Edina

Brexit: Mi lesz így a művészvilággal?!

2016.07.07. 14:42

Programkereső

Az Art Newspaper című lap vezető angol és amerikai kulturális szakembereket kérdezett arról, szerintük milyen hatással lesz a művészetre és a műkincspiacra a Brexit.

Június 23-án Nagy-Britanniában a „nép” megszavazta, hogy az ország kilépjen az Európai Unióból. A népszavazás eredménye sokkolta a világot, beleértve a britek egy részét is. Még bizonytalan, hogy egyáltalán meddig húzódik el a kilépési folyamat, és az is, hogy mindez hogyan fogja érinteni a művészeti életet és a művészeket. Az Art Newspaper vezető kulturális szakembereket kérdezett erről.

Metropolitan Művészeti Múzeum, New York
Metropolitan Művészeti Múzeum, New York
Fotó: wikipedia

Thomas Campbell, a Nagy-Britanniában tanult szakember, aki jelenleg a New York-i Metropolitan Múzeum igazgatója így nyilatkozik; „a második világháború óta a Met ambiciózus és úttörő vállalkozásokban vesz részt, amelyekben gyakran működünk együtt európai partnerekkel. Úgy gondoljuk, hogy ezek a kollaborációk most még fontosabbak lesznek.” Hozzáteszi, hogy bár még túl korai lenne a Brexit hatásait értékelni, reménykedik benne, hogy továbbra is együtt tudnak működni ebben az új pénzügyi és jogi helyzetben is, és a jövőben is elgondolkodtató és provokatív kiállításokat hoznak majd létre a hazai és a nemzetközi közönség számára.

Szintén a nemzetközi együttműködések fenntarthatóságának fontosságára hívta fel a figyelmet Campbell angol kollégája, Hartwig Fischer, a British Múzeum német születésű direktora; „mindig fejben kell tartani, honnan jövünk – és mit ért el a múzeum a nemzet és Európa szívében. Mindannyian tudjuk, hogy ezt a jövőben is folytatnunk kell.”

A Tate- és Turner-díjas művész, Wolfgang Tillmans, aki Brexit-ellenes kampányplakátokat is tervezett a közelmúltban, így nyilatkozott a Süddeutsche Zeitungnak; „Az egyetlen dolog, ami most segíthet, ha nem veszítjük el a bátorságunkat. Ez most mindannyiunk kötelessége annak érdekében, hogy megőrizzük azokat a pilléreket, amik 70 éve létrejöttek a szabad világ érdekében. És azt is tudom, hogy még mindig mi vagyunk többségben.”

„Csak magunkat okolhatjuk” – Művészek a Brexitről

Európát szinte sokkolta, hogy Nagy-Britannia az EU-ból történő kilépés mellett döntött. A végeredmény kapcsán a szigetország művészeti életének képviselői sem rejtették véka alá véleményüket, leginkább felháborodásuknak adva hangot.

Thaddaeus Ropac, az eddig Párizsban és Salzburgban tevékenykedő műkereskedő továbbra is elkötelezett abbéli tervében, hogy 2017 tavaszán egy hatalmas galériát nyit Londonban; „Nincs kétségem afelől, hogy London továbbra is az egyik legélénkebb és legvibrálóbb művészeti központ lesz a világon, annak ellenére, hogy a britek a Brexitre szavaztak."

Brexit-félelmek

„Művészek százai döntöttek úgy, hogy Londonban fognak élni, ahogy sokan élnek más városokban szerte a kontinensen. Most elveszítjük a jogot a szabad költözésre” - nyilatkozta Michael Craig-Martin, a Királyi Művészeti Akadémia tagja.

Királyi Művészeti Akadémia a Burlington-házban
Királyi Művészeti Akadémia a Burlington-házban
Fotó: wikipedia

„Bár a Brexit nem jelent közvetlen egzisztenciális veszélyt a legnagyobb londoni kulturális központokra, de az biztos, hogy megnehezíti életüket – különösen rövid- illetve középtávon, tekintettel a Brexittel járó bizonytalanságra. Az olyan kulturális intézmények, mint például a Királyi Művészeti Akadémia, már régóta a nemzetközi kapcsolatok kiépítésén dolgozik, és inkább kifele tekintenek – most még fontosabbak lesznek ezeknek a külföldi partneri kapcsolatoknak a megerősítése és további ösztönzése” - vallja Charles Saumarez Smith, a Királyi Művészeti Akadémia vezérigazgatója.

"A Brexit-kampány a félelmekre, a tudatlanságra és az előítéletekre épített, és a szavazással egy elhibázott fordulattal visszatérünk a régi, ódivatú Nagy-Britanniához. Mint negyedik generációs bevándorló, ez mérhetetlenül elszomorít, dühöt és szégyent érzek." Matthew Slotover, a Frieze társalapítója és társigazgatója.

"Németként egy olyan országban nőttem fel, amely le akarta győzni a nacionalizmust, és az egész oktatásom arra alapult, hogy nem németként gondolok magamra, hanem egy nagyobb egész részeként. Most igen kétségbeejtő a hangulat – nemcsak a művészeti életben, hanem az élet minden más, apróbb területén is oly sok ember számára" - mondta Klaus Biesenbach, a New York-i Modern Művészetek Múzeuma igazgatója, vezető kurátora.

„Személy szerint nem vagyok annyira érintett a kérdésben. Londonban a művészeti piac nagyon erősen intézményesített. Rövid távon sokkal inkább probléma az, hogy a már amúgy is meggyengített piac a Brexit hatására még bizonytalanabbá válik, így arra számítok, hogy a potenciális vásárlók most inkább kivárnak" - véli Olav Velthuis közgazdász.