Klasszikus

Zoller Attila dzsesszöröksége

2003.08.13. 00:00
Ajánlom
Zoller Attilát – Szabó Gábor mellett – a huszadik század talán legjelentősebb magyar dzsesszgitárosaként tartják számon. Legalábbis azok, akik a pályáját jórészt Németországban és az Egyesült Államokban befutó, 1998-ban meghalt muzsikust egyáltalán idehaza ismerik. Simon Géza Gábor dzsesszkutató jó fél évvel ezelőtt Mindhalálig gitár címmel mindenesetre 250 oldalon összefoglalta Zoller életét és művészetet, Szabó Sándor gitárművésztől pedig a napokban jelent meg lemezen a maga főhajtása a mester emléke előtt.

Az 1927-ben Visegrádon született muzsikus a negyvenes években Tabányi Mihály zenekarában mutatkozott be először, 1948 októberében Ausztriába emigrált, majd Németországban és az Egyesült Államokban futotta be a maga pályáját. Olyan neves partnerekkel játszott együtt, mint Herbie Mann, Benny Goodman, Herbie Hancock, Ron Carter vagy Tony Scott. Tanítványai között tartják számon Pat Methenyt, Peter O’Marát és Helmut Kagerert. Simon Géza Gábor kötete – melynek bővített változata Immens Gut néven nemrég németül is megjelent – a szerző bevallása szerint közel harmincesztendős kutatómunka eredménye. A magát mindig magyarnak valló, és ezt zenéjében is megjelenítő muzsikus életútját a teljes diszkográfia mellett a pályatársak, tanítványok és újságírók visszaemlékezései, illetve több mint százötven fotó teszi teljessé. No és az a CD-melléklet, mely hét, zömében kiadatlan Zoller-felvételt tesz mindenki számára elérhetővé.

Szabó Sándor tisztelgő albuma, a Hungarian Jazz Rhapsodie koncepciója több pilléren nyugszik. A neves dzsesszgitáros egyrészt igyekszik felidézni a számára legszebb Zoller-kompozíciókat, másrészt a maga olvasatában eljátszani azt a népdalt (Csitár), amit Zoller is sokszor eljátszott, harmadrészt pedig a mesternek dedikált saját szerzeményeit bemutatni. Mindezt a zolleri hagyományoknak megfelelően egy szál gitáron.

„Zoller több tekintetben is a különc gitárosok kategóriájába tartozott, csupán azzal is, ahogyan a zenét tekintette – írja Szabó a CD kísérőfüzetében. – Nem gondolkodott élesen stílusokban. Gyakran játszott teljesen szabadon témák és megkomponált részek nélkül. Ez a gyakorlat aztán olyan izgalmas improvizációkat és zenei élményeket adott, amit más gitárosok nem tudtak megérteni és megmagyarázni. Nagyon ízléses kontrasztokat tudott megvalósítani modális témák és teljesen atonális improvizációk között. A mai fülemmel hallgatva valóban meszszire jutott az atonalitás feszegetésében, anélkül, hogy zenéje elvesztette volna talaját”.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.
Tánc

"Nem hiszek abban, hogy ütni-verni kell a táncosokat" – Interjú Aradi Máriával

Aradi Mária nemrég ünnepelte a 75. születésnapját, de ma is rendületlenül dolgozik a Magyar Nemzeti Balett betanító balettmestereként. Nagyívű balett-táncosi pályájáról szerényen beszél, a jelenkori tendenciákról pedig határozott véleménye van.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.