A neves szerzők régóta várt kötetei helyett ezen a listán megragadjuk a lehetőséget és a könyvheti megjelenések listáján megbújó kis gyöngyszemekre hívjuk fel a figyelmet. Ezeken a téma vagy a műfaj miatt esetleg átsiklik az átlag olvasó szeme, pedig ezzel nagyszerű élménytől fosztja meg magát.
1. Almási Miklós: Az abszurd Shakespeare (Rendhagyó olvasópróbák)
E könyvben igyekszem előbányászni Shakespeare titkos gonoszkodásait híres darabjainak sorai mögül. Kódfejtő munka, miközben titkos írásai viccekbe csomagolva kerülnek tálalásra.
Kuncoghatsz, ha olvasod őket.” (Almási Miklós)
Almási Miklós szemináriuma egyetemi tanulmányaim egyik kedvence volt. Az esztéta megmutatta, hogy lehet modernül és természetesen hozzányúlni a klasszikusokhoz, hogy sokkal közelebb kerülhessünk, mint hittük.
A neves esztéta Shakespeare népszerű és gyakran játszott darabjaiban (többek közt A vihar, Szentivánéji álom, Macbeth, Vízkereszt, vagy amit akartok) a szereplők motivációinak és cselekedeteinek abszurd vonásait kutatja. A shakespeare-i drámamodell hatását vizsgálva elemzi a Bölcs Náthánt, a Borisz Godunovot és a Woyzecket, és persze kitér az ős-abszurdra, a Godot-ra. Esszéi eleven stílusukkal, újszerű szempontjaikkal és merész kérdésfelvetéseikkel a színházi olvasópróbák légkörét idézik.
Park Könyvkiadó
2. Népies szólások, közmondások és életbölcsességek enciklopédiája
Debreceni anyukám szólásaival gyerekkoromban töretlen sikert arattam a kiskunfélegyházi osztálytársaim körében, akik még sose hallottak a svábhegyi beteg szamárról vagy a hanyatt eső ablakostótról. Én pedig nem értettem, miért nem ismeri ezeket mindenki. Hasonlóan vidám, informatív és népies utalásokban gazdag pillanatokat tartogat ez a kötet, amelyben 8250 ilyen szólás, közmondás vagy életbölcsesség olvasható szótárszerű elrendezésben.
A kötet ráadásul nem hagyja egyedül az olvasót, segít ezek értelmezésében is, ahol szükséges, néprajzi-művelődéstörténeti megjegyzésekkel egészíti ki őket, mindezt népszerűsítő formában ‒ ám tudományos igényességgel, a nagyközönség számára összeállítva.
A gyűjtemény elsősorban az Új magyar tájszótár (1979‒2010) öt kötetének anyagából merít. Az Enciklopédiában a szóláshasonlatok, szójárások mellett csúfolókat, szitkozódásokat, átkokat és időjárási regulákat is találunk. Az Enciklopédia hatékony felhasználását segítik a kötet végén található mutatók: a szólásokban előforduló földrajzi nevek jegyzéke és a fogalomköri mutató.
Itt akár bele is olvashatunk a kötetbe.
szerkesztők: Balázsi József Attila és Kiss Gábor
Tinta Könyvkiadó
3. „Asszonyoknak igen sokat kell tudni…” Új kutatások a nőnevelés történetéről
A nőnevelés történetének 19. és 20. századi epizódjait mutatja be a Kéri Katalin köré szerveződött több mint 10 éves múltra visszatekintő Pécsi Nőtörténeti Műhely tanulmánykötete. A neveléstörténeti kutatások nőtörténeti áttekintése, a középiskolai koedukáció és a nők pályaválasztásának problémái, a nők kereskedelmi és ipari szakképzése,
a tanítónők életmódját megvilágító öltözködési szokások, a New York-i Schwimmer Rózsa-hagyaték és a 19. századi női naplók oktatástörténeti aspektusai, az 1860-as évek írónői és nőirodalma,
az 1970-es és az 1980-as évek magyar tanterveinek nőneveléstörténeti elemzései egy-egy szín a nőnevelés- és női művelődéstörténet palettáján.
