Klasszikus

"Zoli kofferje is tele volt"

2017.05.30. 15:21
Ajánlom
Ma lenne hatvanöt éves egy olyan művész, akiből egy évszázadban egy-kettő, ha akad. Itt termett köztünk, és ahogy Kroó György írta róla, tudta a titkot, az el nem mondhatót, az el nem felejthetőt.

A lüktetés 6/4-be vált, két g-moll akkord, Kocsis-rubato: épp csak annyit vár, hogy a szívem megszakad. Egy kottaoldallal később az agitato résznél alig bírom tovább, legszívesebben kikapcsolnám, de nem lehet. A negyedik track az első lemezen, Chopintől az opus 23-as g-moll ballada a Kocsis emlékére kiadott Hungaroton-lemezről. Gyönyörű és elviselhetetlen egyszerre. Elkezdem elölről hallgatni az albumot: Kodály, Liszt, Rahmanyinov, Debussy.

Nem röstellt tanulni, akkor sem, amikor rajta kívül szinte mindenki azt gondolta, hogy mindent tud

írta Wilheim András a halálakor tavaly az ÉS-ben. Kocsis biztos mást mondana, de én most, ahogy hallgatom ezt a lemezt, azt hiszem, mindent tudott. (Eszembe jut az is, amikor először hallottam beszélni őt a rádióban, még gyerekként. Azt mondta, hogy egy hónapja tanulja Rahmanyinov I. szonátáját, a drezdait, a d-mollt, és még sehol sem tart. Elcsodálkoztam.) Ahogy a Valse triste első két üteme felcsendül, felrémlik ez a mondat újra; Perényi belép a csellóval, pörög tovább a lemez, jönnek a zenészbarátok sorra: Csaba Péter, Rolla János, Kelemen Barnabás, Antal Mátyás. És a fiú: Kocsis Krisztián.

Vannak csöndesebb tehetségek, vagy rejtettek, de ezek annyira tündöklőek voltak

– mondta a legendás hármasról, Kocsisról, Schiffről és Ránkiról Esterházy Péter. „Két elem ragadott meg [benne] leginkább: személytelen odaadása, s ugyanakkor személyiségének hallatlan ereje, fiatalos lendülete és homogenitása. Shelley és Petőfi lehetett ilyen!” – ezt pedig Pilinszky mondta róla 1970-ben. „Ez egy klasszikus mester-tanítvány viszony volt: olyan, mondhatni, guru és tanonc viszony, amikor a tanonc tényleg tanulni akar, és csak hallgat, míg a guru is hallgat, aztán meg beszél, de amikor beszél, akkor nagyon-nagyon súlyos szavakat mond” – emlékezett vissza Kocsis. Kovács Géza, a Nemzeti Filharmonikusok volt főigazgatója szerint Pilinszky egyike volt annak a kevés barátnak, akik közel kerültek Kocsishoz. „Nagyon magányos ember volt, a sors azzal a zsenialitással sújtotta, amely mindenképpen elmagányosít.”

Kocsis Zoltán

Kocsis Zoltán (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Müpa)

És ha Kocsis, akkor Bartók, akiről többször elmondta, hogy úgy akarja játszani a műveit, mint maga a zeneszerző. Az Allegro barbaro – ami a Hungaroton lemezről fájóan hiányzik. (A nyolclemezes zongoramű-összkiadással pótolom.) „Hogy játszott Bartókot... – írta Némethy Attila a Facebookon tavaly, pár órával a halála után. – Bartók! Aki leírta, hogy csak azt sajnálom, hogy tele poggyásszal kell elmennem!

Zoli kofferje is tele volt, tele kellett, hogy legyen,

hiszen annyi minden foglalkoztatta.” Kurtág György azt mondta, Kocsis érdeme, hogy Bartók művei közkinccsé váltak. Kocsis pedig azt, hogy olyan Bartók-szonátát, mint Kurtág, nem játszott soha senki. Nagyok, ha találkoznak...

Fatalista vagyok: azokkal a darabokkal – és emberekkel –, akik fontosak, úgyis egymásra találunk

– mondta Kocsis. Szerintem kicsit fordítva is igaz: amivel Kocsis találkozott, fontossá tette. Például az ötperces Román népi táncokat Bartóktól – olyan teremtő figyelmet kap, mintha Mahler-szimfónia volna. (Ez már a második lemez, közben cseréltem. Ezen a zenekar élén áll, Debussyt, Ravelt és Bartókot vezényel.)

Kovács Géza mondta, hogy nehéz volt megfelelni az ő perfekcionizmusának, és ez a tökéletességre való törekvése azt sem engedte, hogy Kocsisból világszerte turnézó vendégkarmester legyen. Ő nem átutazni akart, neki a kemény és kompromisszumok nélküli munka kellett. „Ahhoz nem férhet kétség, hogy amikor Kocsis Zoltán az első próbán kiáll a zenekar elé, mindent tökéletesen tud arról, hogy minek kellene megszólalnia, a kérdés az, hogy a próbaciklus végére, és főképp az előadásra sikerül-e átvinni az akaratát és gondolatait” – mondta egyszer Kroó György.

A húszéves Kocsis Zoltán

A húszéves Kocsis Zoltán (Fotó/Forrás: FORTEPAN)

Emlékszem az utolsó két koncertre, amin ott voltam. Az elsőn Kocsis Kurtág hangjegyfüzetéből zongorázott, illetve beszélgetett a Játékokról. Amikor már a végéhez közeledett az este, egy ültető hölgy kinyitotta az oldalsó ajtót a BMC-ben. Kocsis szúrósan szólt oda: „Jó, jó, mindjárt befejezem, nem kell itt ajtókat nyitogatni...” – Hát nem kell semmit nyitogatni, nem kell mozdulni sem, hallgatni kell – például ezt a lemezt. Tavaly októberben még Kékszakállút és Mandarint vezényelt, akkor már nem is láttam, hátul ültem, ő meg eltűnt a zenekari árokban.

Hatvanöt éves lenne.

Kocsis Zoltán – A Tribute

Zoltán Kocsis - A Tribute (Hungaroton, 2017)

Zoltán Kocsis - A Tribute (Hungaroton, 2017)

Katalógusszám: HCD 32803–04
Megjelenés: 2017. március 24.
Összidő: 151:56

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Online elérhető művészeti filmek a napfényes Itáliáról

Online elérhető A művészet templomai című népszerű ismeretterjesztő sorozat, első körben hat film, köztük a firenzei Uffizi képtárat, Róma bazilikáit, a milánói Scala történetét, Leonardo és Raffaello életpályáját bemutató alkotások nézhetők.
Színház

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.
Vizuál

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Plusz

Fesztiválozhatunk idén nyáron? – Hazai körkép a koronavírus árnyékában

Nem lesznek tavaszi fesztiválok Budapesten és vidéken. Lemondták a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. De mi van a nyári programokkal? Ennek jártunk most utána!
Könyv

Milyen olvasmányokat ajánl Szabó T. Anna a karanténos napokra?

Folytatódik Nyáry Krisztián online beszélgetés-sorozata. Az irodalomtörténész április 3-án 16 órától Szabó T. Annát kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.
Klasszikus magazin

6 zenemű, amely kapudrog lehet Krzysztof Pendereckihez

86 éves korában elhunyt Krzysztof Penderecki, akit kétségkívül a II. világháború utáni zeneszerzők élvonalában kell emlegetnünk. Sokan talán hallották már a nevét, de kevesebben ismerik a zenéjét – számukra ismert és kevéssé ismert, hosszabb és rövidebb művekből válogattunk.