Könyv

"Élvezem, ha vita zajlik arról, amit írtam"

Interjú Dragomán Györggyel
2018.07.05. 09:05
Ajánlom
Dragomán Györggyel az írói lét online vetületeiről beszélgettünk. Szóba kerültek a Qubiten megjelenő sci-fi-novellái, az internetes közösségépítés és az is, hogy akarják-e tudni az írók, mit csinálnak a barátaik.

November óta heti rendszerességgel jelennek meg tudományos-fantasztikus novellái a Qubit online portálon. Mennyire új ez az irány önnek?

Életem második megjelent írása rögtön egy olyan novella volt, amit sci-fiként is lehet értelmezni. Egy európai uniós csatlakozással kapcsolatos antológiába írtam. A történetben medveháton csempésznek át embereket high-tech határokon. Elég jövőbe látónak bizonyult. Sok írásomban felbukkannak szürreális vagy futurisztikus elemek. Amikor a Qubit megtalált az ötlettel, örültem, hogy van hova adnom ezeket a szövegeket, amiket amúgy is írok.

A hetvenes évekbeli virágkora után mintha ismét felfutóban lenne a sci-fi.

Europe_a_Prophecy_copy_D_object_1_Bentley_1_Erdman_i_Keynes_i_British_Museum-085454.jpg

William Blake: Az öreg korú (The Ancient of Days), 1794, British Museum, London (Fotó/Forrás: William Blake)

Olyankor érdekesek ezek a szövegek, amikor a világ bizonytalan helyzetben van, nem világos a jövő.

Érdekes látni a vágyat a disztópiákra, milyen intenzíven olvassák őket az emberek, a demokráciák milyen élvezettel ijesztgetik saját magukat ezekkel a diktatúraképekkel.

Talán a történelmi bizonytalanság jelenik meg ezekben a szövegekben, vagy a világfolyamatokkal magyarázható, hogy több figyelem terelődik rájuk.

Előfordulhat, hogy ezekből a novellákból is összeáll egy könyv, ahogy a Népszabadságban megjelent tárcákból?

A Máglya volt ilyen: azokból a pici darabokból, amiket itt-ott közöltem, senki sem értette, hogyan lesz könyv. Ezért is közlök újra részleteket a regényből a Facebookon és a honlapomon. Ilyenkor mindenki megdöbben, hogy már olvasta a könyvet, de akkor nem figyelt oda erre a kis részre. Az, hogy vége van egy szövegnek, arra készteti az embert, hogy levegőt vegyen, és végiggondolja azt, amit olvasott. Érdekes látni, hogy a kis szövegek önállóan hogy működnek. Nagyon érdekel a kis szöveg–nagy szöveg viszony. Meghatározza azt, amit csinálok. A regényeim is épülnek fel így. A Máglya mellett az A fehér király részeit is publikáltam lapokban, mielőtt megjelent volna a könyv.

Az online olvasók később a könyveit is megveszik?

Sokan félnek belefogni egy kortárs irodalmi könyvbe, de ha eléjük kerül egy ilyen írás, abba beleolvasnak, úgy nem annyira ijesztő. Ez online is működik. A Máglyából közöltem részleteket a honlapomon, és ettől nem valószínű, hogy kevesebb könyvem fogy. Ne hazudjunk magunknak: aki el akar lopni egy könyvet, az el is lopja! Sőt, én magam is kapok olyan leveleket, hogy letöltötték a könyvemet, de megbánták, és küldenének pénzt.

A Facebookja és a honlapja alapján úgy tűnik, modern felfogása van az író szerepről. Online is kapcsolatot tart a közönségével. Ez szükséges vagy természetes?

A honlapom elég aktívan működik. Abban hiszek, hogy manapság, amikor napilapok szűnnek meg, sajnos az embernek magának kell magát archiválni, mert különben eltűnik a netről. A facebookozást játéknak fogom fel, ez nem függ össze az írói szereppel. Írni egész más, itt csak az írásaimat teszem ki újra. Kalendáriumként kezelem, ahol az arra alkalmas szövegek megjelennek. Az írás az énkiterjesztésnek a része, ha lennének irodalmat közlő napilapok, akkor ezt nem csinálnám.

Színpadon a kultúra arcai

Dragomán György és Fáy Miklós (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Az online jelenlét része lett az életnek. Azt szeretem benne, hogy az írások élnek: újra felbukkanhatnak, fontosakká válhatnak. Emellett egy író számára nehezen kezelhető az online jelenlét. Nem twitterezek, mert amikor először beléptem a Twitterre, akkor megkérdezte, hogy „Szeretné-e tudni, mit csinálnak a barátai épp most?” – pont ez az, amit egy író nem szeretne tudni.