Az új kutatásokban együttesen érvényesül a modern és a hagyományos történetírói szemlélet. A kutatók nemcsak az eseménytörténetre fókuszálnak, forráskritikát, térben és időben végeznek összehasonlító vizsgálatokat. E módszerekkel, új típusú források bevonásával (sajtótörténet, divattörténet, irodalomtörténet, művelődéstörténet) folyó kutatások új eredményekkel gazdagítják a nőnevelés, a nőtörténet és az emberiség történelméről alkotott ismereteinket.
Szerkesztette: Czeferner Dóra, Takács Zsuzsanna Mária, Ács Marianna, Pusztafalvi Henriette
Kronosz Kiadó
4. Bezsenyi Tamás – Böcskei Balázs: A szocializmus bűnbarlangjai
A kötetből az olvasó megismertheti a Kádár-rendszer, az úgynevezett szocialista társadalom bűntársadalmi sajátosságait. Bűnügyek, bűnözők és bűnök által mutatnak be egy rendszert, melyben milliók így vagy úgy, de megtalálták a helyüket. Ez felér annak a tükörnek a megtisztításával, amelybe nem szeretnének belenézni. Az ugyanis,
hogy miként bűnözünk, arról is beszél, milyen titkokat őrzünk.
Stricik, prostituáltak, szobáztatók, kocsmárosok, tartótisztek, rendőrök olyan logisztikát és kreativitást igénylő folyton mozgó rendszert hoztak létre közösen, amelyet szereplői sem láthattak át – bár ők is működtették. A könyvben az olvasó betérhet jó pár lokálba, ott lehet a betöréseket megtervező italozásokon, és a zsákmány elpasszoláskor is. Ahogyan megnézheti, ahogy fel is nyomkodják egymást a rendőrségen, de szigorúan „jóbaráti alapon.”
Lekövetik, hogy a szocializmusban műkincsekkel csencselni vagy postát rabolni éppúgy (technikai) tudást igényelt, mint a hibákból építkezve rájönni, hogy ki is az elkövető. Megannyi életellenes bűncselekményről, darabolásról, lopásról, vérben és testnedvekben úszó pillanatokról nem kívánt tudomást venni „a szocialista tudat”, holott a tudatalattiban jelentős erők mozogtak. Ezeket is felszínre hozza, és bemutatja ez a könyv.
Kossuth Kiadó
5. Cezúrák és cenzúrák. Az Országos Mozgóképvizsgáló Bizottság tevékenysége 1920–1948
A szerző, Gál Mihály ebben a munkájában a magyarországi filmcenzúra létrejöttét és majd három évtizedes működését elemzi. Az Országos Mozgóképvizsgáló Bizottság 1920-tól végezte a magyar és külföldi filmek nyilvános előadásának, belföldi forgalmazásának és külföldre vitelének ellenőrzését, ez irányú döntéseivel erőteljesen befolyásolta a hazai mozgóképkultúra formálódását.
A bevezető tanulmányban a szerző az első magyarországi filmvetítésektől az 1948-as megszüntetéséig részletezi, miként jött létre a bizottság, hogyan dolgozott s változott létének 28 éve alatt, majd
nagyjából 200 film cenzúradöntését közli: bemutatja, milyen módosításokat, kivágásokat rendelt el egy-egy alkotás esetében.
E kötetével a szerző – a korábbiakhoz hasonlóan – a magyar kultúr-, ezen belül filmforgalmazás-történet egyik kevéssé feltárt területét ismerteti meg az olvasókkal, éppen 100 évvel a filmcenzúra megalakulása után.
Gondolat Kiadó
6. Frank Tibor: Szalonvilág. A polgári érintkezés modernizálódása a 19. században
A szalonok világának feltárása az elitkutatás része. Segíthet megérteni egy sor olyan társadalom- és művelődéstörténeti jelenséget, amely a 18. és a 19. századra volt leginkább jellemző, s a 20. századdal elmúlt. Elsősorban azért, mert
a szalon mint társas együttléti forma abban a világban keletkezett, amikor még nem ismerték fel az elektromos áram lehetőségeit és vele a magnetofont, a filmet, illetve a hangrögzítés és az ismételhető lejátszás mind gyorsabban fejlődő technikai csodáit.
