Klasszikus

Zseboperák a Zeneakadémián

2008.03.03. 00:00
Ajánlom
Izgalmas nemzetközi együttműködés részesévé vált ma a Zeneakadémia: Batta András a Zeneakadémia rektora és Klaus Zehelein a müncheni Theaterakademie elnöke aláírták azt a szándéknyilatkozatot, amelyben e két intézmény együttműködésének alapjait fektették le. A közös projektek része Eötvös Péter: A három nővér című operájának színre vitele 2009-ben, és további két neves európai intézmény bevonásával új média-, és kommunikációs technikákat alkalmazva "zseboperák" bemutatása.

A megállapodást négyéves tárgalássorozat előzte meg a Hochschule für Musik-hoz tartozó müncheni Theaterakademie-vel, amelynek elnöke 2006-tól Klaus Zehelein elismert rendező, aki korábban tíz évig a Stuttgarti Opera intendánsa volt, melyet öt év alatt négy alkalommal választottak az Év Operaházává Németországban. A két intézmény közös produkciók létrehozását, valamint az oktatás területén megvalósuló együttműködést – például tanárcserék, növendékek közös fellépése – tűzi ki célul. A megállapodás keretében 2009-ben lesz látható Eötvös Péter: A három nővér című operája a két intézmény növendékeinek közreműködésével, Kovalik Balázs, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatója rendezésében (aki egyébként maga is a Theaterakademie-n végzett).

A Zeneakadémia a müncheni akadémia mellett két további neves európai intézménnyel együtt (a francia ArtZoyd és a holland V2 nemzetközi "média-laboratórium") uniós pályázatot nyújtott be kortárs zenés színházi produkciók, úgynevezett "zseboperák" létrehozására. A "zseboperák" olyan produkciók lesznek, amelyet mind a négy fél meghatározott költségvetésből, kis csapattal, kevés szereplővel készít el. A cél az, hogy az előadás díszletei, jelmezei, technikai felszerelése elférjen egy kisebb kamionba, hogy a későbbiekben utaztathassák, és bemutathassák az előadást mind a négy együttműködő intézményben.

A projekt három szakasza során először a különféle know-how-k megosztására kerül sor a partnerek között szemináriumok, workshopok keretében, valamint új szoftver-könyvtárat fejlesztenek ki. A második szakaszban a projektben résztvevő négy intézmény mindegyike egy-egy zenés színházi előadást hoz létre meghatározott feltételek mellett, majd a harmadik szakaszban mindegyik előadás először a müncheni Theaterakademie-n lesz látható egy kapcsolódó szimpózium keretében. A megszülető előadások segítségével folyamatosan bővülő hálózat jöhet létre kutató központok, alkotók és előadók között. Az előadások alkalmával megszülető tapasztalatokat, folyamatokat dokumentálják és az internet vagy további kommunikációs csatornák bevonásával teszik elérhetővé mindenki számára. Az uniós pályázat eredményének kihirdetésére 2008. júniusában kerül sor.

"Az egyre bővülő nemzetközi együttműködések jelzik a Liszt Ferenc Zeneakadémia növekvő szakmai elismertségét. Úgy gondolom, a közös munka során intézményünk tanárai és hallgatói egyedülálló tapasztalatra tehetnek szert. A Zeneakadémia számára a megújulás nemcsak az épületek rekonstrukcióját jelenti, hanem az oktatásban történő előremutató változásokat is, melyek többek között ilyen projektek segítségével valósulhatnak meg." – mondta el Batta András, a Zeneakadémia rektora.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.