Könyv

Shakespeare abszurd rétegei

2021.10.28. 14:15
Ajánlom
Az abszurd Shakespeare című könyv borítóján a pszichológusi kanapén fekvő Shakespeare látható, akinek nem más a terapeutája, mint Beckett, az abszurd dráma klasszikusa. A Rendhagyó olvasópróbák alcímet viselő könyv Almási Miklós munkája, ami már önmagában garancia arra, hogy egy eredeti gondolatokkal teli, okos, szellemes kiadványt tart kezében az olvasó.
1848780-135721.jpg

Az abszurd Shakespeare (Fotó/Forrás: Park Könyvkiadó)

Azzal kezdődött, hogy egy egyetemi szemináriumi órámon belesültem A vihar elemzésébe

– írja a könyv bevezetőjében a Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró és egyetemi tanár. Egykori esztétika szakos hallgatóként volt szerencsém élőben hallgatni Almási Miklós legendás előadásait és e könyvet olvasva egy kis időre újra ott érezhettem magam feledhetetlenül élvezetes óráin, ahol nem volt lila köd vagy merev tekintélyelvűség, sőt, megdönthetetlen állítás sem. A professzor együtt gondolkodásra hívott minket. Szemináriumai a mai napig életem legjobb egyetemi élményeit idézik fel.

Almási Miklós ebben a munkájában Shakespeare legismertebb darabjait elemzi újra, abszurdként megközelítve őket, egyre mélyebb, eddig talán föl sem fedezett rétegeikbe hatolva.

Mert Shakespeare drámái sokszor a felszínen tündérjátékok, amelyek mögött kőkemény drámák rejlenek.

Almási rendkívül élvezetesen ír, sztorizik, mesél. Arról, ami a darabban rejlik – és arról is, ami nincs beleírva. Gondolatkísérleteket tesz. Ki nem bontott, abszurd titkokat fejt meg. S miért éppen az abszurdokról kell szólnia? Mert azoknak mindig van valami – még el nem mondott – átütő erejű közlendőjük az emberi élet képtelenségéről.

A kiadvány A viharral mint az abszurd drámák korai ősével indít. Benne feltárul a tudós Prospero kettős profilja, és találkozhatunk a titokzatos vademberrel, Calibannal is: ebben az értelmezésben ő lesz a jövő ura.

A Szentivánéji álom – Almási Miklós olvasatában – egyfajta tragikus röntgenképként jelenik meg, és a szerelem kegyetlenségéről szól.

De arról is olvashatunk, miért csak a sötétben nyílik meg a lélek. Mert Shakespeare drámája a szereplők magányát mutatja meg, ahol nappal mindenki közös világban él, de álmaik szétválasztják őket.

III. Richárd is föltűnik a könyv lapjain, valamint az a kérdéskör, amit úgy neveznek, a hatalom akarásának csapdája. Mert a hatalom olyan, mint a kokain, de a csúcson mindenkit magány vár, s a hatalom ára végül az önsajnálat marad. Olvashatunk Macbethről is, ahol a főszereplő házaspárt így jellemzi  a szerző:

lelkük mélyén rettegő dilettánsok tömeggyilkost játszanak.

És egyáltalán, miért akar Macbeth király lenni? – teszi föl a kérdést a könyv írója, és hatol a népszerű dráma egyre mélyebb, abszurd rétegeibe.

A III. Richárdról szóló fejezet a művet már egyenesen fekete komédiaként kezeli, Othellóról és Jagóról, „furcsa párként” beszél, akik nem létezhetnek egymás nélkül. Igazi gender-abszurddá lesz a Vízkereszt, vagy amit akartok, sőt, egyenesen a transzszexualitás körtáncává válik. Hamlet sztorija „az uncsi lovagkirály és az élveteg trónbitorló” története, ahol Polonius vagy kémfőnök, vagy csak egy szenilis vénember. Hamlet pedig filosz vagy tömeggyilkos. Igazi mozaikkarakter, akinél néha beáll a rövidzárlat.

Lám, ez az igazi tragédia: a történelemben mindig a középszer győz. Néző, ezt vidd haza a »világszínházból« filozófiai tanulságként

– írja a szerző.

Almási sorra veszi a shakespeare-i drámamodell néhány későbbi követőjének egy-egy művét is, Lessing, Puskin, Büchner és Beckett is beáll a sorba. S mivel a könyv írója szereti a rejtvényeket, mindig az izgatja, hogy egy-egy műről minél több réteget hántson le.

Mert Almási gondolkodik és játszik. Könnyedén és szellemesen. Szükségünk is van erre a humorra, mert mi magunk ugyanúgy abszurdok között élünk.

Váratlanul felbukkanó, időzített bombák vesznek körbe minket a nem is olyan szürke, sőt, egyre őrültebb hétköznapokban. Ahol az abszurd szinte már normálisnak számít. Jót tesz majd az elménknek és mindennapi közérzetünknek, ha Shakespeare műveinek bölcsességével – Almási Miklós szemén keresztül – edzünk a hétköznapokra.

Fejléckép: Almási Miklós (fotó: Fábián Évi)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Vizuál

5 érdekesség az új Woody Allen-filmről

A 86 éves örökifjú Woody Allen újra elbűvölő filmet készített. A filmtörténeti hommage-nak és keserédes vígjátéknak is egyaránt kiváló filmje, a Rifkin fesztiválja az év vége egyik legjobb moziélményének ígérkezik.
Zenés színház

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.
Zenés színház

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Színház

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Könyv ajánló

Teret adunk az olvasásnak – Válassz karácsonyra a Líra ajánlatából

Tiéd lehetnek a Líra könyvesboltokban és a lira.hu oldalon a Líra Csoport karácsonyi újdonságai.
Könyv magazin

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Könyv podcast

„Ezek az olvasók szabadok, hiszen gyerekek” – Krusovszky Dénes a Lírástudókban

Gyerekkönyvet írt Krusovszky Dénes, akinek megváltozott az élete, mióta apa. Nálunk járt, felolvasott a versekből, és cáfolta a vélekedést, miszerint az írók és a költők akkor fordulnak a gyerekek felé, amikor már nincs jobb ötletük. Szabó T. Anna beszélgetett vele.
Könyv gyász

Elhunyt Bethlenfalvy Géza, a tibetológia professzora

Nyolcvanöt éves korában elhunyt Bethlenfalvy Géza, Kőrösi Csoma-díjas orientalista, egyetemi oktató, a tibetológia professzora, az újdelhi Magyar Kulturális Intézet volt igazgatója, a Kőrösi Csoma Társaság alelnöke és a Delhi Egyetem tanára.
Könyv hír

Új alkotók életműve válik ingyenesen elérhetővé az interneten

Négy új alkotó, Kemény István, Király László, Márton László és Végel László életművét digitalizálja és teszi ingyenesen elérhetővé az interneten a Petőfi Irodalmi Múzeum.