Könyv

„Javítani a világon. Mindegy, hogyan” – kedvenc idézeteinkkel búcsúzunk Paul Austertől

2024.05.02. 10:50
Ajánlom
A napokban elhunyt amerikai művész regényeiben gyakran elmélkedett írásról, művészetről, az idő fogalmáról, a szavak és a valóság kapcsolatáról, önmagunk megismeréséről – ezek közül válogattunk a New York trilógia és a 4 3 2 1 szerzőjére emlékezve.

Április 30-án, 77 éves korában szerettei körében elhunyt Paul Auster amerikai író, költő. A művész tüdőrákkal küzdött, a betegség szövődményei okozták halálát. A kortárs amerikai irodalom egyik legkiemelkedőbb alakja pályája során több mint harminc könyvet publikált,

műveit több mint negyven nyelvre fordították le, többségük magyar nyelven is elérhető.

Leghíresebb művei közé tartozik a New York trilógia, a 4 3 2 1, valamint A magány feltalálása. Legutolsó, Baumgartner című regényét – amely tavaly novemberben jelent meg magyarul – már a betegséggel vívott harc közben fejezte be.

A művészre emlékezve kiválasztottunk tíz különösen emlékezetes és elgondolkodtató idézetet, amelyek jól példázzák Auster szellemiségét, azt az éleslátást, amelynek köszönhetően itthon is nagy népszerűséget vívott ki.

84262469_2514958388767587_8376024669240688640_n-103311.jpg

Paul Auster életműsorozata a 21. Század Kiadónál (Fotó/Forrás: 21. Század Kiadó)

1. 

Mert csakis a magány sötétjében kezdődhet meg az emlékezés munkája.

(A magány feltalálása)

2. 

Senki sem tudja megmondani honnan jön egy könyv, legkevésbé az, aki írja. A könyvek tudatlanságból születnek, és ha élve maradnak, miután megírták őket, csak olyan fokig, amennyire nem lehet megérteni őket.

(Leviatán)

3.

Az ember csak a holdhoz vagy a csillagokhoz viszonyítva tudja megállapítani, hogy hol van a földön. A földi térképek a csillagászaton alapulnak. Az ember pont ellenkezőleg gondolná, nem igaz? Ha sokáig töpreng rajta, besül az agya. Az »itt« csak az »ott«-hoz viszonyítva létezik, nem pedig fordítva. Csak azért van »ez«, mert van »az« is; ha nem nézünk fel, sosem tudjuk meg, mi van lent. Gondoljon bele, fiam. Csak akkor találjuk meg magunkat, ha azt keressük, ami nem mi vagyunk. Csak úgy teheti a lábát a földre, ha előbb megérintette az eget.

(Holdpalota)

4.

Javítani a világon. Mindegy, hogyan. Ez a legtöbb, amit az ember megtehet.

(Timbuktu)

5.

A Bűn és Bűnhődés gyökeresen megváltoztatta, a Bűn és Bűnhődés volt a villám, ami lecsapott az égből és száz darabra törte, és mire összerakta magát, már nem kételkedett a jövőben, mert ha ilyen is lehet egy könyv, ha egy regény képes erre az ember szívével-lelkével és legbelsőbb érzéseivel, akkor a regényírás a legjobb, amit az életben csinálni lehet, mert Dosztojevszkijtől megtanulta, hogy a kitalált történetek messze túlmennek az egyszerű szórakoztatáson és időtöltésen, hogy kifordítanak önmagadból és letépik a fejed tetejét, megperzselnek és megfagyasztanak és lemeztelenítenek és kilöknek az univerzum süvöltő szelei közé.

(4 3 2 1)

6.

…a világ illúzió, melyet naponta újra kell álmodni.

(Az illúziók könyve)

7.

Ám az is lehetséges, hogy fel sem növünk, hogy még megöregedve is ugyanazok a kisgyermekek maradunk, akik mindig is voltunk. Hiszen visszaemlékezve ugyanolyannak látjuk magunkat, azt érezzük, mit sem változtunk. Azzá tettük magunkat, akik most vagyunk, az évek múlásának dacára mégis azok maradunk, akik mindig is voltunk. Az emberek nem változnak. Az idő múlása korossá tesz, de változni sosem változunk.

(A magány feltalálása)

8.

Amint valaki felfedezi a másikban önmagát, nem tekinthet többé az illetőre úgy, mint egy idegenre.

(A véletlen zenéje)

9.

Mi van, ha egy tárgy már nem látja el azt a funkciót, amire rendeltetett? Ugyanaz marad, vagy valami más lesz? Ha letépjük róla a vízhatlan anyagot, esernyő marad-e az esernyő? Szétnyitjuk a küllőket, a fejünk fölé tartjuk, kisétálunk vele az esőbe, és bőrig ázunk. Lehet-e ezt a tárgyat még mindig esernyőnek nevezni? Mert az emberek általában ezt teszik. Esetleg elmerészkednek odáig, hogy rossz esernyőnek hívják. Az én szememben ez a lehető legsúlyosabb hiba, minden baj forrása. Ha már nem képes ellátni alapvető funkcióját, az esernyő megszűnik esernyő lenni. Legfeljebb hasonlít egy esernyőre vagy esetleg valaha esernyő volt, de most már valami egészen más. És mivel a szó ugyanaz maradt, nem fejezi ki többé a tárgyat. Pontatlan; hamis; elhomályosítja, aminek a lényegét kellene feltárnia. És ha még egy ilyen közönséges, mindennapi tárgyat sem tudunk megnevezni, amit a kezünkben tartunk, hogy is beszélhetnénk olyasmikről, amik bennünket igazán, mélyen foglalkoztatnak?

