Könyv

Schumann és Chopin találkozása a mobiltelefonnal

Beszélgetés Légrádi Gergely Nélkülem című kötetéről a Magvető Café-ban
2018.11.14. 18:15
Ajánlom
Mi történik ha egy, az élet minden területén az irányítást a kezében tartó ember alól egyszer csak kicsúszik a talaj? Ez Légrádi Gergely regényének egyik fő kérdése – de nem az egyetlen.

Ahogy a beszélgetés alatt elhangzott, a könyv olyan, mint a hagyma: több rétege van, és az olvasótól függ, hogy éppen mi érinti meg őt. A Nélkülem Miklós, a munkamániás marketingszakember történetén keresztül mutatja be az Alzheimer-kór kegyetlenségét, a kapcsolatok törékenységét és a korszellemet, amikor legjobb barátunk, egyetlen támaszunk és legfőbb segítőnk is a zsebünkben tartott mobiltelefonunk.

„A Nélkülem fájdalmas és erős példabeszéd arról, hogyan építik le az automatizmusok az emberi kapcsolatokat - míg nem érkezik egy nagyobb erő, ami talán már túl későn térít minket a jó útra” – írtuk kritikánkban. A könyvről szóló Magvető Café-s beszélgetésen jártunk, ahol a szerzőt Teszári Nóra kérdezte, gondolataikat pedig Szilasi Dávid zongorajátéka kísérte.

Kapcsolódó

"Emlékek helyett mobiltelefonom volt" - Megjelent Légrádi Gergely legújabb kötete

Légrádi Gergely harmadik kötete erős és megrázó példabeszéd egy férfiről, aki túl későn veszi észre, mi is fontos neki az életében.

Emlékek helyett mobiltelefonom volt

– szólt a könyv és az este mottója is, épp ezért Teszári Nóra első kérdése is erre vonatkozott: baj-e, hogy van egy eszköz a kezünkben, amely segíti az emlékezést, az emlékeink megőrzését? Légrádi szerint alapvetően nem az eszközzel van a probléma, hanem azzal, hogy azt saját magunk és mások közé helyezzük. Hiába gyűlnek és gyűlnek a fotók és feljegyzések a mobilunkban, ezeket ritkán nézzük vissza, csak nagy ritkán mutatjuk meg azoknak, akik nem lehettek ott velük –telefonunkkal a kezünkben viszont magunk sem tudjuk átélni a pillanatokat, az élményeink valójában nem épülnek belénk, csak adathalmazként jelennek meg az eszközünkön. Mindezért Légrádi szerint csak magunkat okolhatjuk, hiszen mi választjuk általában a könnyebb utat.  A könyvben például Eszter, a feleség saját akaratából kezd el inkább SMS-ben és e-mailen kommunikálni a férjével, Miklós ugyanis a szavak zsonglőreként mindig képes lenyomni feleségét – így pedig Eszternek legalább van ideje reagálni és kigondolni a válaszokat. Bizonyos szempontból tehát ő maga helyezte a telefont kettejük közé, tovább csökkentve a személyes kapcsolat súlyát.

legradi-093331.jpg

Légrádi Gergely (Fotó/Forrás: Légrádi Gergely Facebok-oldala)

Mentegetnünk persze Miklóst sem kell– Légrádi meg is jegyezte, hogy a karakter nem feltétlenül szimpatikus figura, hiszen egy rendszerember, egy problémamegoldó, aki csak egy rövid periódusban nyílik meg, amikor rájön, hogy a dolgok kezdenek kicsúszni a kezei közül.

Magamat azért érzelmesebbnek tartom

 – tette hozzá. A párhuzam nem véletlen: Miklóshoz hasonlóan Légrádi is családos, de rendkívül elfoglalt ember, aki az írás mellett ügyvédként dolgozik, egy alapítványon keresztül pedig a hazai színházakért is igyekszik tenni. Tapasztalatból beszél tehát, amikor azt mondja, napjaink legdivatosabb kifejezése, a work-life balance – vagyis a munka és a magánélet egyensúlya - valójában nem létezik; az egyik ugyanis elkerülhetetlenül sérül a másik miatt, különösen, ha az ember maximalista.

Íróként saját magam és szereplőim igazságát képviselem - Interjú Légrádi Gergellyel

Kapcsolódó

Íróként saját magam és szereplőim igazságát képviselem - Interjú Légrádi Gergellyel

Ügyvéd, író, de mindezek felett egy gondolkodó, kételyekkel élő ember. Légrádi Gergellyel harmadik, Nélkülem című kötetéről és a gondolkodás, lassítás, valamint a pillanatok megélésének fontosságáról beszélgettünk.

A regény másik főszereplője az anya és feleség, Eszter – hozzá Szilasi Dávid egy Schumann-részletet képzelt el. Szilasi szabad kezet kapott a játékához, így maga választotta ki a szerinte odaillő darabokat a könyvnek azokhoz az epizódjaihoz, amelyek megihlették őt.

Mint elmondta, Schumann több szempontból is tökéletes aláfestője a női főszereplőnek: a zeneszerző összetett, de széteső személyiség volt, aki elmegyógyintézetben halt meg, és élete vége felé saját feleségével is csak írásban kommunikált – a könyvben is hasonló a helyzet.

