Klasszikus

Zsoltár – A barokk kor világába kalauzol a Nemzeti Filharmonikusok koncertje

2020.12.31. 10:00
Ajánlom
A március 12-ei hangversenyen a Nemzeti Filharmonikus Zenekar mellett közreműködik a Magyar Állami Operaház Gyermekkórusa és a Nemzeti Énekkar.

Ki ne szeretne lenyűgözni, elkápráztatni vagy épp meghökkenteni valakit? Van egy korszak, aminek művészei játszi könnyedséggel oldották meg ezt a vágyott hatást. Alkotásaikkal nemcsak meglepetést okoztak, hanem egyenesen áhítatot ébresztettek az emberek lelkében. Nem titok, hogy ez a korszak a barokk, ahol a dekorativitásnak, az erőnek, szenvedélynek, teatralitásnak központi szerep jut. Többek között a barokk kor csodálatos világába kalauzol a Nemzeti Filharmonikusok március 12-ei Zsoltár című koncertje.

A dallamok szárnyán való utazás azonban itt nem ér véget, hanem továbbviszi hallgatóit a közelmúlt és jelenkor magyar zenei világába is.

Ezen az esten a Magyar Állami Operaház Gyermekkórusa, a Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar garantálja, hogy biztos bekövetkezzék a varázslat, miszerint szív és lélek örömmel adja át magát a zene áhítatának.

EnekkarMNF_RaffayZsofia-163437.jpg

Nemzeti Énekkar (Fotó/Forrás: Raffay Zsófia / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

A repertoár nagyon színes lesz. Nyitásként megszólal Bach III. Brandenburgi versenye. A barokk nagymester egyik leghíresebb alkotása a hat versenyműből álló darab, amit egy lelkes zenebarát őrgróf megrendelésére írt. Arról sajnos nem maradtak feljegyzések, hogy mennyit ért meg ez Christian Ludwig brandenburgi őrgrófnak, az azonban tény, hogy a gróf halála után maradt hagyaték számtalan művet tartalmazott (köztük Vivaldiét is), amiket egyenként négy garasos áron vettek leltárba. Csak remélni lehet, hogy Bach azért ennél busásabb jövedelmet kapott munkájáért, mégha Brandenburgban valószínűleg soha nem is adták elő őket, mivel a brandenburgi zenekar képességeit és létszámát erősen meghaladta a művek színvonala. Felcsendül Bach II. zenekari szvitje is, a zeneszerző termésének kivételes szépségű és széles körben népszerű darabja, a fuvolairodalom egyik közkedvelt gyöngyszeme, amit Bálint János az egyik legkiválóbb magyar fuvolaművész szólaltat meg, aki szólistaként és kamaramuzsikusként rendszeresen fellép hazai és külföldi közönség előtt is.

A sort Kodály Magyar zsoltára, a Psalmus hungaricus követi, melyet a zeneszerző Kecskeméti Vég Mihály szövegére írt. A zsoltár Pest, Buda és Óbuda egyesítésének félszázados évfordulójára született 1923-ban, s azóta a magyar zenetörténet nemzeti ereklyéjévé vált.

A magyar kultúra egyik legnagyobb kincse ez a mű, amely komoly-tragikus hangon fejezi ki a nemzet lelkivilágát.

MNF_Mupa_Evadegyuttese_2019_20_foto_CsibiSzilvia10-163503.jpg

Nemzeti Filharmonikus Zenekar (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

Az est folyamán elhangzik Dubrovay László Kossuth- és Prima-díjas zeneszerző egyik jelentős műve is, a Cantata aquilarum (Sasok éneke), ami a szerző millenniumi kompozíciói között központi helyet foglal el. Ezt az egytételes kantátáját Dubrovay László Gyurkovics Tibor versciklusára írta. Az öt költeményből álló ciklus éppen olyan volt, mint amilyet a szerző megálmodott. A Sasok éneke a magyar múlt tragikus pillanatait, a jelen sorskérdéseit vázolja fel, és egy jobb jövőbe vetett hitet sugároz felénk. A mű a magyarság összetartozásának kifejezése. Dubrovay László millenniumi ciklusát szintézisnek tartja, amely a magyar zenetörténet – Liszt, Bartók, Kodály teremtette – hagyományait egyesíti napjaink korszerű hangzásvilágával és saját zenei nyelvével. S ki lehetne méltóbb megszólaltatója ennek az oratóriumnak, mint Fekete Attila, a jeles tenor, a Magyar Állami Operaház tagja, aki zenés színpadi művekben és oratorikus kompozíciók előadójaként egyaránt jelentős sikereket arat.

A 2021-es év talán több közösségi élményt enged majd, aminek egyik színtere lehet a Müpa hangversenyterme.

S hogy ennek a kora tavaszi estnek mi lehet az üzenete, azt talán Dubrovay László gondolatai fogalmazzák meg leghatásosabban: „…hogy összefogjunk, hogy együtt legyünk, hogy a közösségi érzésünket erősítsük. És hogy ha együtt vagyunk, mint ahogy így egy dallam tud egyesíteni bennünket, ugye nem kell mondani, egy gregorián dallam, vagy egy népének, vagy egy Beethoven Örömódája milliókat tud egyesíteni, úgyhogy nekem ez volt a feladatom, hogy olyan dallamokat találjak ki, ezzel természetesen a huszadik századi komplikált harmóniarendszerrel és azzal, amit az egész zenetörténet produkált és létrehozott, de olyan dallamot, ami mindannyiunkat egy közös cél érdekében, azért hogy építsük ezt az országot, hogy egy szebb világ legyen, hogy ilyen módon összefogjon bennünket.”

További információ és jegyvásárlás ide kattintva. >>>

Támogatott tartalom.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.