Klasszikus

Zongoraünnep

2011.08.29. 10:00
Ajánlom
Ma is elevenen őrzöm annak a pillanatnak az emlékét, amikor egy októberi napon, a Zeneakadémia Nagytermének egyik hátsó sorában tízéves zeneiskolásként ámulva hallgattam, amint Mocsári Károly – a későbbi győztes –, leült a csodálatos nagy fekete hangszer mellé és eljátszotta a h-moll szonáta első ereszkedő skáláit…

A teremben szinte tapintható volt a figyelem és a feszültség – én pedig, azt hiszem, abban a percben egy életre eljegyeztem magam azzal a zongoraünneppel, amit hivatalosan úgy hívnak: Budapesti Nemzetközi Liszt Zongoraverseny. Öt évvel később – immár előkészítős zongoristaként – már tudatosan készülve hallgattam végig a verseny szinte minden percét, Strukov, Kuzmin és a többiek játékát. És még egy emlék: 1996-ban, az utolsó forduló h-moll szonátái előtt Bogányi Gergellyel együtt utaztunk be Vácról a koncertre – csigalassúsággal teltek a percek, keveset beszéltünk. Hiába volt akkor már rutinos művész, minden gesztusa és mondata mögött érezni lehetett, hogy addigi élete talán legfontosabb fellépése felé döcög vele a vonat…

 

Akit valaha megérintett a Zeneakadémia második emeletének – a "zongorás szintnek” – a levegője, az tudja: a budapesti Liszt-verseny a hazai zongoristák számára nem csupán egy a világ számos rangos zongoraversenye közül, ahogyan a Zeneakadémia nagyterme sem csupán egyike a sok-sok nagy múltú, kiváló akusztikájú hangversenyteremnek. (S ha a Liszt Ferenc téri épület most épp Csipkerózsika-álmát alussza is, azóta szerencsére már megépült nagyra nőtt kistestvére, a Müpa.) Egy magyar zongorista számára ez "A Verseny”, nagybetűvel, pirossal, még akkor is, ha úgy dönt, hogy soha nem indul el rajta. Még akkor is, ha tudjuk, egy versenyen elért eredmény önmagában még nem jelenti szükségszerűen egy karrier kezdetét: bár sokan vannak a Liszt-verseny aranykönyvében olyanok, akikre később egy világ figyelt oda – az első győztes, Fischer Annie-tól a 20. század egyik legjobb Liszt-játékosaként számon tartott Lazar Bermanig –, jóval többen vannak azok, akikről a versenygyőzelem után pár évvel már keveset tudtunk. Mégis, a kihívás örök, a hegyeket pedig, tudnivaló, csupán azért másszák meg, mert "ott vannak”.

 

Az utóbbi években divat lett szidni a versenyeket, elsősorban a művészi teljesítmények összemérhetetlenségére hivatkozva. Aki így tesz, az valószínűleg elfelejti, hogy egy zongoraversenynek nem az a célja, és végképp nem az az értelme, hogy rangsoroljon, hogy legeket osztogasson. Egy művészeti verseny elsősorban lehetőség: a fiatal pianisták megmutathatják tudásukat a közönségnek és találkozhatnak olyan kollégákkal, akiktől inspirációt nyerhetnek; de lehetőség a tanároknak, impresszárióknak, kiadóknak is, mert jól összemérhető formában ismerhetik meg az új tehetségeket és kaphatnak képet arról, merre is tart a világ a fekete-fehér univerzumban. Nekünk, Liszt és a zongoramuzsika rajongóinak pedig ismét lehetőségünk lesz arra, hogy a régi, ismerős kottafejeket új előadók tolmácsolásában, új szellemmel, új inspirációval megtöltve élvezhessük.

 

A verseny résztvevői, részletes programja és minden egyéb információ megtalálható a lisztcompetition.fidelio.hu oldalon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.