Szerzőnk további érdekességeket mesél Woody Allenről a Millásreggeli műsorában (44:00-től).
Tartottatok az amerikaihoz hasonló negatív fogadtatástól?
A szerzői jogok megvásárlásakor megvizsgáltuk a dolgot. Foglalkoztunk a vádakkal is, amelyek miatt ez a helyzet a tengerentúlon kialakult. Nem állítom, hogy nem jelentett fejtörést ez a kérdés, hiszen súlyos vádak érik a szerzőt. Végül azért döntöttünk a könyv kiadása mellett, mert úgy véltük, ez egy másik kulturális közeg, amibe itthon érkezik. Másfelől a szerzőt érintő vádak is vita tárgyát képezik. Nem egy eldöntött, világos helyzetről van szó, hanem emberileg és jogilag egyaránt vitatott ügyről. Két álláspont áll szemben egymással: Woody Allené, illetve Mia Farrow-é és Ronan Farrow-é.
Úgy ítéltük meg, hogy a hangsúly egy kortárs kulturális figura visszaemlékezésén van. Azon, hogyan hozta létre az életművét, és miképp vélekedik az évtizedekkel ezelőtti, illetve a mostani helyzetéről.
Nem a botrányokra, a vitára szeretnénk helyezni a hangsúlyt, nem ebbe a közegbe szeretnénk ágyazni a szöveget.
Számítotok támadásra?
Nem. Megvan a magunk baja Magyarországon, itt is megvannak azok a nevek, akikkel kapcsolatban ez a fajta vitakontextus gyakrabban felmerül. Akit érdekel Woody Allen, az tisztában van a vádakkal, a helyzettel, és már tavasz óta tudja, hogy megjelenik a könyv itthon is. Ráadásul
Woody Allennek már jelentek meg könyvei magyarul az elmúlt években is, kvázi nem ezzel a kötettel lép be a magyar könyvpiacra.
A korábbi köteteiben novellák, szkeccsek szerepeltek. Ez az első önéletírása?
Ez az első klasszikus memoárja.
Woody Allen esetében a „klasszikus” kitétel valóban szükséges, mivel a filmjeibe rengeteget beépít a saját személyiségéből, a vele történtekből. Hogy pontosan mennyit, azt lehet „ellenőrizni” ebben a kötetben. Ismerős érzés olvasni, sok minden visszaköszön a mozikból.
A filmek adják a szöveg vezérfonalát. Ezért is szórakoztató a kötet nemcsak annak, aki Woody Allen-rajongó, hanem bárkinek, aki már belefutott a nevébe vagy egy filmjébe. Előbukkannak az egyes években készült mozifilmek, a hozzájuk kapcsolódó élményanyag, hogy hogyan castingolt, írta a forgatókönyvet, mik történtek a forgatásokon. Emiatt is lehet ismerős hatása a szövegnek. Ezt segíti Dési András György gondos és figyelmes fordítása is.
Nagyon alapos munkát végzett: régi jazzlemezeket hallgatott, hogy megállapíthassa: az Egy esős nap New Yorkban főcíme alatt vajon klarinét vagy szopránszaxofon hallható-e? New York-i ingatlanhirdetéseket böngészett, hogy kiderítse, Woodynak hol volt erkélye vagy tetőterasza.
Van az embernek egy Woody Allen-hang a fejében, ami nekünk, magyaroknak főleg Kern Andráshoz kötődik. De számos olyan fordulat is létezik, ami ma már a közbeszédnek is a része. Úgy sikerült a fordítást megalkotni, hogy aki látta a filmeket, az sok mindenre ráismerhet.
Nagyon élőbeszédszerű szövegről van szó, így az ember szinte úgy érzi, hogy Woody Allennel beszélget.
Fontos leszögezni: ez egy kifejezetten könnyed olvasmány. A memoár elég komoly szó, ami viszont itt inkább csak annyit jelent, hogy kvázi kronologikus szálra van felfűzve az élete a megszületésétől napjainkig, s a filmek jelentik a vezérfonalat. Ugyanakkor minden szempontból őszinte: az életművével, a saját filmjeivel kapcsolatban is.
Az érdeklődők egy része nem a rajongók közül kerül ki valószínűleg, hanem arra kíváncsi, hogy mit ír Woody Allen a nevéhez kapcsolódó két botrányról. Az egyik a gyerekmolesztálási ügy, a másik pedig a feleségével, Soon-Yi-vel kialakult kapcsolatának kezdete. Említi ezeket a könyvben?
Nem hagyhatja ki, hiszen ahogy említettem, nagyon őszinte. A konkrét gyerekmolesztálási vád nem eldöntött tény. Ő a saját szemszögéből írja le a történteket. Többek közt azt, hogy Mia Farrow hogyan nevelte a gyerekeit, milyen körülmények között rögzítette a kislány vallomását, amit a Woody Allen-i narratíva szerint Farrow csikart ki belőle. Hivatkozik jogi döntésekre, hiszen hosszas tárgyalások is folytak az ügyben. Elegánsan kezeli a kérdést, nem pocskondiázza Farrow-t. Nyilván tesz ironikus megjegyzéseket is – ahogy tőle megszokhattuk – de nem csúszik bele a vádaskodásba. Álláspontjának tárgyilagos leírását olvashatjuk.
Woody Allen és felesége, Soon-Yi Previn a Match Pointpremierjén az 58. International Cannes Film Festivalon, 2005-ben (Fotó/Forrás: MJ Kim/Getty Images Hungary)
Soon-Yi, a jelenlegi felesége természetesen többször szóba kerül a könyvben, de az előéletükről is ír. Erről is megvan a maga véleménye, például arról, hogy Mia Farrow milyen körülmények között vette magához Soon-Yi-t, hogyan bánt vele és hogyan alakult ki ebből az ő kapcsolatuk. Soon-Yi maga is adott néhány éve egy hosszú interjút hármuk kapcsolatáról. Nem az én tisztem itt igazságot tenni, itt a történtek Woody Allen-i ismertetése olvasható.
Allen azonban megjegyzi, hogy reméli, az olvasó nem csak azért vette meg a könyvet, hogy ezen csámcsoghasson, hogy miképp jött össze a feleségével.
Jaffa Kiadó , Megjelenés: 2020. október 06.