A közösségi közlekedés múltja iránt érdeklődők igazán autentikus környezetben emlékezhetnek meg a „kisföldalatti”, azaz a MillFAV 125 éves történetéről. A Földalatti Vasúti Múzeumban kiállított muzeális járművek mellett tárgyi emlékek, eredeti dokumentumok, tervrajzok, térképek, fotók és modellek kalauzolnak végig az 1896 óta működő MillFAV történetén. Az érdeklődők beléphetnek a fa- és fémburkolatú kocsikba, jegyváltó fülkét, kalauz-jelzőcsengőt, motorkocsimodelleket és forgóváz-alkatrészeket is láthatnak.
Az év végéig látható új időszaki tárlat mellett a múzeum állandó kiállítása további érdekes információkkal, történetekkel, korabeli képekkel egészíti ki a nosztalgiaélményt.
Megtudhatják például, hogy a vonat eredetileg a Hősök tere mögött bukkant a felszínre, vagy hogy milyen díszes lejárócsarnokokat emeltek az állomások fölé. A tárlat bemutatja a korabeli kocsivezetők, kalauzok, ellenőrök világát, és az első járműtípusokat, amelyek 1973-ig közlekedtek.
Andrássy út, a Millenniumi földalatti Dózsa György (Aréna) úti állomásának építése, 1895. (Fotó/Forrás: Fortepan / Fortepan)
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a kiállítás megnyitóján kiemelte: az 1896-ban átadott MillFAV a világ első elektromos hajtású felszín alatt futó vasútja volt, amelyet több olyan újdonsággal is felruházták, mint a kétoldali vezetőfülke vagy az alacsonypadlós kivitel, ami akkor még nem volt jellemző. A kiállítást úgy jellemezte, hogy a látogatók az építés érdekességei mellett több újdonságot is megtudhatnak a földalatti vasútról, mint például azt, hogy miért két színűek a járművek.
Emlékeztetett arra is, hogy az 1800-as évek végének időszaka a mai Budapest születésének korszaka volt, akkoriban a világ élvonalába tartoztunk az új közlekedési eszközök bevezetésével.
1870-ben adták át a Siklót, amely szintén a világörökség része, pár évvel később a fogaskerekű, harmadikként a világon, és szintén az első között 1887-ben indult meg Budapesten a villamosközlekedés.
Hozzátette azt is, hogy a BKV nagy becsben tartja a régi járműveket és folyamatosan bővül a nosztalgiaflotta.
Földalatti Vasúti Múzeum 1975-ben nyitotta meg kapuit a látogatók előtt, s a kontinens első, 1896. május 2-án átadott földalattijának állít emléket. A kocsikkal szemközti vitrinsorban tárgyi emlékek, eredeti dokumentumok, így egyebek mellett tervrajzok, térképek, építési napló, fényképek és modellek mutatják be a földalatti vasút történetét az építéstől napjainkig.
Földalatti Vasúti Múzeum
Budapest, Deák tér, aluljáró
Nyitva: hétfő kivételével minden nap 10 és 17 óra között
Fejléckép: A Millenniumi Földalatti Vasút az Állatkert felől tart a Hősök tere alá (bal oldali közlekedés). 1954 / Fotó: Fortepan / Fortepan