Van, hogy egy film olyan hatással van ránk, hogy sajnáljuk, ha véget ér, mert szeretnénk még a világában bolyongani - erre kínál megoldást a Buzzfeed, amely cikkében összeszedett egy maréknyi remek filmet, és azokhoz témában, helyszínben, hangulatban illő könyvet társított. Nem klasszikus könyvadaptációkról van szó tehát, hanem szabad asszociációkról.
Elveszett jelentés - Az idő partjain (Ruth Ozeki)
Sofia Coppola kommunikációs szakadékokról és magányról szóló filmjében Bill Murray bolyong egyedül a többmilliós Tokyo-ban. Az idő partjain cím könyvben többek között szintén japán főváros a helyszín, ahol egy osztálytársai által kicikizett iskoláslány keres menedéket - az ő naplóját találja meg az író és kezdi el felgöngyölíteni történetének szálait. Ruth Ozeki amerikai-japán származású író, aki egyébként 2010 óta zen buddhista pap - ehhez illően a regény remekül megragadja a film melankolikus-meditatív hangulatát.
Eredet - Ubik (Philip K. Dick)
Nincs olyan jövőt, mesterséges intelligenciát, az elménket, vagy a létezésünket érintő kényelmetlen kérdés, amit Philip K. Dick ne tett volna már fel. Mi a valóság? Ébren vagyunk vagy álmodunk? - kérdezi például Christopher Nolan filmje, egy heist-történetbe csomagolva. Dick ugyanezt egy üzletember halálával kapcsolatban fejtegeti, és még szorongatóbb választ ad rá, mint a film.
Ponyvaregény - Testvérlövészek (Patrick deWitt)
A kanadai író regénye igazi posztmodern western, vicces és szórakoztató fejhajtás az olcsó cowboy-füzetek előtt. A műfaj Tarantinohoz is közel áll (lásd: Django elszabadul, Aljas nyolcas), de legismertebb filmje, a Ponyvaregény pont nem western. Viszont ponyva, a legnemesebb fajtából, csak úgy mint deWitt könyve. A regény testvérpárja pedig a vadnyugat Vincent és Jules párosa, akik erőszakos összecsapások és mocskos szópárbajok mellett szót kerítenek saját esendőségükről és az emberi élet értelméről is.
Juno - Eleanor és Park (Rainbow Rowell)
Az egykori sztriptíztáncosnő forgatókönyvéből készült mozi egy esetlen futóról és egy lázadó tinilány szerelméről szól, amelybe nem kis bonyodalmat hoz, hogy utóbbi teherbe esik. A film hatalmas kritikai és közönségsiker volt 11 éve, és egy Oscarig kedveskedte magát. A könyv két hasonló figura románcát meséli el, akik össze is illenek meg nem is, ezt tudják is meg nem is - de meg is próbálják, meg nem is. Szinte hallani a sorok között a Juno kedves soundtrackjét, miközben a regény a filmhez hasonlóan a tinilét árnyoldalait sem hagyja szó nélkül.
Chihiro Szellemországban - A temető könyve (Neil Gaiman)
Miyazaki ihletett animéja Oscart nyert és ma is a műfaj legjobbjai között emlegetik - nem is lehet könnyek nélkül végignézni Chihiro kanosszajárását a Szellemországban. Gaiman könyve hasonló közegben játszódik, és hangulata is az animére hajaz: főhőse egy kisfiú, akinek szüleit megölték, ezért a temető szellemei nevelték fel. Fantasy és horror, mese és dráma remek koktélja a magyarul 2010-ben megjelent könyv.
Vissza a jövőbe - Mire eljutsz hozzám (Rebecca Stead)
Felsorolni is nehéz, miért zseniális és klasszikus Robert Zemeckis mozija - épp ezért tűnik merész társításnak mellé Rebecca Stead ifjúsági regénye, amely a filmmel ellentétben igencsak megosztotta az olvasókat. Nincs benne bolondos professzor és Delorean, van viszont 80-as évek, barátság, időutazás és egy rejtély - ami ha elkapja az embert, egész biztosan maradandó olvasmányélménnyel gazdagodik.
Amélie csodálatos élete - A sündisznó eleganciája (Muriel Barbery)
Látszólag egyszerű, hétköznapi figurákról szól a film és a könyv is - olyanokról, akik mellettünk ülnek a metrón, vagy épp felettünk laknak, de semmit nem tudunk róluk. Pedig az ő életük is igazi csodákat rejt - elég csak megismernünk őket.
Brian élete - Biff evangéliuma (Christopher Moore)
Jézus életének főbb epizódjait mind ismerjük - a Monty Python filmje és Chritopher Moore könyve azonban egészen egyedi szemszögből enged bepillantást a Megváltó életébe és korába. A film főhősét, Briant véletlenül összekeverik a prófétával, míg Biff nemcsak ismeri Jézust, de egyenesen ő a legjobb haverja. Mindkét művet áthatja az életigenlés és a humor - gyengédebb, vagy egészen fekete formájában.
Éjfélkor Párizsban - A párizsi feleség (Paula McLain)
A 20-as évek Párizsa elevenedik meg mindkét műben. A film főhőse Gil, aki épp házassága előtt áll, de folyton a múltba réved - egészen ameddig valójában el nem jut álmai helyszínére és idejébe, hogy aztán rájöjjön: az ott élő idoljai ugyanúgy a múltat sírják vissza mint ő. Paula McLain regénye Ernest Hemingway és első felesége románcán keresztül ad kor és emberrajzot, és szintén azt bizonyítja be, hogy voltaképp mindegy a kor és a helyszín, az emberi természet örök.
Donnie Darko - Gödel, Escher, Bach (Douglas R. Hofstadter)
Különleges utazás a könyv és a film is - valóságos és szürreális összeolvadása valami elképesztő masszává, amit lehet hogy nem fogunk fel teljesen, de már a részletei is olyan zseniálisak, hogy újra és újraolvassuk/nézzük, csak hogy még többet felfogjunk a rejtélyből. Ha tetszett Richard Kelly rendhagyó tinidrámája, Hofstadter matematikai gondolkodást, filozófiát és szimmetriát elegyítő kultkönyvét is szeretni fogja.
Fejléckép: Jelenet az Amélie csodálatos életéből (Fotó/Forrás: Port.hu)