Pandora, Gabriella

Sopron, bécsi klasszika, Szekendy Tamás

2011.06.20. 14:20

Programkereső

A Régi Zenei Napok nyitánya sikeresen megalapozta a jó hangulatot és a magas színvonalat, mindkettő ki is tartott vasárnapig. Az összes professzornál elkezdődött a munka a második napon, amelyet Szekendy Tamás orgonaestje zárt.
Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Régi Zenei Napok, Sopron 2011

Az idei év specialitása, hogy a "bécsi klasszika" mottóhoz igazodva lehetőség nyílik Beethoven és Mozart hegedű-zongora szonátáinak közös - azaz egy hegedű- és egy fortepianista hallgató által -  prezentálására Malcolm Bilson és Simon Standage hangszeres főtárgyórái, illetve Vashegyi György kamaraórái keretein belül. Rengetegen kifejezetten emiatt jelentkeztek, így sok a már a kurzus előtt is közös múltra visszatekintő páros, akik közül több Oroszországból érkezett. Természetesen a barokk stílusú kompozíciók sincsenek "letiltva", a megoszlás nagyjából fele-fele a kurzus résztvevőinek a repertoárjában. A hallgatók és a művésztanárok közös munkájának eredményéből majd a 25-i kurzuszáró növendékhangversenyen kaphatnak ízelítőt az érdeklődők.

Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Régi Zenei Napok, Sopron 2011

Az esti hangverseny helyszíne a soproni Szent György utca leghíresebb műemléke, az eredetileg gótikus stílusban épült, de 17. század-végi átalakítása során barokk jelleget kapott Szent György-templom volt. A templom barokk orgonája, melyet 1633-ban készített Johannes Woeckerl bécsi orgonaépítő, Magyarország legrégebbi hangszere. 1957-ben a háborús sérülések után eredeti részeinek megőrzésével, de jelentős átalakításokkal állították helyre; csak 2003-ban, az újbóli restauráláskor építették vissza eredeti formájába. Az est szólistája Szekendy Tamás zongora-, orgona- és csembalóművész volt, aki nagyszerűen, remek stílusérzékkel játszotta a zenei barokknak nevezett időszak első feléből származó orgonaműveket. Műsorán Girolamo Frescobalditól négy toccata (I, VI „per l'organo sopra i pedali, e senza", VIII „di durezze e ligature", X), Johann Kaspar Kerlltől egy F-dúr toccata, egy C-dúr canzone, egy d-moll passacaglia, és egy, a kakukk hangjára írt rendkívül szellemes capricció („sopra il cucu") szerepelt. Ezeket követően Georg Muffat 1690-es Apparatus Musico-Organisticus sorozatából három toccatát (quinta, sexta, duodecima et ultima) szólaltatott meg, majd a megérdemelt taps után ráadásként egy, a Muffat-darabokra megszólalásig hasonlító improvizációt hallhattunk. Azt gondolom, hogy ehhez a hangszerhez - amelynek elbűvölő hangjához hasonló nem sok van közel s távol - ennél jobban passzoló műsort nem igen lehetett volna összeállítani.

Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Régi Zenei Napok, Sopron 2011

Ha azt gondoljuk, hogy az eddigieket nem lehet már semmivel felülmúlni, tévedünk. A koncert után ugyanis lehetőség nyílt az orgona közelebbről való megtekintésére, ill. a bátrabbak számára a hangszer kipróbálására is.