Írni úgy lehet, ha az ember ül a szobájában, és nem tud semmiről, csak azzal foglalkozik, amit ír. Emiatt sok író újra kézzel ír.

Létezik egy Freedom nevű szoftver, ami kikapcsolja az internetet – ezt írókkal reklámozzák. Én is nagy Freedom-rajongó vagyok, 6 éve használom. Az írás magányos tevékenység. Az olvasókkal tartott szoros kapcsolat egyáltalán nem segít ebből a szempontból.

DragomanGyorgy_foto_ValuskaGabor_-084449.jpg

Dragomán György (Fotó/Forrás: Margó Fesztivál / Valuska Gábor)

Az olvasók azonban igénylik ezt…

Fontos, hogy lehessen az írásról beszélgetni. Nem biztos, hogy ebben az írónak részt kell vennie.

A saját írásaimról nem szoktam beszélni, mert az benne van az írásban. Azt gondolom, az csalás lenne, ha én megpróbálnék még a pályán kívülről is magyarázni. Ott a papír, ott a toll, nekem ezekkel kell elmondanom azt, amit akarok.

Ez a szerző halála – vagyis az olvasó ne a szerző szándékait kutassa, hanem értelmezze szabadon az olvasottakat?

Ebből a szempontból igen, illetve a szerző írjon mást, ne magyarázza a bizonyítványát. Lehet mesélni arról, hogyan írt az ember, de megmagyarázni nem érdemes. Ha nem működik magában, akkor nem működik. Élvezem, ha vita zajlik arról, amit írtam, de nem foglalok állást.

Ha írunk valamit, az entitássá válik. A jó regény, az egy lény, akivel viszonyban vagyunk, akitől dolgokat kérdezünk, és ő válaszol.

A szerzővel a 2011-ben alapított Margó Irodalmi Fesztivál kapcsán beszélgettünk. Az Ünnepi Könyvhetet kísérő nyári Margó a kortárs magyar írók fesztiválja, az őszi a külföldi szerzőkre koncentrál.

A KULT50 bemutatja: Dragomán György

Kapcsolódó

A KULT50 bemutatja: Dragomán György

Büszke rá, hogy író lett, neki sikerült az, amire édesapjának nem volt lehetősége. Dragomán György portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

Dragomán György: Nem a könyvek drágák, mi keresünk keveset

Dragomán György: Nem a könyvek drágák, mi keresünk keveset

„Szinte mindenki, aki könyvre költ, erején felül támogatja ezzel a magyar kultúrát” – írja Dragomán György, aki szerint arányaiban négyszer annyit fizetünk egy könyvért, mint a nyugatiak. Így van?

Színpadon a kultúra arcai – beszélgetés a New York Kávéházban

Színpadon a kultúra arcai – beszélgetés a New York Kávéházban

Thuróczy Szabolcs képes sírni egy jó könyv vagy zenemű hatására, Dragomán György pedig vállaltan nem csapatjátékos, egyvalakinek a véleményét azonban mindig megfogadja. Mindez a KULT50 kiadványhoz kapcsolódó beszélgetésen derült ki a New York Kávéházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Könyv magazin

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Könyv ajánló

Nádas Péter, Spiró György, Háy János és a mesterséges intelligencia is érkezik a Tavaszi Margóra

A Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál április 4-6. között újra a margitszigeti Kristály Színtéren várja az olvasókat. A fesztivál idén a hagyományok és az innováció találkozását helyezi középpontba, olyan témákkal, amelyek beépülnek a mindennapjainkba.
Könyv magazin

Beleolvasó – Viola Ardone: A nagy csoda

Viola Ardone a világsikerű Gyerekvonat – amelyből a Netflix készített azonos címmel filmet – és az Oliva Denaro című kötete után A nagy csodával zárja a huszadik század délolasz történelméről szóló regényeinek sorát. Olvasson bele ön is!
Könyv hír

Christoph Ransmayr lesz a PesText vendége

Ismét több világhírű szerző látogat Budapestre május 7–10. között. A Három Hollóban és a Petőfi Irodalmi Múzeumban zajló PesText kiemelt fellépője lesz Christoph Ransmayr, a kortárs német nyelvű irodalom egyik legnagyobb alakja.
Könyv hír

Veszprémi Szilveszter kapja az idei Sziveri János-díjat

A Sziveri János Társaság indoklása szerint Veszprémi Szilveszter költészetében rétegzetten, finoman nyúl a cigány mese- és irodalmi hagyományhoz, a családi mesekincstárhoz, a családi mítoszokhoz, a szülőkről a gyerekre szálló nomadikus világkép gesztusrendszeréhez.