Ritkán adatik meg egy színésznőnek, hogy egy nagyszerű fotós az egész pályáját végigkövesse. A Balassi Kiadó gondozásában megjelent album képanyagát Keleti Éva és Soóky Andrea szerkesztő több mint ezer képből válogatta össze, a fotóművész saját archívumából és az MTI számára készített képeiből. Egy-két emblematikus kép kivételével, mint például a gyöngyvirággal a kezében a kamerába nevető, vagy a Yermát alakító Psota Irén, a művésznő kevésbé közismert arcát is megmutatja az album. Elsősorban Psota Irén arca, keze, és szemei váltak a képek fő motívumaivá. Keleti Éva a könyvbemutatón így beszélt erről:
A keze és a szeme voltak a legfontosabbak a számomra, és megtalálni azt a pillanatot, amikor a kéz és a szem egyformán gondolkozott. Ha ezt megtaláltam, akkor jó fotó született.”
A fotóművész számára mégis a kéz mondott a legtöbbet: „Irénnek gyönyörű keze, gyönyörű kézmozdulatai voltak, öröm volt őt fotografálni! Nem volt könnyű, mert a gép előtt is játszott, hogy megszülessen amit én akarok, és amit ő akar” – írja a kötetben, a bemutatón még hozzátette:
a kezével minden szerepet el tudott játszani, nem kellett ahhoz szöveg.”
Keleti Éva minden műfajban zseniálisnak tartja Psota Irént, ő a legjobban a Yermában szerette. Mély barátság kötötte őket egymáshoz, ami nem jelentett mindig harmonikus együttműködést – árulta el. „Psota Irén híresen kiszámíthatatlan volt. Pedig a lelke mélyén nagyon nyitott, nagyon boldog ember volt, az élet tette kiegyensúlyozatlanná.”
És hogy mi volt a titka a fotózásnak? Keleti éva erről is mesélt: „Irénnek egészen különleges fekvésű szeme volt, nagyon mélyen ülő. Pont a szemei miatt, külön kellett bevilágítani. Az egy jó játék volt, amikor elkezdtek kinyílni a szemei, amikor elfelejtette azt, hogy őt most fotózzák és kijött a lélek az emberből.”
Az albumban látható legkorábbi kép 1955-ből származik, a fiatal Psota Irént a Dulszka asszony erkölcse című előadásban látta először Keleti Éva, a Madách Színházban, és azonnal felfigyelt rá. Ahogy a könyvbemutatón elmondta:„A fotózáshoz természetesen az is kell, hogy a színész is akarja, még akkor is, ha a színházban sosincs intim helyzet, mert mindig vannak körülöttünk emberek."
A jó kapcsolat sem mindig a színészen, vagy a fotóson múlik, ha szerencsés a csillagzat, és összejönnek a körülmények, akkor mindig valami szép és jó történik.”
A fotóművész beszélt arról is, hogy milyen fontos állomás volt Psota Irén számára a Roncsderby, amelyet kifejezetten neki írtak, és az ő életéről szólt, az előadást 1990 tavaszától játszotta a Madách Kamarában. „Annyira fotnos volt a számára, hogy végigfotóztuk az egészet, de nem a klasszikus értelmben, hanem amit ő talált fontosnak. Az utolsó kép, a kötet hátsó borítójára került. Itt Irén elköszönt tőlem, a nézőktől és többet nem lépett színpadra. Így élte le az életét, vidáman, nevetve és becsukta maga mötött az ajtót, jó néhány évre.”
A Psota Irén Alapítvány és a Balassi Kiadó kötetében Keleti Éva mellett Lengyel György, Almási Éva, Huszti Péter, Béres Ilona, Szerednyey Béla, Pindroch Csaba, Kiss Mari, Szakály György, Balázsovits Lajos, Karácsony Ágnes emlékeznek vissza Psota Irénre.