(New York trilógia)

10.

A nyelv nem maga az igazság, hanem a világban való létezésünk esélye és módja. Amikor a szavakkal játszadozunk, kikutatjuk az elme működésének titkait, hogy tükröt tartsunk a világ egy kis darabkája elé úgy, ahogy elménk érzékeli. Ugyanígy tehát a világ nem különálló részleteinek összessége, hanem a köztük létrejövő kapcsolatok végtelenül összetett hálózata. Akárcsak a szavak, a dolgok is egymással való viszonyukban kapnak jelentést.

(A magány feltalálása)

Fejléckép: Paul Auster a 2010-es Brooklyni Könyvfesztiválon (Fotó/Forrás: David Shankbone / Wikipedia)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Művészeit díjazta a Magyar Állami Operaház az évadzáró gálán

308 operaházi, 63 Eiffel műhelyházas és 9 Erkel színházi nagytermi előadásán mintegy 300 ezer nézőt fogadott 141. évadában a Magyar Állami Operaház. Az intézmény a Csillagóra gálán díjátadóval összegezte az évadot, ami azonban még augusztus közepéig tart.
Klasszikus

Hat magyar zongorista vehet részt a Bartók Világverseny élő fordulóiban

A több mint 51 ezer euró (20 millió forint) összdíjazású, zongoristáknak rendezendő szeptemberi megmérettetés rangos nemzetközi zsűrijének elnöke a New York-i Juilliard School tanszékvezetője, Yoheved Kamplinsy lesz.
Klasszikus

„Ha nagy művészek mellett állsz a színpadon, az megváltoztatja a perspektívádat” – beszélgetés Abouzahra Amira hegedűművésszel

Kisgyerekkora óta ismeri a hazai közönség a fiatal hegedűművészt, Abouzahra Amirát, aki idén az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima díjban részesült magyar zeneművészet kategóriában.
Vizuál

Magyar Mozgókép Fesztivál: a Hogyan tudnék élni nélküled? kapta a legjobb játékfilm díját

Orosz Dénes zenés vígjátékát több kategóriában is elismerték. A szemle gáláján díjat érdemelt ki többek között a Véletlenül írtam egy könyvet, a KIX, a Holnap meghalok, a Cipők és Paták, valamint az Ők tudják, mi a szerelem című alkotás is.
Zenés színház

15 sor zenés színház: Együtt! – Szentivánéji álom

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Magyar Állami Operaház és négy művészeti egyetem Együtt! című produkciójáról szól. 15 sor zenés színház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Könyv hír

Ismét keresik az év legjobb első prózakötetét 

Tizenegyedik alkalommal adják át idén a legjobb első prózakötetes szerzőnek járó Margó-díjat. A győztes az elismerés mellé egymillió forintot kap, valamint a Bookline tizenöt millió forint értékű médiakampánnyal segíti a kötet népszerűsítését. Nevezni június 30-ig lehet.
Könyv ajánló

Tehetségtelen fajankóból kétszeres Oscar-díjas – novemberben jelenik meg Sir Anthony Hopkins memoárja

November 5-én az Athenaeum Kiadó gondozásában és Gellért Marcell fordításában jelenik meg magyarul Anthony Hopkins Jól csináltuk, kölyök! című memoárja. A kétszeres Oscar-díjas színész könyvében öniróniával és meglepő nyíltsággal beszél az életéről.
Könyv magazin

„Anyámnak meg kellett ígérnie, hogy nem bánik velem csodagyerekként” – olvasson bele Arthur Rubinstein memoárjába

Június 11-én jelent meg az Európa Kiadó gondozásában Arthur Rubinstein Ifjúi éveim című memoárja, amelyben a művész életének a legmélyére leshetünk be, mintha csak társunk volna. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Könyv podcast

„Ezt a kincset csiszolgattam” – Kiss László a Lírástudók vendége

Új regénye a második világháború idején, Gyulán játszódik, a történetet nagynénje mesélte el neki. Kiss Lászlót korábbi műveiről, két zenészportréjáról és frissen megjelent gyermekkönyvéről is kérdezte a Lírástudók műsorvezetője, Grisnik Petra.
Könyv kritika

Werner Herzog szembeszállt az értelemmel, és győzött

Werner Herzog 1974 telén Münchentől egészen Párizsig gyalogolt el, miután megtudta, hogy Lotte Eisner súlyos betegségben szenved, és haldoklik. A német rendező gondolkodás nélkül útnak indult, fejében ugyanis szöget ütött a gondolat, hogy Eisner csak akkor maradhat életben, ha ő elsétál hozzá.