A 20. század elejéig a zenét szerte a világon nagyjából mindenütt otthon játszották és hallgatták, hiszen a kevés zenés színház, operaház és hangversenyterem elérése a távolságok, az utazás nehézségei, a hozzájutás költségei miatt jószerivel csak a nagyvárosokban jöhetett szóba. Az otthoni muzsika egybe is fogta a családot, feladatot adott minden tagjának, s különösen a háziasszonynak, aki az egyre növekvő középosztályban még jól tudott játszani egy-egy hangszeren, s közülük is elsősorban a mind népszerűbb zongorán.
A szalonok a politikai és diplomáciai kapcsolatépítésre, az irodalmi művek felolvasására, olykor kisebb színházi előadásokra is lehetőséget adtak, de a felső középosztály és az arisztokrácia zenés szórakozásának is a legfontosabb helyszínét jelentették, ám a 20. századra e rétegek is elszoktak a házimuzsikálástól, a szalonélettől.
Rózsavölgyi Kiadó
7. Filippov Gábor, Nagy Ádám, Tóth Csaba (szerk): Egy galaxissal odébb - Fantáziavilágok valóságai
Tiszteld a tényeket, de ne engedd, hogy a földhöz láncoljanak
Tudta, hogy a kiborgok már köztünk járnak, sőt valószínűleg az ön családjában is él legalább egy? Hogy a tálib terroristák olykor magyarul beszélnek? Hogy az idegenek közelebb vannak, mint gondolnánk? (Vagy mégsem?) Hogy a jövő igenis megjósolható? (Vagy mégsem?) És azt, hogy mi köze a Pókembernek a fake newshoz, a sötét zsaruknak pedig a koronavírus-járványhoz?
A sci-fi politológiája, a Fantasztikus világok, a Nevelj jedit! és a Párhuzamos univerzumok című ismeretterjesztő kötetek szerzői sokszorosan cáfolták azt a hiedelmet, hogy komoly tudós nem foglalkozik mesékkel. Az Egy galaxissal odébb tizenegy neves szerzője az asztrofizika, a robotika, a jövőkutatás, az irodalomtudomány, a politológia, a szociológia vagy éppen a neveléstudomány szemszögéből vizsgálja olyan közkedvelt sci-fik és fantasyk világát, mint a Star Wars, a Terminátor, a Men in Black, az Alapítvány-sorozat, a Warcraft, a Marvel-multiverzum vagy éppen a Különvélemény.
A jó tudós tiszteli a tényeket, de nem hagyja, hogy azok a földhöz láncolják. Nemcsak a fantázia hat megtermékenyítően a valóság módszeres megismerésére, de a kívülről-belülről ismerősnek hitt képzeletbeli világok is egészen váratlan színben tűnhetnek fel, ha a tudomány eszközeivel közelítünk feléjük.
A szerzők: Erőss Gábor szociológus, Hefter Estilla, robotikai mérnök, Kánai András kommunikációs szakember, jövőkutató, Keserű József irodalomtörténész, Kiss László fizikus-csillagász, Kunetz Zsombor orvos, Lőrincz Andrea irodalomtörténész, középiskolai tanár, Nagy Ádám neveléskutató, egyetemi oktató, Pál Gábor politológus, Polyák Gábor jogász, kommunikációs szakember, Scheirich Zsófia újságíró, blogger
Athenaeum Kiadó
8. Ignácz Ádám: Milliók zenéje - Populáris zene és zenetudomány az államszocialista Magyarországon
Az utóbbi években Magyarországon is megerősödtek az új szemléletű populáris zenei kutatások, egyre több hazai műhelyben jelennek meg a népszerű zene témaköréhez kapcsolódó munkák. Ezek sorát erősíti Ignácz Ádám monográfiája is, amely bemutatja, hogy az államszocialista Magyarországon milyen zenetudományi és zeneszociológiai koncepciók mentén közelítettek a populáris zenei jelenségekhez, és hogy
a populáris zene milyen sajátos körülmények hatására válhatott hazánkban (és az egykori keleti blokk más országaiban) az akadémiai kutatás tárgyává
- azzal párhuzamosan vagy annál is korábban, mint ahogy ez a hidegháborús nyugaton történt.
