Könyv

„Ő maga a rock and roll. Örök és közös nevező”

2017.10.05. 09:43
Ajánlom
A Szabó Magda születésének 100. évfordulójára rendezett kiállítás kurátorainak munkája irigylésre méltó: a tárlatra készülve hivatalból olvasták az írónő műveit. Emellett átnézték a hagyatékokban fellelhető iratokat, felkeresték az írónő keresztfiát és felvették a kapcsolatot a debreceni gimnáziumával. Borbás Andrea és Kiss Borbála mesél arról, hogy szőtte bele Szabó Magda regényeibe népes rokonságát és milyen vagány, kacér nő volt még idős korában is.

– A kiállítás címe Annyi titkom maradt... Az önök számára is akadtak új felfedezések?

Kiss Borbála: Meglepő volt, hogy mennyire – mai szóval – vagány, belevaló nő volt. Többen emlékeznek rá úgy, hogy mennyire vicces volt, milyen vitriolosan fogalmazott. Lator László a nőre emlékszik, aki édes, macskaszerű volt.

Borbás Andrea: Talán Bereményi Géza említette, hogy meglepően kacér nő volt, pedig már ő idős néniként ismerte meg. Az írónő az egyik osztálytalálkozóján – hogy bosszantsa a szigorúan szabályozott gimnáziumot - műszempillával és magassarkú, aranyszínű papucskában jelent meg. (Ezek a kellékek megtalálhatóak a Szabó Magda portréit bemutató terem titkai közt.) Háy János például azt mondja róla: „Ő maga a rock and roll!”, olyan örök és közös nevező. 

A leveleiből kiderült például az is, hogy neki a Rakéta regényújság olyan volt, mint másnak a cigaretta, vagy hogy nagy rajongója a Winnetou-nak.

Szabó Magda esetében lehetséges az életmű és az életrajz szigorú elkülönítése?

BA: Szabó Magda mitológiai rendszert épített fel a saját családtagjaiból - szüleiből, fogadott testvéréből, férjéből, és a házvezetőnőjéből, a nagynénikből, nagybácsikból és unokatestvérekből - a görög és római mitológia mintájára. A kiállításon azt mutatjuk be, hogy kit melyik művében ábrázolt. A mítoszokat az édesapjától hallotta gyerekkorában. Nem véletlen az asszociáció: édesapjáék tizennégyen voltak testvérek. A saját családfájánál csak a mitológia szerteágazóbb. Az író és modell című esszéjében írja, hogy amikor valakit modellként használt, akkor egy-egy tulajdonságát megtartotta, de az összes többit megváltoztatta. Például a nagynénjét, aki nagyon rosszul bánt vele, gonoszként írta meg és még az egyetlen jó tulajdonságát, az állatszeretetét is elvette tőle.

– Hogy jelenik meg a saját gyerekkora a Sziget-kék és a Tündér Lala történetekben?

BA: A Sziget-kék az édesanyja meséje volt. Esténként mesélt neki a Gonosz néniről és Valentinről, ebből lett a regény. De a Tündér Lalának is megvolt egy-egy morzsája.

KB: Szabó Magda több helyen azt írta, hogy végül is az édesanyja is író volt, de nem írta meg a történeteit, csak mesélte. Ő viszont a Sziget-kéket szándékoltan akkor írta meg, amikor az édesanyja még élt és neki ajánlotta. A saját szülei is feltűnnek a mesékben. Az édesanyja a Sziget-kék Mamija, aki körül a cselekmény bonyolódik. Az édesapja pedig a Tündér Lala hősében felismerhető.

BA: A patikus bácsiban, Csillben, akit a tündérek közt is a legnemesebb léleknek tartanak.

KB:

Sokáig azt hitte, az édesanyja is tündér csak valami varázslás folytán az ő anyukájaként él velük.

Szerette leírni magáról, hogy: „Két tündér gyermeke voltam!”

– A debreceni Dóczy Gedeon Gimnáziumban töltött évek mennyire lehetnek ismerősek az olvasóknak? A könyvek tanárai mögött felfedezhetőek a valós személyek?

KB: A Für Elise-ben sokat ír életének erről a szakaszáról, és barátnőjéről (a könyvben fogadott testvérről) Ciliről. Cili mintája Mikes Edit, azaz Agancsos, a gimnáziumi barátnője.

BA: Erősen merített a saját iskolájából, amikor az Abigél iskoláját megteremtette. Más néven írta meg ugyan a tanárait, de be tudjuk őket azonosítani a tablóképeken. A Merszi, Möszjő című esszékötetében is említi azt, akiről az Abigél Kőnig tanár urát mintázta és akit a sorozatban Garas Dezső játszott. Ott sem nevezi meg, de szerepel egy monogram, ebből tudtunk következtetni. Amikor ellátogattunk az iskolába, rákérdeztünk és megerősítették, hogy Hettesheimer Ernő. 

