György

Vizuális művészet kontextusban

2012.12.27. 08:46

Programkereső

December 14-én a kArton Galériában mutatták be a Kontextus - Adalékok. Hogyan közelítsünk kortárs vizuális művészethez című könyvet Oltai Kata szerkesztésében. Olvasás mellé nézhetünk is, a Kontextus című, a megjelenés apropóján összeválogatott kiállítási anyagot a könyvben szereplő alkotóktól február 19-ig lehet látni.

Magyarországon a kortárs vizuális kultúra iránti érdeklődés az utóbbi években örvendetesen megnövekedett. Izgalmas és vágyott közeg lett,  a problematizálás és a megközelítési módok sokfélesége egyre inkább elfogadott,  a korábban egyeduralkodó "egydimenziós" művészettörténet utolsó bástyái is megremegtek. A szempontrendszerek gazdagodtak a társadalomtudományok,  a nyelvfilozófia,  a modern hermeneutika,  a kultúrantropológia,  filmelmélet és egy seregnyi más társtudomány területéről kölcsönzött és adaptált terminussal és módszerrel.

Kontextus. Adalékok - Hogyan közelítsünk kortárs vizuális művészethez (Oltai Kata) - kArton Galéria
Kontextus. Adalékok - Hogyan közelítsünk kortárs vizuális művészethez (Oltai Kata) - kArton Galéria

Jelen kiadvány erősen műspecifikus, segédlet - és mindenekelőtt törekvés - a körülöttünk zajló kortárs vizualitás pontosabb megértéséhez. A téma jellegéből fakadóan nem összefoglaló-definiáló jellegű, nem abszolutizál, rangsorol vagy hierarchizál, sokkal inkább egy felütést, lehetséges adalékokat kínál. A szövegek beszélgetések, interjúk, összegyűjtött statementek, írások alapján álltak össze, több esetben megőrizve annak esetlegességét, élőbeszédszerűségét, olykor hibáit is. Valamennyi műalkotásnak többféle olvasata van, minduntalan ki vannak téve az olvasói dekódolásnak, a könyv első blokkja azonban az úgynevezett eminens jelentésre, a szerző szándékára koncentrál.

A kiadványban szereplő művészek: Babinszky Csilla, Baglyas Erika, Benczúr Emese, Borsos Lőrinc Igor és Ivan Buharov (Hevesi Nándor, Szilágyi Kornél), Chilf Mária, Csáki László, Csontó Lajos, Csoszó Gabriella, Dallos Ádám, Eike, Ember Sári, Eperjesi Ágnes, Esterházy Marcell, Fabricius Anna, Fátyol Viola, Fóti Lázár, Gerber Pál, Gőbölyös Luca, Gyenis Tibor , Győrffy László, Hecker Péter, Kaján Tibor, Kapusi Gábor, Katarina Šević, Kis Róka Csaba, Komoróczky Tamás, Koronczi Endre,  Kupcsik Adrián, Magyarósi Éva, Mike Tamás, Nagy Kriszta x- T, Nemes Csaba, Sugár János, Szabó Ákos, Szabó Benke Róbert, Szabó Eszter, Szabó Ildikó, Szabó Dezső, Szilágyi Lenke, Szűcs Attila, Tangl Edit, Tesch Katalin, Tehnica Schweiz (László Gergely, Rákosi Péter), Ujj Zsuzsi

Kontextus. Adalékok - Hogyan közelítsünk kortárs vizuális művészethez (Oltai Kata) - kArton Galéria
Kontextus. Adalékok - Hogyan közelítsünk kortárs vizuális művészethez (Oltai Kata) - kArton Galéria

A kiadványban szereplő tanulmányok: Hornyik Sándor: A spektákulum festői dekonstrukciója- Történeti festészet a Történelem után, Mélyi József: A videoklip története - Csáki László animációi, Oltai Kata: Vágyott és kötelező szerep: férjhez menni! - Kortárs művészeti stratégiák gender szempontú vizsgálata, Perenyei Mónika: Orvos kurátorok, Tatai Erzsébet: Koronczi Endre - Mondd hogy szeretsz,  öleljük meg egymást