Eszter több szempontból is a Nélkülem legösszetettebb karaktere: Miklós mellett csak mellékszereplő lehet, de ez a helyzet bármennyire bántja, sok szempontból meg is felel neki. Amikor neki kell előlépnie családfőnek, egyszerre sajnálja férjét és dühös rá és magára is. Tettestárs és bűnös is, akinek hirtelen egy teljesen idegen helyzetben kell helytállnia. Mint Légrádi elmondta, Eszter figurája kezdetben nem volt ilyen éles és összetett, hiszen a korai változatokban kizárólag Miklós állt a reflektorfényben. A karakter végül annyira megfogta az írót, hogy már el is határozta, hogy a folytatás róla fog szólni.

szilasidavid-093106.jpg

Szilasi Dávid a Légrádi Gergely Nélkülem című könyvéről szóló Magvető Café-s beszélgetésen (Fotó/Forrás: Légrádi Gergely Facebok-oldala)

A beszélgetésen szó esett az író alkotói módszeréről is. Légrádi a mentorai között emlegeti Háy Jánost és Radnóti Zsuzsát.

Utóbbihoz kötődik az úgynevezett Radnóti Zsuzsa-teszt: eszerint ha Légrádi úgy érzi írásának egy-egy részletéről, hogy az kifejezetten jól sikerült, „szépen megírt”, akkor a legtöbb esetben épp azt kell kihúznia a végső változatból.

Mint Légrádi elmondta, mivel későn kezdett el írni, még mindig úgy érzi, hogy folyamatosan át kell lépni saját árnyékán, szövegein ezért sokat dolgozik, jellemző rá az aprólékos csiszolgatás. A regény gyakran él filmszerű vágástechnikával, a cselekményt a szereplők gondolatfoszlányai tagolják. Ez Szilasit is megihlette: Chopin mazurkái közül játszott el egyet, ami szerinte a Nélkülemhez hasonló kétarcú, epizódszerű mű. Ha Eszterhez Schumann illik, akkor szerinte Miklóshoz bátran csatolhatjuk Chopint. Jobb zenei ajánlólevél aligha kell egy kortárs magyar regényhez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rubens mesterien csempészett rejtett üzeneteket a képeire

Profin és gyakran ironikusan vegyítette munkáiban más mesterek stílusjegyeit, megújította az egyházi festmények nyelvét és még a flamand kárpitművészet felélesztésére is maradt ideje.
Vizuál

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Klasszikus

Tizenhét állomásos országos turnéra indul Boros Misi

A Filharmónia Magyarország és a Virtuózok szervezésében első országos turnéjára indul a 16 éves Boros Misi. A Virtuózok klasszikus zenei tévés tehetségkutatóból ismert zongoraművész kimondottan e turné állomásaira összeállított műsorát 17 városban hallhatja a közönség.
Könyv

Pintér Béla is Baumgarten-emlékdíjat kapott

Kukorelly Endre az állami kitüntetések elfogultsága miatt élesztette fel a díjat, amelynek összegét közösségi finanszírozásból fedezték.
Könyv

A nő vagy szent anya, vagy prostituált? – Interjú Hidas Judit íróval

Könyv egy negyvenes nőről, aki keresi önmagát, mert úgy érzi, szép lassan eltűnik abban, hogy megfeleljen a környezete elvárásainak. Hidas Judit Boldogság tízezer kilométerre című novellafüzérének főhőse, Anna, a hagyományos női szerepek és a karrier közt őrlődik. S vajon hányan vagyunk hasonló helyzetben? Mikor vesszük észre – vagy egyáltalán észrevesszük-e –, hogy apránként föladjuk magunkat? Fájdalmasan sokakat érintő problémákról és tabukról beszél ez a könyv, ami láthatóvá teszi a társadalmi elvárások mögött szenvedő egyént: a nőt. A könyv szerzőjével, Hidas Judittal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Könyv gyász

Meghalt Christopher Tolkien, A Gyűrűk Ura írójának fia

A 95 éves korában elhunyt Christopher Tolkien az író harmadik, legfiatalabb fia volt, ő kezelte apja hagyatékát és ő rajzolta az eredeti Gyűrűk ura-térképet is.
Könyv interjú

A nő vagy szent anya, vagy prostituált? – Interjú Hidas Judit íróval

Könyv egy negyvenes nőről, aki keresi önmagát, mert úgy érzi, szép lassan eltűnik abban, hogy megfeleljen a környezete elvárásainak. Hidas Judit Boldogság tízezer kilométerre című novellafüzérének főhőse, Anna, a hagyományos női szerepek és a karrier közt őrlődik. S vajon hányan vagyunk hasonló helyzetben? Mikor vesszük észre – vagy egyáltalán észrevesszük-e –, hogy apránként föladjuk magunkat? Fájdalmasan sokakat érintő problémákról és tabukról beszél ez a könyv, ami láthatóvá teszi a társadalmi elvárások mögött szenvedő egyént: a nőt. A könyv szerzőjével, Hidas Judittal beszélgettünk.
Könyv hír

Pintér Béla is Baumgarten-emlékdíjat kapott

Kukorelly Endre az állami kitüntetések elfogultsága miatt élesztette fel a díjat, amelynek összegét közösségi finanszírozásból fedezték.
Könyv hír

Egy repülőből csináltak könyvtárat gyerekeknek

Ifjúsági könyvtárrá alakítottak egy Boeing 737-es repülőgépet Mexikóvárosban.
Könyv ajánló

„…én láttam a világot” - Csoóri Sándor Emlékest

Csoóri Sándor február 3-án lenne 90 éves. Rátóti Zoltán rendezésében a költő szülőföldről, szerelemről és közéleti felelősség vállalásról írt verseiből tartanak emlékestet a Pesti Vigadóban.