Könyv

José Saramago: A barlang

2009.09.30. 12:16
Ajánlom
David Geshem, a PRESENT Kortárs Művészeti Galéria vezetője

„Azok az emberek mi vagyunk, mondta Cipriano Algor"

Habár már végigolvasott könyvet szokás ajánlani, én most mégsem egészen ezt fogom tenni. Számomra minden könyvben az első néhány oldal a kritikus, de ha kibírjuk egymást, utána jó eséllyel egyfajta mélyebb kapocs alakul ki közöttünk. Valahogy így történt ez a Barlanggal is. Ez a könyv is - mint a jó könyvek általában - némi aktualitással bír. A történet egy kézműves, nevezetesen fazekas család (nem)mindennapi életébe enged betekintést, akik egyik napról a másikra kiszorulnak a piacról, úgy is mondhatnám kimennek a divatból, mert a macerás cserépedényeket felváltja a könnyen kezelhető műanyag, ami ráadásul sokkal gazdaságosabb törékeny társával szemben. A Kereskedelmi Központ (aminek addig szállítottak) nem rendel tőlük több árut, ami komoly egzisztenciális válságot okoz az életükben. Ki kell találniuk, hogy mit kezdjenek ezzel a helyzettel, az életükkel, és nem utolsó sorban, hogy hogyan oldják meg a megélhetésüket. Ez a helyzet mostanában sokaknak ismerős lehet, köztük nekem is. Nemcsak az anyagi problémák, hanem a fölöslegesség és a lecserélhetőség érzése. E könyv különös irodalmi élmény és egyszersmind talán útmutatás is, amiből az ember erőt meríthet, vagy legalábbis - a történet majdani alakulásától függően, avagy függetlenül - jobban viselheti saját megpróbáltatásait, netán kudarcait.

José  Saramago: A barlang (Palatinus Kiadó, 2006)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Könyv magazin

A Pulitzer-díjas képregény, ahol a Holokauszt macska-egér harc

Art Spiegelman saját családi történetén keresztül próbálja feldolgozni a történelmi tragédiát, ami feldolgozhatatlan. A Maus minden idők egyik legismertebb és legjelentősebb képregénye - megpróbáljuk elmagyarázni, miért.
Könyv hír

Janikovszky Éva-díjjal jutalmazták Bartos Erikát

Bogyó, Babóca, Anna, Peti, Gergő és Brúnó kitalálóját tüntették ki az elismeréssel.
Könyv kult50

Az írónő, aki besorolhatatlan, mint a regényei – Szécsi Noémi

Igazi kívülálló, akinek művei ugyanúgy ellenállnak a kategorizálásnak, mint ő maga. Szécsi Noémi Kult50-ben megjelent portréja.
Könyv kult50

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Könyv beszámoló

Schumann és Chopin találkozása a mobiltelefonnal

Mi történik ha egy, az élet minden területén az irányítást a kezében tartó ember alól egyszer csak kicsúszik a talaj? Ez Légrádi Gergely regényének egyik fő kérdése – de nem az egyetlen.