1946. december 10., Stockholm. Otto Hahn német kémikus a Nobel-díjat készül átvenni a maghasadás felfedezéséért. A délelőtti órákban váratlan látogató keresi fel szállodai lakosztályában: Lise Meitner osztrák fizikus, akivel harminc éven át szoros munkakapcsolatban és barátságban álltak Berlinben. Meitner származása miatt 1938-ban Svédországba menekült a náci Németországból, de egy ideig még intenzíven leveleztek. Bár az uránhasadásra vonatkozó felfedezésüket is közösen tették – a folyamatra Meitner adott magyarázatot –, egyedül Otto Hahn aratja le a babérokat. Képes-e a két tudós a díjátadóig megérteni a másik „igazságát”, és szembenézni saját múltbeli döntéseivel?
A Hasadás kiélezett helyzetben tárja elénk a huszadik század történelmi és társadalmi állapotának visszásságát,
Cyril Gely pedig egy Nobel-díj történetével mutat rá az egyéni felelősségre – írja ajánlójában a Trend Kiadó.
A regényből a közelmúltban A Díj címmel színdarab is készült, amelyet februárban mutattak be a Rózsavölgyi Szalonban, Herendi Gábor rendezésében, Kiss Mari és Seress Zoltán főszereplésével. A premier már csak azért is emlékezetesre sikerült, hiszen az előadáson részt vett Krausz Ferenc Nobel-díjas fizikus is, néhány hónappal később pedig Karikó Katalin Nobel-díjas kutatóbiológus is megtekintette a produkciót. Mindkét tudós elismeréssel beszélt a színdarabról. Márciusban maga a szerző is jelen volt A Díj egyik előadásán, Cyril Gely ráadásul első alkalommal láthatta színpadon saját alkotását, a magyarországi bemutató ugyanis megelőzte a párizsi Théatre Hébertot premierjét is.
A francia művész lelkesen nyilatkozott, külön kiemelve Kiss Mari és Seress Zoltán alakítását.
Herendi Gábor az előadásról nyilatkozva lapunknak arról beszélt, a darab egyik legfőbb ereje abban rejlik, a két tudós, Otto Hahn és Lise Meitner között intenzív beszélgetés zajlik, és nehezen mondható ki feketén-fehéren, hogy kinek van igaza. „Az érzelmek végtelen széles skálán mozognak, egyes pillanatokban felidézik a múltat, a közös emlékeket, és van, amikor egymás fejéhez vágják a sérelmeket. Mélyre mennek, kitárulkoznak, közben komoly indulatok korbácsolódnak fel. Nyolcvan perc lüktetés zajlik a színpadon, amit nagyon finomra kell hangolni, hogy természetes, feszült maradjon” – fogalmazott.

Kapcsolódó
„Az emberi erkölcs nem áll biztos lábakon” – interjú Herendi Gáborral
Szinte házi szerzőnek számít a Rózsavölgyi Szalonban Cyril Gely, akinek Diplomácia című darabját száznegyvenes sikerszériával játsszák. A párizsi bemutató előtt kerül a Szalon színpadára a francia szerző legújabb műve, A Díj, amelyről az előadás rendezőjét, Herendi Gábort kérdeztük.
Nem ez volt az első alkalom, hogy a Rózsavölgyi Szalon Cyril Gely művét mutatta be, 2018 októberében ugyanis Sztarenki Pál állította színpadra a francia szerző Diplomácia című drámáját, amelyben szintén a 20. század egyik sorsfordító eseménye kerül a fókuszba. Akkor Gely a Fideliónak arról beszélt, írásaiban azért foglalkozik a múlttal, hogy beszélhessen a jelenkor őrületéről. Az előadás továbbra is műsoron van a Rózsavölgyi Szalonban, legközelebb szeptember 5-én és 10-én lesz látható.

Kapcsolódó
Cyril Gely: „Azért nyúltam a múlthoz, hogy a jelen őrületéről beszéljek”
Történelem és fikció feszül egymásnak Cyril Gely francia drámaíró zárt ajtók mögötti lélektani párbajában, a Diplomáciában. A Rózsavölgyi Szalonban látható előadás szerzőjével magyarországi látogatása során beszélgettünk.
Cyril Gely: Hasadás
Kiadó: Trend Kiadó
Megjelenés: augusztus 22.
Fordító: Pacskovszky Zsolt
Oldalak száma: 208
A kötet megvásárolható a Líra webáruházában»»»
Fejléckép: Cyril Gely (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)