Könyv

Egy könyv, ami makacsul ellenáll az olvasónak

2022.07.15. 15:50
Ajánlom
Szürreális világok bontakoznak ki Szente Anita Blues, libabőr és köntös című kötetében. A szerző első könyvében rövid, ám a legkevésbé sem súlytalan szövegek szerepelnek: kafkai példabeszédek és fantasztikus belső utazások.

„Pályakezdőt olvasni mindig izgalmas” – ezzel kezdi ajánlóját Száraz Miklós György Szente Anita Blues, libabőr és köntös című könyvének fülszövegén, és aligha tudnánk nem egyetérteni vele. Pályakezdőket olvasni ténylegesen izgalmas élmény, olyan, mint térkép nélkül útnak indulni egy ismeretlen városban. Magas fokú befogadói szabadság ez, talán több is, mint amire fel lehet készülni.

Bizonyára tudja ezt Szente Anita is, akinek első, rövidprózáit egybegyűjtő könyvétől nagyon könnyű zavarba jönni. Ahogy Száraz Miklós György írja, a szerző nem törődik vele, hogy olvasója érti-e, élvezi-e, amit csinál. Való igaz, a kötetben szereplő írások – amelyeket novelláknak nem igazán lehet nevezni – makacsul ellenállnak mindenféle értelmezői szándéknak,

rejtjeles, összetett belső világuk mintha csak azért nyílna meg, hogy aztán egy ponton bezárulhasson, magába zárva az összefüggő, tiszta logikára áhítozó olvasói tudatot.

Szép paradoxon ez, akárcsak a kafkai törvény nagykapuja, amelyet bár egyetlen ember számára nyitottak meg, azt hatalmasabbnál hatalmasabb őrök vigyázzák, nehogy beléphessen rajta.

Száraz „időnként bosszantónak” is nevezi ezeket a szövegeket, bizonyára épp e tulajdonságuk miatt. Pedig ez nincs így: legalábbis az írások alapján aligha feltételezhetnénk, hogy Szente Anita célja bosszantani vagy szándékosan titokzatosnak látszani. Nem tesz mást, mint vizsgálódik, szemlélődik, elsősorban az őt körülvevő világban, s közben figyelme fokozatosan befelé fordul. Saját asszociációi után megy, enged intuícióinak, és

hagyja, hogy az élet legjelentéktelenebb rezdüléseiből messzire vezető, színes és fantasztikus világok bontakozzanak ki. Időnként olyan érzésünk támadhat, mintha paralízisben feküdnénk, és tehetetlenül néznénk a minket körülvevő tárgyak szürreális csapongásait.

„Az öt négyzetméteres szobában, a neobarokk szekrény utolsó előtti polcának jobb felső sarkából, zárt ajtó mögül mosolygok” – így kezdődik a Porcelán című írás. Ez a mondat jól szemlélteti, hogy sok esetben már az alaphelyzet is meghökkenti az olvasót, és kérdéseket vet fel. A narrátor csaknem az összes esetben egyes szám első személyben szólal meg, de közel sem ugyanabból a pozícióból. Időnként képzeletbeli szörnyekkel hadakozó kisgyereknek, máskor a társadalmi elvárásoktól megiszonyodó felnőtt nőnek tűnik.

27902131-141257.jpg

Szente Anita Blues, libabőr és köntös című könyve (Fotó/Forrás: Lira.hu)

Hagyományos értelemben vett történetekről nem igazán beszélhetünk, sokkal inkább szituációkról.

Mintha egy festmény elevenedne meg, amely bár egy kimerevített pillanatot mutat, mégis lélegzik, mocorog szereplőin keresztül.

Látunk például egy önmagát megmászó hegyet, nyílvesszőként száguldó szavakat, felmosóként használt embert vagy éppen szelfiző cinegéket.

Minden szöveg egy apró univerzum, amely saját törvényekkel rendelkezik. A viszonyok pedig nincsenek megmagyarázva: a megszólaló és megszólított kiléte gyakran homályban marad, és csak idő kérdése, hogy a hétköznapi valóság tárgyai, helyszínei és fogalmai mikor öltenek magukra valami meghökkentő, új alakot. Ezek a transzformációk adnak lendületet a szövegeknek, ezek a rejtjeles, szuggesztív formák keltik életre a műveket, nélkülük nem maradna más, mint a szemlélődés kiindulópontja: maga az unalmas valóság.

Szente Anita művei tehát a szó hagyományos értelmében valóban nem érthetőek, mert megkérdőjelezik a hétköznapi tapasztalatainkat.

De hát nem éppen ez-e a jó művészet egyik ismertetőjele, hogy kikezdi a társadalomban elfogadott kódokat, és sajátot teremt?

