Székely Csaba a mai magyar drámairodalom egyik legeredetibb hangú drámaírója, aki annak idején a Bánya-trilógiájával berobbant az erdélyi, majd nem sokkal később a magyarországi színházi életbe is. Elmondása szerint színdarabjai írásakor különösen érdeklik a sorstragédiák, a megtépázott, tönkrement egzisztenciák, illetve bármiféle – családi, társadalmi – hatalmi mechanizmus működése, az emberi manipuláció természetrajza.
Az alkotó korábban lapunknak is mesélt arról, hogyan éli meg a megváltozott helyzetet:
A járvány miatt kialakult mostani állapot szinte olyan, mintha írók találták volna ki.
Persze tudjuk, hogy valójában Schobert Norbi találta ki, hogy végre ne legyen több liszt és cukor, de maga az izoláció egy jó fikciós keret. Ugyanis ahhoz, hogy megteremtsék a színdarabhoz elengedhetetlen "sok ember kis helyen összegyűlik" helyzetet, drámaírók gyakran használnak olyan kereteket, mint például egy születésnap, egy temetés vagy egy karácsony. Most itt egy újabb keret, a járvány, ami arra kényszerít emberek, hogy heteket töltsenek összezárva. Eddig inkább csak horrorfilmekben használták ezt, de mostantól senki sem fogja azt mondani, hogy ez egy valóságtól elrugaszkodott dolog lenne."
A szerzőt Nyáry Krisztián kérdezi arról, hogy mit olvas és mit ajánl a karanténban.
Székely Csaba a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Bölcsészkarán szerzett diplomát, majd a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem drámaíró szakos mesteri hallgatója volt. Kortárs írókat parodizáló kötete Írók a ketrecben címmel jelent meg 2004-ben. Előbb novellákat publikált, később fordult a drámaírás felé. Első, angol nyelvű drámájával (Do You Like Banana, Comrades?) 2009-ben elnyerte a BBC Legjobb Európai Drámáért járó díját, 2012-ben pedig a Brit Írószövetség (Society of Authors) Imison-díjra jelölte a darabból készített rádiójátékot. A szerző ezzel egy évre szóló brit írószövetségi tagságot is nyert.
A kötetben szereplő drámatrilógiájának első részét, a Bányavirágot nagy sikerrel mutatták be Marosvásárhelyen (a 2012. évi Pécsi Országos Színházi Találkozó legjobb előadása lett) és Budapesten is (a Vidor Fesztiválon elvitte a legjobb kamaraelőadás díját); 2011-ben a Színházi Dramaturgok Céhe, 2012-ben a Színházi Kritikusok Céhe szerint lett Az évad legjobb drámája, a szerző pedig a Szép Ernő-jutalmat is megkapta érte. A harmadik rész, a Bányavíz megnyerte az Örkény István Színház drámapályázatát.
Május 6-án, szerdán 16 órakor Székely Csabát Nyáry Krisztián kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl. A beszélgetés a Líra Könyv Facebook oldalán követhető.