Könyv

A lemur visszatért

Garaczi László: Hasítás
2018.10.21. 08:25
Ajánlom
A posztmodern önéletrajzi regényciklus ötödik részében megérkeztünk a 80-as évekbe - ami Garaczi tolmácsolásában legalább annyira sírva nevetős élmény, mint a gyerekkor, vagy a katonaság.

Azon szerencsés olvasók, akik akár egyet is olvastak Garaczi László Egy lemur vallomásai című regényciklusából, hajlamosak az írót nemes egyszerűséggel le-garaczilacizni, esetleg garafilafizni. Nincs ebben semmi tiszteletlenség, sőt, egészen egyedi az a kapcsolat, amit vékonyka, ám annál jelentősebb műveiben kialakít az olvasóval - Esterházyról soha nem olvastam még értékelést, amiben Petiként hivatkoznak rá, de ugyanez igaz például Nádasra is.

Garaczi olyan kivételes érzékkel tudja megragadni múltjának apró töredékeit, hogy abból nemcsak saját életének egy-egy vetülete áll össze, de egyfajta tükör is, amiből az olvasók is magukra ismernek.

Nem éltem a 80-as években, nem voltam katona, és a Felszab-tér is csak egy homályos utalásként él fejem Google-térképében, tehát nem ezekre a könyvben elhintett morzsákra rezonálok. Voltam viszont óvodás, hittem azt, hogy ez az első szerelem, és hogy mindez milyen tragikus, adtam le kéziratot remegő kézzel, és jó párszor elcsodálkoztam azon, hogy rohan az idő, miközben én egy helyben állok. A lemur-sorozat ötödik kötetében megérkezünk a 80-as évekbe, az író fiatal, majd a nem is olyan fiatal felnőttkorába: bandázások, berúgások, írói szárnypróbálgatások, magánéleti válságok. Az elbeszélés ahogy az eddigiekben, most is vissza-visszaugrik a gyerek- és tinikorba, ahogy az író az aktuális, kijelölt életszakaszának fényében folyamatosan újra és újraértelmezi saját múltját. Míg a Pompásan buszozunk című második kötetben egy igazi rosszcsont gyerekről olvashattunk, aki ott tett rossz fát a tűzre, ahol csak tudott, a Hasításban megelevenedő gyerekkorból szinte magától értetődő természetességgel következik a művészi és írói lét. 

Garaczi László

Garaczi László (Fotó/Forrás: Valuska Gábor)

Garaczi egyfajta terápiás célzattal kezdte feldolgozni saját életét - a lemur-sorozat pedig időközben a magyar irodalom egészen kivételes darabjává vált.

Nemcsak színes korkép, de hihetetlenül szórakoztató irodalom, nyelv- és gondolatkísérlet, írói elmélkedés arról, hányféleképp tudjuk elmesélni a saját életünket.

A közmondás szerint Woody Allen mindig ugyanazt a filmet készíti el újra és újra, a legnagyobb írók pedig szintén ugyanazt, vagy hasonlót mesélnek el, csak mindig más formában. Garaczi mindezt egy fokkal tovább vitte: ő tényleg saját életét írja meg, mindig más nézőpontból, másra koncentrálva, más fénytörésben. A Hasítás az előző kötetnél konkrétabb, "regényesebb", már-már novellaszerűen követik egymást a történetek, nem olyan csapongó, asszociációs-módon mint az első két részben. Akkor ugyanis halvány emlékekből, szagokból és színekből kellett dolgoznia, míg a 80-as évek viszonylag közeli, így az ekkor történtek is élénkebben élnek az íróban. Érdekes lesz megfigyelni, hogyan változik az önvizsgálat, mikor az elkövetkezendő kötetekben - ha lesznek ilyenek - még kézzel foghatóbbakká válnak ezek az emlékek.

Garaczi László: Hasítás
Magvető
2018

Garaczi válaszol Vámosnak

Kapcsolódó

Garaczi válaszol Vámosnak

E hónapban is megmondom, mit érdemes elolvasni - írja Vámos Miklós, majd felteszi az indirekt kérdést választottjának, Garaczi Lászlónak: posztmodern írónak tartja-e magát.

Esterházy: író vagy torta?

Esterházy: író vagy torta?

Ilyen címmel akartak szimpóziumot tartani a tanítványaim, amikor Esterházy Péter nálunk járt a Szentpétervári Állami Egyetemen a Harmonia Caelestis orosz fordításának megjelenése után. A szimpózium elmaradt. A választ ma sem tudom.

Garaczi László: Ovibrader

Garaczi László: Ovibrader

A tavaly november óta a Thália Színházban futó új Garaczi-opusz szomorú és vicces, ironikus és kemény.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Vizuál

Virtuálisan beléphet Monet kertjébe, a vízililiomok közé

Claude Monet az 1918. november 11-i fegyverletétel másnapján ajándékozta Franciaországnak a Vízililiomok című óriási képeket, így akart "részt venni a győzelemben". A párizsi Orangerie Múzeumban őrzött művekbe szerdától gyakorlatilag besétálhat a látogató.
Klasszikus

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Könyv kult50

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Könyv beszámoló

Schumann és Chopin találkozása a mobiltelefonnal

Mi történik ha egy, az élet minden területén az irányítást a kezében tartó ember alól egyszer csak kicsúszik a talaj? Ez Légrádi Gergely regényének egyik fő kérdése – de nem az egyetlen.
Könyv ajánló

Petri György verseinek minden eddiginél bővebb gyűjteménye jelenik meg

A negyedik kötet összeállításakor derült ki Várady Szabolcsék számára, hogy a költői hagyaték jóval terjedelmesebb, mint addig gondolták.
Könyv interjú

Hányszor lehet egy életet elmesélni? – Interjú Garaczi Lászlóval

Garaczi László Lemur-sorozatának legújabb kötete az író közelmúltjába kalauzolja el az olvasókat. Apró emlékek, ismerős helyzetek és olyan hétköznapi csodák gyűjteménye, amelyek dallamtapadásként követik végig az életünket.
Könyv kult50

15 évnyi hallgatást tört meg a magyar költő – Peer Krisztián

42 című kötetével tizenöt évnyi hallgatást tört meg a költő, aki személyes tragédiáját, szerelmének halálát dolgozza fel a gyász kötetében. Peer Krisztián Kult50-ben megjelent portréja.