A könyv középpontjában a Rákosi-korszak, valamint a Kádár-korszak első időszakának zenei diskurzusai állnak, de mellettük a zene esztétikai, társadalmi és politikai szerepéről folytatott közéleti viták is kitüntetett figyelmet kapnak. A szerző megközelítése új szempontokat nyújt a magyarországi populáris zene múltjának feldolgozásához, illetve a 20. századi magyar zenetudomány szociológiai és tudománytörténeti vizsgálatához. A kötet annak megértéséhez is közelebb viheti az olvasót, hogy a változó politikai és ideológiai körülmények között milyen megfontolások mentén különböztették meg a zenei szférákat egymástól, s
mikor mely zenei jelenségeket társították a populáris zene (valamint a művészi zene és a népzene) fogalmához.
Bár a vizsgált korszak sajátosságaiból fakadóan a témát illető politikai és intézményi vonatkozások is megkerülhetetlenek, a könyv főbb sarokpontjait sokkal inkább az államszocializmus kultúrájának és tudományos törekvéseinek a politikával olykor összetalálkozó, máskor attól függetlenedő kérdései jelentik.
Rózsavölgyi Kiadó
9. Herczeg Szonja: Képzeletbeli ház
Mi lenne, ha az alapján látnának el valakit a kórházban, hány követője van Instagramon?
Vagy ha a szülőt sújtanának börtönbüntetéssel kiskorú gyereke helyett? Mi történik, ha egy életunt középkorú nő hírnévre tör, de az addigi élete miatti feszültség pont a legszebb napján robban ki belőle?
Etelka egy gangos ház őrszeme, mindenkiről mindent tud, és a lakók is azt hiszik, ismerik Etelkát. Vagy mégsem?
Mi az igazság, és egyáltalán mi történik a Képzeletbeli házban? Lehet, az olvasó sem tudja majd eldönteni.
Herczeg Szonja a tőle megszokott éleslátással, iróniával és érzékenységgel járja körül a megbomlott emberi kapcsolatokat, az önostorozó lélek szorongásait és az elme (vagy a valóság?) tébolyult világát.
Scolar Kiadó
10. Pető Péter: #halálka
Lehet-e két újsághírből regényt írni?
Elvileg mindenből lehet, miért ne lehetne újsághírregényt csinálni, ha valaki kitalálja a hogyanját. Például úgy, ahogy Pető Péter kezdett el nyomozni új regényében.
Természetesen nemcsak e két férfi sorsa, még csak nem is tragikus haláluk érdekli őt íróként, hanem, mondjuk így, annak a mai Magyarországnak „levegőtlen prése”, ahol a fent és lent világa más-más módon, de egyként rosszul érzi magát. A félreértésektől, az oda nem figyeléstől. A szolidaritás hiányától. Erről a mai magyar prózában alighanem Pető Péter tud a legtöbbet.
Kalligram Kiadó
11. Saly Noémi: Hatszáz tojás, egy se görbe - Molnár Julia szakátskönyve 1854
Gasztronómiánk történetének sötét foltja éppen az az időszak, amikor az úgynevezett "magyar konyha" kialakult.
A 19. század első kétharmadában kinyomtatott szakácskönyvek németből fordított, lopott holmik.
Ezért érdemes előkotorni a múzeumi kézirattárak, családi konyhafiókok mélyéről a kéziratos receptgyűjteményeket. Egy ilyet tart a kezében az olvasó. Jómódú nyugat-dunántúli háziasszony fazekaiba és tepsijeibe szimatolhatunk be az 1830-1850-es években. Még nem gázolunk szügyig paprikás zsírban, helyette - nyilván osztrák hatásra - húslevesben és tejfölben lehet lubickolni, de már vígan barnállik a rántás, és a ránk zúduló tojásmennyiség láttán nem dicsérhetjük eléggé a tyúkok serénységét. Hogy ez nem "magyar konyha"? De igen. Akkor és ott ilyen volt. (Annyit mondhatok: soha rosszabbat.)
Ebből a könyvből nem lehet úgy főzni, mint egy mai szakácskönyvből vagy oktatóvideóból.
Ihletforrásnak viszont nagyon jó, nyelvi és művelődéstörténeti kalandként pedig, remélem, érdekes és mulatságos.
Ab Ovo Kiadó
A 91. Ünnepi Könyvhét
programjainak egy részét online követhetik az érdeklődők, másokat pedig offline is lehet látogatni.
A programokat ide kattintva találod!
A teljes könyvlistáért kattints ide!