Klasszikus

Zombola Péter: Ez a legmagasabb zenei díj a szememben

2020.09.06. 10:00
Ajánlom
Márciusban ítélték oda, de csak most vehette át személyesen a Bartók-Pásztory-díjat Zombola Péter. A harminchét éves zeneszerzőt villáminterjúnkban arról is kérdeztük, mit jelent számára Bartók zenéje.

Hagyományos március 25-én, Bartók Béla születésnapján adják át a Bartók–Pásztory-díjakat, idén a járvány miatt megkésve, szeptember 3-án kapta meg az elismerést egy előadó- és egy alkotóművész: Kelemen Barnabás hegedűművész és Zombola Péter zeneszerző.

20200903_bartok-pasztory-dijak_atadasa_posztos_janos_4__fit_825x10000-144204.jpg

Kelemen Barnabás és Zombola Péter díjazottak, valamint Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora a Bartók–Pásztory-díjak átadóján (Fotó/Forrás: Posztós János / Zeneakadémia)

Zombola Péterről Fekete Gyula írt laudációt, amelyben a magyar zeneszerzők középgenerációjának különleges alakjaként említi a kitüntetettet.

„Zombola tanárai, Orbán György és Jeney Zoltán kifürkészhetetlen alkotói szabadságát, illetve rigorózus szerkesztettségét vegyíti, műveinek központi gondolata a transzcendens keresése, a törekvés annak megszólaltatására hangokkal. Tanárként érzelmileg is bevonja hallgatóit, a társművészetek között pedig igyekszik hidat verni” – olvasható a méltatásban.

A zeneszerzővel az átadó napján készült rövid interjúnk itt olvasható.

Mit jelent ez a díj a művészi karrierjében?

Hatalmas megtiszteltetést. Az eszem is tudja, hogy ez nagy dolog, de az érzéseimmel is tudom, nagy energiát adott, amikor megtudtam, hogy alkotóművészet kategóriában én kapom meg a Bartók-Pásztory-díjat. Néhány éves alkotói válságból kezdtem kilábalni, a tavaly bemutatott Echo című opera volt az első lépcsőfok. És ezt segíti ez a díj is, ami az én szememben a legmagasabb elérhető szakmai díj.

Két híján száz évvel született Bartók Béla után. Mit jelent Önnek Bartók zenéje?

Nagyon korán találkoztam az ő életművével, de különös módon nem a Gyermekeknek vagy a Mikrokozmosz gyakorolt rám nagy hatást – persze én is tanultam őket zongorán –, hanem a nagy zenekari művek, a Concerto, a Zene és a Cantata profana. De nem csak a zenével voltam így, hanem a társművészetekkel is. A tévében sem meséket néztem, hanem Stanley Kubrick és Tarr Béla filmjeit.

Ha ki kell emelni néhány mérföldkövet az életművéből, melyek a legjelentősebb alkotásai?

Három művemre gondolok. Az első a Requiem című oratórium, amelyet a 2012-es Tavaszi Fesztiválon mutattak be, ez volt az első olyan alkotásom, aminek minden hangjáért felelősséget vállalok. A másik a Passió volt, szintén egy oratórium, a harmadik pedig a tavaly bemutatott Echo.

Három nagy formátumú mű.

A kis formák kevésbé állnak közel hozzám. Írok persze olyanokat, de a nagy formátumban érzem otthon magam.

Mennyire komponál az eszével és mennyire a szívével?

Ha felkérésre dolgozom, és van határidő, akkor persze az eszem dominál. Az előbb említett három mű viszont szívvel készült. Ez ilyenkor több időt jelent. A Requiemet például hat évig írtam, nem folyamatosan, mert megesett, hogy fél évig egy hangot sem jegyeztem le. De akkor is gyűjtöttem az impulzusokat.

20200903_bartok-pasztory-dijak_atadasa_posztos_janos_9__fit_825x10000-144204.jpg

Zombola Péter a Bartók–Pásztory-díjak átadóján (Fotó/Forrás: Posztós János / Zeneakadémia)

A laudációban is elhangzott Arvo Pärt neve, akinek a zeneszerzési technikáját elemezte doktori disszertációjában. Folytatható életmű az övé?

Igen. Persze nem a forma és az eszköztár, amivel dolgozik, mert az csak az övé. De táplálkozok az ő zenéjéből, főleg a hangzásvilágából, abból a letisztultságból, amelyben nincsen egyetlen felesleges díszítés, egyetlen felesleges hang sem.

Min dolgozik most?

A következő nagy oratóriumon, amely a Kádis szövegére készül, héber és magyar nyelven. A Nemzeti Táncszínházban pedig Gergye Krisztiánnal és a Soharóza kórussal készülünk bemutatóra, ennek még csak munkacíme van: A test emlékezete.

 

Fejlécfotó: Szecsődi Balázs

Kelemen Barnabás és Zombola Péter kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

Kapcsolódó

Kelemen Barnabás és Zombola Péter kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

A kuratórium 2020-ban Kelemen Barnabás hegedűművésznek, a Zeneakadémia tanárának és Zombola Péter zeneszerzőnek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat, az átadó ünnepséget szeptember 3-án tartja az egyetem.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.