A kiállításon egyébként megtalálható Abigél szobra és a kívánságkorsó, amibe a látogatók bedobhatják kérdéseiket, kívánságaikat.

Abigél pedig válaszol is.

– Megjelenik a tárlaton férje, Szobotka Tibor is?

KB: Különteremben mutatjuk be a Szabó-Szobotka házaspár életét ismeretlen, fiatalkorukból származó fotók alapján, kiegészítve. Ugyanebben a teremben jelenik meg Az ajtó című regény és a Szeredás Emerenccel – valódi nevén Szőke Juliannával - kapcsolata is.

BA: Szabó Magdának az írás volt az élete. Azért is mondta, hogy neki házvezetőnőre van szüksége, mert ha ő dolgozott, írt, akkor még a kutyát sem tudta megsétáltatni. Éjjel-nappal ült az íróasztalnál és írt. Szobotka Tibor ebben párja volt.

KB: A házvezetőnő, Emerenc, illetve a regényalak mögötti valódi személy nagyon titokzatos.

Nem maradt fenn róla fénykép sem, legalábbis mi nem találtunk sehol, viszont három író is megörökítette alakját.

Ezeket a köteteket állítottuk ki „portré” gyanánt.

BA: Illetve ott a sírja, aminek Az ajtó című regényben is fontos szerepe van. Emerenc egy Taj Mahalt – ahogy Szabó Magda gúnyolódik rajta többször – építtet magának és családjának. A valóságban Szőke Julianna Szabó Magdával és Szobotka Tiborral nyugszik egy sírban. A nevét azonban nem lehet kiírni, mert a két író nyughelye védett sír.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése.
Színház

Kétszemélyes tantermi előadás készült a Sorstalanságból a Katonában

A Gloviczki Bernát és Jakab Balázs előadásában látható színpadi adaptációt Bagossy Júlia rendezte. A bemutatót február 23-án tartják a Sufniban.
Klasszikus

Bach, Chopin és Schumann műveit szólaltatja meg Grigorij Szokolov a Müpában

Az orosz zongoraművész szólóestjén Johann Sebastian Bach négy duettje és c-moll partitája, Chopin mazurkái és Schumann Waldszenen (Erdei jelenetek) című műve hangzik el az MVM Koncertek – A Zongora sorozatban március 13-án a Müpában.
Vizuál

„Nem elég gondolni, tenni is kell” – fontos társadalmi ügyekről rendez kiállítást a Radnóti Színház

A társulat célja ráirányítani a figyelmet közös ügyeinkre, közelebb hozva, felnagyítva, kihangosítva azokat. Az előző évadban elindult kampány fotósorozatait Csoszó Gabriella készítette, a figyelemfelkeltő akció idén az újonnan szerződött színészek ügyeivel folytatódott.
Vizuál

Süveges Rita festőművész lett az Esterházy Art Award közönségdíjasa

A 2023-as Esterházy Art Award-díjhoz kapcsolódó kiállítás március 3-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban, majd április közepén a kismartoni Esterházy-kastélyban is kiállítják a díjazott alkotók munkáit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Könyv gyász

81 éves korában elhunyt Czakó Gábor Kossuth-díjas író

A Kossuth- és József Attila-díjas író, kritikus, nyelvrégész, a nemzet művésze február 21-én hajnalban, hosszú betegség után halt meg életének 82. évében – közölte a család.
Könyv podcast

A két macska az önreflexiót jelenti – Kepes András a Lírástudók vendége

A Két macska voltam berobbant a sikerlisták élére, így nem is volt kérdés, hogy Kepes Andrást is meghívjuk podcastunkba. A 75 éves tévés, újságíró most már szinte csak regényírással foglalkozik, és már a következő könyvét tervezi.
Könyv gyász

Elhunyt Paul Olchváry műfordító

Paul Olchváry nevéhez számos magyar mű fordítása és amerikai kiadása fűződik. Az alkotót ötvennyolc éves korában, tragikus hirtelenséggel érte a halál.
Könyv hír

Az Esti mesék lázadó lányoknak című könyv miatt is megbüntették a Lírát

Francesca Cavallo és Elena Favilli könyve a hatóság indoklása szerint öncélúan népszerűsíti a születési nem megváltoztatását, ezért ötmillió forintos büntetést szabtak ki a könyvforgalmazóra, amiért kecskeméti üzletükben egy iskola kétszáz méteres körzetében árulták.
Könyv magazin

Beleolvasó – Luca Mazzucchelli: Az 1% ereje

A (rossz) szokás nagy úr, de a jó hír az, hogy a szokások tanulhatók, fejleszthetők és változtathatók. Erről szól Luca Mazzucchelli Az 1% ereje című gyakorlati útmutatója. Olvasson bele a kötetbe!