A Budapesti Fesztiválzenekar az „évad legjobb koncertjét” adta New Yorkban
Tizenkét óra alatt elkapkodták a jegyeket a Budapesti Fesztiválzenekar első autizmusbarát koncertjére New Yorkban. Az együttest másnap a teltházas Lincoln Center várta, majd történetükben szintén először Reykjavíkban léptek fel. A turné Athénban ért véget, a közönség mindenütt kitörő álló ovációval hálálta meg a koncerteket.
„Ez volt a hetünk csúcspontja”, „odáig voltunk az egész programért! Fischer Iván fenomenális volt: tudta, hogyan kösse le a közönséget, így a koncertet a felnőttek és a gyerekek is élvezték.” Ilyen visszajelzések érkeztek a Budapesti Fesztiválzenekar részére első New Yorkban adott, autizmusbarát koncertjük után, melyet itthon a Nemzetközi Cseperedő Alapítvánnyal indítottak el három évvel ezelőtt.
A New York Times a „páratlan magyar erőket” várta a Lincoln Centerbe másnap, nem is csalódott. A Concertonet kritikusa, Frederick Kirshnit a koncert után így írt: „Állítom, hogy ez volt az évad eddigi legjobb koncertje.” A lap másik kritikusa a hangverseny szólistáját, Várjon Dénes zongoraművészt méltatta: „Várjon sikeresen ötvözte a lendületességet a szabad frazeálással, a spontaneitással és a világos, tiszta artikulációval.”
KÓTA-díjat és Pro Cultura Albae Regiae-díjat kapott a Vox Mirabilis Kamarakórus
A KÓTA-díj megalapítását 2004-ben határozta el a Magyar Kórusok Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége. A díjat – amelyet a nem hivatásos kórus-, zenekari és népzenei élet legkiválóbb képviselői nyerhetnek el minden esztendőben – tizenegy kategóriában szavazza meg az elnökség a Művészeti Bizottság, a Tanácsadó Testület és a szakbizottságok felterjesztései alapján.
A 2018-as év elején a KOTA a székesfehérvári együttest is méltónak találta, hogy „kórus” kategóriában díjazza. Egy mondat a méltatásból: A Vox Mirabilis Kamarakórus ma az egyike Magyarország legaktívabb, legkreatívabb együtteseinek, a kórus kiváló teljesítményét jelzi az Ars Magna minősítés is. A díjait a magyar kultúra napja alkalmából az ünnepi hangversenyen adták át.
„Csodálatos érzés egy ilyen magas szintű szakmai díjat átvenni. Magyarországon olyan sok kiváló, minőségi hangzást nyújtó énekkar van, őszintén örülünk, hogy az idén mi is átvehetjük ezt a kitüntetést. A díj kötelez, így továbbra is lekiismeretesen, sok különlegességgel, felkészülten fogunk állni a közönség elé” – nyilatkozta Zemlényi Katica, a kórus karnagya.
Zemlényi Katica és a Vox Mirabilis Kamarakórus a székesfehérvári Pro Cultura Albae Regiae-díjban részesült
A „Pro Cultura Albae Regiae” díj Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának elismerése, melyben azon természetes személyek, közösségek vagy együttesek részesülhetnek, akik, vagy amelyek kiemelkedő tevékenységükkel a város kulturális életét gazdagították és lakóinak művelődését szolgálták. Évente egy „Pro Cultura” díj adományozható.
A 2018-as esztendő díjazottja a Vox Mirabilis Kamarakórus, amely tavaly ünnepelte fennállásának 60. évfordulóját. A Székesfehérvár közösségében, kulturális - komolyzenei-művészi életében meghatározó szerepet játszó énekkar 1957-ben jött létre. Tagjainak sorában többek között amatőr énekesek, pedagógusok, orvosok, egyetemisták, köztisztviselők, kereskedők foglalnak helyet, akik örömmel áldozzák szabadidejüket a közös muzsikálásra. Vezetője 1985 óta Zemlényi Katica karnagy, kántor, aki zenei munkásságáért korábban Csengőszó- és Fricsay Richárd zenei díjban részesült.
Krasznahorkai Sátántangója az év könyve Kínában
Nem csak Krasznahorkai, hanem a fordítója, Yu Zemin sikere is, hogy a Sátántangó a 2017-es év legjobb könyve lett Kínában a pekingi Xin Jing Bao, a harmadik legnagyobb napilap szerint. Az író a Facebook-oldalán számolt be az örömhírről. (via KönyvesBlog, Facebook)
Fergetes sikert aratott az Egri Érseki Fiúkórus Sanghajban
A Magyar Kultúra Napja alkalmából január 23-án, magyar idő szerint kora délután teltházas, nagysikerű koncertet adott az Egri Érseki Fiúkórus Sanghajban, a Hudec László tervezte Moore Memorial Church-ben.
Az újévi magyar zenei események rendkívül népszerűek Kínában: 2016-ban és 2017-ben is teltházas – csaknem ezerfős – közönség előtt lépett fel az Angelika Leánykar, illetve Vásáry André operaénekes.
Az idei koncerten Kodály-, Kocsár, Karai- és Halmos-művek is elhangzottak. Zongorán kísért: Dr. Réz Lóránt, szólót énekelt: Hegyesi Hudik Margit, vezényelt: Schmiedmeiszter Szilvia.
Még egy koncertet tart 10. születésnapja alkalmából a Sárik Péter Trió
A népszerű dzsesszformáció a decemberi MOMKultbeli fellépés után február 10-én a Fonó Budai Zeneházban zenél egy különleges esten. "Ezúttal nem lesznek vendégek, csak hárman leszünk a színpadon, viszont lesz múltidéző vetítés korábban nem publikált fotókkal, valamint régi és újabb dalok. A kicsit több mint egyórás programban saját szerzemények, Beethoven-feldolgozások és a Jazzkívánságműsor-anyag darabjai is lesznek" - mondta Sárik Péter zongorista, zeneszerző, a trió vezetője.
A zenész szerint a jazz egyre több ember figyelmét felkelti, hiszen a decemberi koncertjükön hétszáz, múlt heti Pesti Vigadó-beli estjükön pedig ötszáz néző volt, ami jazzkoncerteken kifejezetten magas szám.
"Sokan nem ismerik a dzsesszt, ezért idegenkednek tőle, holott indokolatlanul, mert a műfaj muzsikája a legtöbbször igenis barátságos, befogadható"
- fogalmazott Sárik Péter.
Idei terveiről szólva megemlítette, hogy a trió a Beethoven után Bartók Béla műveit is feldolgozza dzsesszesítve, a műsor bemutatója szeptemberben lesz. A formáció folytatja Jazzkívánságműsor-sorozatát is, decemberben állnak elő a harmadik ilyen lemezzel, amely magyar poprock-számok átiratait tartalmazza.
A 2007-től működő Sárik Péter Trió, amelyben az alapító Sárik Péter mellett 2012 óta Fonay Tibor nagybőgős és Gálfi Attila dobos játszik, eddig hat stúdióalbumot készített, a legutóbbi, a Lucky Dog tavaly jelent meg. A 45 éves Sárik Péter dzsessz-zongoraművész, zeneszerző több mint másfél évtizede meghatározó szereplője a hazai zenei életnek. (MTI)