Elbeszélésmódja, álomlogikával szőtt történései valóban ellehetetlenítik az értelmezés abszolút sikerét, de végső soron ezeknek a szövegeknek mégis van valamiféle belső koherenciája. Más szóval, mindenki találhat bennük azonosulási pontokat, saját maga számára leszűrhető jelentést, ha csak korlátoltan is.

És ez egy rettenetesen izgalmas befogadói élményt teremt: érteni a részeket, de az egészet legfeljebb csak sejteni.

A fentebb említett kafkai párhuzam mellesleg nem véletlen: Szente Anita hangvétele jócskán emlékeztet A per szerzőjének rövidprózájára. Ugyanaz a szenvtelen elbeszélő hangvétel jellemzi, és gyakran ugyanúgy a példabeszéd formaiságait ölti magára, rövid, velős szabályokat, sőt törvényeket állapít meg nyakatekert szituációk alapján. Kafka ugyanakkor ezekben a szövegeiben sohasem rugaszkodott el olyan mértékig a realizmus talajáról, mint Szente Anita.

Rendkívül gazdag világba toppan be, aki kezébe veszi a Blues, libabőr és köntöst,amely annak ellenére, hogy rövid, gyorsan elolvasható szövegekből áll, közel sem súlytalan. A legnagyobb kérdés, hogy ez az irodalom hova léphet tovább. Lehetséges-e ezeket az izgalmas víziókat egy nagyobb volumenű szövegben is kibontani? Csak bízhatunk benne, hogy igen.

Szente Anita: Blues, libabőr és köntös

Kiadó: Előretolt Helyőrség Íróakadémia
114 oldal.

Fejléckép: Szente Anita Blues, libabőr és köntös című könyve (Fotó/Forrás: Lira.hu)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

David Szalay kapta az idei Booker-díjat

A magyar-kanadai származású szerző a legrangosabb brit irodalmi elismerésnek számító Booker-díjat Flesh című új regényével érdemelte ki, amely kapcsán a zsűri úgy fogalmazott, soha nem olvastak még hasonlót. 
Színház

Amikor a szomszédból ellenség lesz – Egy piaci nap Komáromban

A Závada Pál regényéből készült Egy piaci nap komáromi bemutatója a magyar történelem egyik kevéssé ismert epizódjának felelevenítésével a kirekesztés és bűnbakképzés természetéről beszél – keserű humorral és félelmetes pontossággal.
Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Újra fogadja nézőit a Gózon Gyula Kamaraszínház

Visszatért a Gózon Gyula Kamaraszínház – régi fényében, mégis újragondolva. A 120 éves épület teljes megújuláson ment keresztül, hogy a hagyomány és a modern színházművészet találkozásának helyszíne legyen.
Zenés színház

A Tosca látható jövőre a Szentmargitbánai Kőfejtőben

Puccini operája tizenegy év után kerül ismét a kőfejtő színpadára, új rendezésben: Thaddeus Strassberger már visszatérő vendégként dolgozik a különleges helyszínen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Könyv hír

Karikó Katalin a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárba látogat

Karikó Katalin november 17-én a Magyar Tudomány Éve és Budapest születésnapja alkalmából a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban vesz részt egy pódiumbeszélgetésen. A Nobel-díjas professzorral Farkas Ferenc, a Központi Könyvtár igazgatója beszélget majd „Nekem az olvasás” címmel.
Könyv hír

David Szalay kapta az idei Booker-díjat

A magyar-kanadai származású szerző a legrangosabb brit irodalmi elismerésnek számító Booker-díjat Flesh című új regényével érdemelte ki, amely kapcsán a zsűri úgy fogalmazott, soha nem olvastak még hasonlót. 
Könyv magazin

Beleolvasó – Szabó T. Anna: Erősebb nálam

A szerelemről és a biztonság vágyáról szól Szabó T. Anna új novelláskötete. Hosszabb-rövidebb történetei sokféleképpen beszélnek a hirtelen feltörő vagy éppen élethosszig tartó szenvedélyekről. Olvass bele a kötetbe!
Könyv hír

Szijj Ferenc és Fehér Renátó kapja a Bertók László Költészeti Díjat

A Bertók Lászlóról elnevezett költészeti díjat ezúttal Szijj Ferenc kapja eddigi szakmai pályájának elismeréseképpen. Az életműdíjas szerző mellett ismét elismernek egy fiatal pályatársat is, a kisdíjat idén Fehér Renátó érdemelte ki.
Könyv interjú

„És akkor ott álltam a reflektorfényben, apám helyett” – interjú Grecsó Krisztiánnal

Az Egy életem című stand-upban Grecsó Krisztián önironikusan mesél a sikerhez vezető kudarcokkal teli útjáról, leszámol az irodalmi toposzokkal, és rámutat, miért fontos, hogy a humor segítségével beszéljünk a legnehezebb kérdésekről. Az előadás az ötvenedik esthez közelít, ennek kapcsán kérdeztük.