A kiadványban szereplő gyűjtők és gyűjtemények: Barabás Lajos, magángyűjtő, Barta Péter, magángyűjtő, Első Magyar Látványtár - Vörösváry Ákos, Equilor Gyűjtemény - Dr. Gereben Katalin, Esterházy Contemporary - Dr. Ottrubay István, Schneider Erika és Dr. Stefan Körner, Fundamenta-Lakáskassza Gyűjtemény - Dr. Gergely Károly, Gerber Pál, képzőművész, Jaksity György, magángyűjtő, Kozma-kArton Gyűjtemény - Kozma Péter, Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét - Tóth Balázs Zoltán, Pálfi György, magángyűjtő, Somlói-Spengler gyűjtemény - Spengler Katalin és Somlói Zsolt, Szalóky Gyűjtemény - Szalóky Károly, Tóth Árpád galerista,  magángyűjtő, Vass László Gyűjtemény,  Veszprém - Vass László

A kiállításon szereplő munkák: Csontó Lajos: Totó Ottó,  2010; Esterházy Marcell: v.n.p. v3.0 I.-III.,  2008; Fabricius Anna: Háztartási Anyatigris, 2006; Gerber Pál: dokumentációs installáció; Hecker Péter: Gyerekkoromban híres és gazdag festő akartam lenni...,  2003; Igor és Ivan Buharov: Smellection automat, 2011; Kis Róka Csaba: Kitartás, 2011; Koronczi Endre: Mondd, hogy szeretsz..., 2008; Nagy Kriszta x-t: Nagy Kriszta a Parlament előtt székel, 2006; Szabó Eszter: Holy Queen, 2012

Kontextus. Adalékok - Hogyan közelítsünk kortárs vizuális művészethez (Oltai Kata) - kArton Galéria
Kontextus. Adalékok - Hogyan közelítsünk kortárs vizuális művészethez (Oltai Kata) - kArton Galéria

Részlet Kozma Péter, a könyv kiadójának előszavából: "Úgy öt-hat évvel ezelőtt Esterházy Marcell készített egy videót a nagyapjáról. A videón egy családi ebédet látunk, az asztalfőn a nagypapával, aki hihetetlen lassúsággal kanalazza a levest. A videót felgyorsították, ezért a családtagok összevissza rohangásznak, így a nagypapa - aki egyébként iszonyú lassan eszik -, normál tempóban kanalaz. Mire a nagypapa végére ér a levesnek, addigra az egész család megeszik egy komplett ebédet. Megfogott, de addig vacilláltam, amíg végül elvitték az orrom elől. ...Pár évvel később, amikor Marcell nálunk készült kiállítani, küldött pár fotót a kiállítandó képekről. Ezek között volt egy három fotóból álló, üres lakást ábrázoló sorozat. A szobák, habár üresen álltak, tele voltak az ottlakó hátrahagyott nyomaival: látszott hol lógtak a falon a képek, hol álltak a szekrények, az ágyak.

Nem tudtam az okát, de megérintettek a fotók. Megkérdeztem a Marcellt, hogy mi ennek a története. Elmesélte, hogy a nagyapja meghalt. Eltemették, a lakást kiürítették. Marcell, hogy emléket állítson neki, lefotózta a nagyapja elmúlt életének nyomait. ...Itt kezdődik valójában a történet, ugyanis így próbáltam megértetni a rémült közönséggel azt, hogy az én gyűjtési affinitásom túlmutat a puszta esztétikumon, hogy a képekben én többnyire a történetet keresem. Itt jöttem rá arra, hogy a kortárs művészetet nem tudom másképp értelmezni, csak a sztorival, azaz ha a kortárs művészetet a kontextusából kiragadod, pusztán esztétikai alapon általában értelmezhetetlenné válik."