Klasszikus

Zombola Péter: Ez a legmagasabb zenei díj a szememben

2020.09.06. 10:00
Ajánlom
Márciusban ítélték oda, de csak most vehette át személyesen a Bartók-Pásztory-díjat Zombola Péter. A harminchét éves zeneszerzőt villáminterjúnkban arról is kérdeztük, mit jelent számára Bartók zenéje.

Hagyományos március 25-én, Bartók Béla születésnapján adják át a Bartók–Pásztory-díjakat, idén a járvány miatt megkésve, szeptember 3-án kapta meg az elismerést egy előadó- és egy alkotóművész: Kelemen Barnabás hegedűművész és Zombola Péter zeneszerző.

20200903_bartok-pasztory-dijak_atadasa_posztos_janos_4__fit_825x10000-144204.jpg

Kelemen Barnabás és Zombola Péter díjazottak, valamint Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora a Bartók–Pásztory-díjak átadóján (Fotó/Forrás: Posztós János / Zeneakadémia)

Zombola Péterről Fekete Gyula írt laudációt, amelyben a magyar zeneszerzők középgenerációjának különleges alakjaként említi a kitüntetettet.

„Zombola tanárai, Orbán György és Jeney Zoltán kifürkészhetetlen alkotói szabadságát, illetve rigorózus szerkesztettségét vegyíti, műveinek központi gondolata a transzcendens keresése, a törekvés annak megszólaltatására hangokkal. Tanárként érzelmileg is bevonja hallgatóit, a társművészetek között pedig igyekszik hidat verni” – olvasható a méltatásban.

A zeneszerzővel az átadó napján készült rövid interjúnk itt olvasható.

Mit jelent ez a díj a művészi karrierjében?

Hatalmas megtiszteltetést. Az eszem is tudja, hogy ez nagy dolog, de az érzéseimmel is tudom, nagy energiát adott, amikor megtudtam, hogy alkotóművészet kategóriában én kapom meg a Bartók-Pásztory-díjat. Néhány éves alkotói válságból kezdtem kilábalni, a tavaly bemutatott Echo című opera volt az első lépcsőfok. És ezt segíti ez a díj is, ami az én szememben a legmagasabb elérhető szakmai díj.

Két híján száz évvel született Bartók Béla után. Mit jelent Önnek Bartók zenéje?

Nagyon korán találkoztam az ő életművével, de különös módon nem a Gyermekeknek vagy a Mikrokozmosz gyakorolt rám nagy hatást – persze én is tanultam őket zongorán –, hanem a nagy zenekari művek, a Concerto, a Zene és a Cantata profana. De nem csak a zenével voltam így, hanem a társművészetekkel is. A tévében sem meséket néztem, hanem Stanley Kubrick és Tarr Béla filmjeit.

Ha ki kell emelni néhány mérföldkövet az életművéből, melyek a legjelentősebb alkotásai?

Három művemre gondolok. Az első a Requiem című oratórium, amelyet a 2012-es Tavaszi Fesztiválon mutattak be, ez volt az első olyan alkotásom, aminek minden hangjáért felelősséget vállalok. A másik a Passió volt, szintén egy oratórium, a harmadik pedig a tavaly bemutatott Echo.

Három nagy formátumú mű.

A kis formák kevésbé állnak közel hozzám. Írok persze olyanokat, de a nagy formátumban érzem otthon magam.

Mennyire komponál az eszével és mennyire a szívével?

Ha felkérésre dolgozom, és van határidő, akkor persze az eszem dominál. Az előbb említett három mű viszont szívvel készült. Ez ilyenkor több időt jelent. A Requiemet például hat évig írtam, nem folyamatosan, mert megesett, hogy fél évig egy hangot sem jegyeztem le. De akkor is gyűjtöttem az impulzusokat.

20200903_bartok-pasztory-dijak_atadasa_posztos_janos_9__fit_825x10000-144204.jpg

Zombola Péter a Bartók–Pásztory-díjak átadóján (Fotó/Forrás: Posztós János / Zeneakadémia)

A laudációban is elhangzott Arvo Pärt neve, akinek a zeneszerzési technikáját elemezte doktori disszertációjában. Folytatható életmű az övé?

Igen. Persze nem a forma és az eszköztár, amivel dolgozik, mert az csak az övé. De táplálkozok az ő zenéjéből, főleg a hangzásvilágából, abból a letisztultságból, amelyben nincsen egyetlen felesleges díszítés, egyetlen felesleges hang sem.

Min dolgozik most?

A következő nagy oratóriumon, amely a Kádis szövegére készül, héber és magyar nyelven. A Nemzeti Táncszínházban pedig Gergye Krisztiánnal és a Soharóza kórussal készülünk bemutatóra, ennek még csak munkacíme van: A test emlékezete.

 

Fejlécfotó: Szecsődi Balázs

Kelemen Barnabás és Zombola Péter kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

Kapcsolódó

Kelemen Barnabás és Zombola Péter kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

A kuratórium 2020-ban Kelemen Barnabás hegedűművésznek, a Zeneakadémia tanárának és Zombola Péter zeneszerzőnek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat, az átadó ünnepséget szeptember 3-án tartja az egyetem.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.
Klasszikus ajánló

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.
Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.