Pandora, Gabriella

Overture Nr. 27

2011.06.19. 14:05

Programkereső

Huszonhetedik alkalommal indult útjára a Régi Zenei Napok, Sopron kurzus- és fesztivál, amely az elmúlt több, mint negyed század folyamán a historikus előadásmód legfőbb hazai fórumává vált. Az idei programsorozat mottójául a bécsi klasszikát választotta a szervezőbizottság. A tematika visszaköszön a kurzusok- és a fesztiválkoncertek programjaiban egyaránt.
Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Régi Zenei Napok, Sopron 2011

A hegedű, fortepiano, ének, kamarazene és historikus tánc mesterkurzusokra idén minden eddiginél nagyobb számban, összesen hatvanan jelentkeztek: hivatásos zenészek, tanárok és főiskolai, egyetemi hallgatók éppúgy, mint műkedvelők; Magyarországon kívül egyebek között Lengyelországból, Brazíliából, Németországból, Ukrajnából és Japánból érkeztek a résztvevők. A meghirdetetthez képest igazán sajnálatos változás, hogy Nancy Argenta betegsége miatt lemondta a részvételét. Szerencsére az utolsó pillanatokban a kiváló magyar szoprán, Kolonits Klára elvállalta a mesterkurzuson való tanítást és - szintén Argentát pótolandó - egy dalestet is. Viszont idén újra Sopronban köszönthetjük az historikus előadói gyakorlat két nagy "guruját", Simon Standage-et (hegedű) és Malcolm Bilsont (fortepiano). Rajtuk kívül a tavalyihoz hasonlóan a magyar régizenejátszás vezető egyénisége, Vashegyi György tanít kamarazenét, illetve Széll Rita historikus táncokat. Az első nap az órabeosztásoké volt, a tényleges tanítás csak másnap kezdődik, bár Simon Standage már az első nap is meghallgatott két produkciót.

Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Régi Zenei Napok, Sopron 2011

Malcolm Bilson fortepiano-estje volt a programsorozat megnyitója. Bilson érzékeny fortepiano-hangján több generáció nőtt fel, és ezen "fegyvere" az évek során egy cseppet sem csorbult - ebből kaphatott ízelítőt a Liszt Ferenc Kulturális Központban összegyűlt szép számú közönség. Műsorán egyaránt szerepeltek sláger- (Mozart: c-moll fantázia, K. 475, C-dúr szonáta, K. 330 ill. a ráadás: D-dúr rondó, K. 485), leporolásra váró- (Haydn: C-dúr szonáta, Hob. XVI:50 és Beethoven: Esz-dúr szonáta, op. 31 no. 3) és ritkaságszámba menő (Johann Baptist Cramer Mozart Varázsfuvolájából származó Ein Mädchen oder Weibchen-témájára írt variációsorozata) kompozíciók egyaránt.

Ahogy egy rosszul sikerült nyitány tönkrevághatja az utána következőket, ugyanúgy a fordítottja is igaz: az igazán jól sikerült kezdet megalapozza a hangulatot, és felhangolja a résztvevőket és a közönséget a folytatásra. Mivel a megnyitó tökéletesre sikerült, reméljük 2011-ben Sopronban is így lesz.