Ludmilla) pedig frenetikus volt. Egy kritikustársam, aki elöl ült a teremben, látta, hogy Sibelius Valse triste-jének szólamanyaga is oda volt készítve a pultokra. Kár, hogy végül nem hangzott el, oly sok taps ellenére, nagyon kíváncsi lettem volna rá, hogyan szól egy ilyen együttessel. Ne legyünk telhetetlenek.

A közhely szerint az angliai gyep azért zöldebb, mert generációk óta nyírják. (Kertészek, gyanítom, ezt ostobácska babonának tartják.) Nos, a Royal Philharmonic Orchestra (RPO) nem olyan régi együttes: 1946-ban alapította Sir Thomas Beecham. Az angol zenekultúra múltja viszont kétségkívül tekintélyes. Ott már akkor remek zenekarok adtak koncertet (például Haydn londoni látogatásain), amikor nálunk a napmelegtől égett a kopár szík sarja. Mostanában akad néhány zenekarunk, amelyik sikerrel veszi fel a versenyt a világ legjobbjaival. Mondhatni: kizöldült nálunk is a gyep. Hogy az RPO gyepe mégis zöldebb volna, a jelzett tradíció okán? Nem tudom. De hogy nagyon zöld, az biztos.

Programkereső

Legolvasottabb

Jazz/World

68 éves korában elhunyt Póka Egon basszusgitáros

A zenész olyan legendás zenekarokban játszott, mint a Hobo Blues Band vagy a P. Mobil.
Klasszikus

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Színház

Lázár Kati és Rudolf Péter a Halhatatlanok Társulatának tagjai között

Tizenhetedik alkalommal választottak maguk közé új tagokat a Halhatatlanok Társulatának tagjai. A júniusban lezárult szavazás alapján hat művész érdemelte ki a címet.
Klasszikus

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.
Vizuál

Az emberarcú természet pusztulása – Szurcsik József képeiről

Az Időkép című kiállítás egy sokoldalú és termékeny Munkácsy Mihály-díjas képzőművész elmúlt másfél évtizedének munkáiból válogat. A hajdúszoboszlói Kovács Máté Városi Művelődési Ház és Könyvtár Galériájában az eltorzított emberi arcok alakváltozatait különféle modorban megjelenítő vásznak, fa tondók és acélszobrok mellett az újabb, (poszt)apokaliptikus hangulatú festmények világába is betekintést nyerhetünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.
Klasszikus ajánló

Évadnyitás Bartókkal és Ránki Fülöppel

A Nemzeti Filharmonikusok szeptember 25-ei évadnyitó hangversenyén a Müpában, Bartók Béla három arcát felvillantva, a pályája három szakaszába nyújtanak betekintést.