Plusz

A bennünk élő gonosz

2017.01.12. 08:46
Ajánlom
A Mártírok egyszerre mutatja be, hogyan működik a vallási fanatizmus, és azt, hogy nemcsak az eleve rossz tettek tehetik gonosszá az embert.

Marius von Mayenburg Mártírok című darabját több mint négy éve játssza a Katona a Kamrában. Keresve sem találhatna jobb helyszínt egy darab, amely a végletekig fokozódó kérdéskereséssel és önmagyarázattal foglalkozik - a minőségi Egyel, a mindenek felett állóval, ahogy Karl Jaspers fogalmaz. Mindezt könnyű sima vallásfanatizmusnak bélyegezni, és a témától, főleg filmen, nem áll távol az olcsó botránykeltés sem. Kirill Szerebrennyikov filmje valószínűleg közel sem olyan ütős, mint amilyennek szánták, de az orosz filmrendezőnek nemcsak a próbálkozása érdemel elismerést, hanem a végeredmény is.

Mártírok

Mártírok (Fotó/Forrás: port.hu)

A film főhőse Veniamin egyszer csak úgy jön haza az iskolából, hogy nem hajlandó részt venni az iskolai úszáson. Édesanyja először arra gyanakszik, valami rosszat csinált, drogozik, vagy hasonló.

Kiderül, hogy a fiú vallási fanatikussá vált, ezért nem húz többé fürdőruhát.
Mártírok

Mártírok (Fotó/Forrás: port.hu)

A mama először nem akar tudomást venni a dologról, majd szép lassan behódol fiának, aki pontosan úgy viselkedik, mint egy diktátor, vagy mint egy őrült vallási vezető: kontextusból kiragadott idézeteket olvas az emberek fejére, saját, egyre szűkülő tudatán kívül nem képes látni - és tele van frusztrációval és agresszióval. 

Veniamin követőre lel, és módszeresen töri le a körülötte lévők ellenállását. Lázadást szít az iskolában és szakrális szabályokat vezet be az otthonában. Egyetlen ember mer ellenállni neki, egy fiatal tanárnő - ő a tipikus matekfizika-hitű sablonkarakter, akit olyan lózungokkal, mint hit, Pokol és Paradicsom, nem lehet meggyőzni, mert csak a puszta észre és értelemre hallgat. Ez viszont fénysebességgel veszik bele a Veniamin keltette fekete lyukba.

Mártírok

Mártírok (Fotó/Forrás: port.hu)

Nem nehéz párhuzamot vonni napjaink vallási ideológiák mögé bújó terrorszervezetei, diktatúrái és a Bibliát saját szájízére fordító fiú között. A rendező hatásosan képfeliratokban jelzi a 20 másodpercenként repkedő idézetek helyét a Bibliában, megmutatva, hogy egyik meghökkentőnek tűnő ítélet vagy kinyilatkoztatás sem kitaláció. A főhős figurája Pjotr Szkvorcov alakításában hús-vér, és nagyon impresszív figura, aki beállítódottságtól függetlenül a nézőket is képes elbizonytalanítani egy-egy gyengébb pillanatukban. Főleg azért, mert a vásznon nem igazán láthatunk alternatívát: az iskolavezetés ugyanolyan gyenge és haszonelvű mint a pap, az anyuka pillanatok alatt alkalmazkodik a vallási diktatúrához, a diáktársai vígan asszisztálnak Veniaminnak. A biológia tanárnő a fiú hatására már-már szintén fanatizálódik - ebben a környezetben ő is tehetetlen, ellenállása nevetséges gesztusban fejeződik ki a film végén.

Maró társadalomkritikát ad tehát a Mártírok, ami szikár realizmussal kezdődik, a végén viszont már-már groteszk paródiába hajlik. A főhős múltjáról, hogy milyen ember is volt, mielőtt rongyosra olvasott Bibliával a farmerében kezdett el járkálni, semmit nem tudunk, így a változás drámaisága is elveszik.

A balladisztikus homállyal Veniamin hirtelen, a semmiből feltűnő Gonoszként jelenik meg előttünk.

Emberi vonásokból is csak egyet, az erőszakosságot őrzött meg.

Mártírok

Mártírok (Fotó/Forrás: port.hu)

Az őt körülvevő környezetről szintén semmit nem tudunk, csak azt a görbe tükröt látjuk, amit a rendező elénk tart - de ez előtt a tükör előtt sokszor nem áll senki. Az osztálytársak kicikizik és megverik a testi fogyatékos társukat, az viszont nevetésen kívül semmi feltűnést nem kelt, hogy a főhős minden órából sajátos hittanórát kanyarít, hogy pucérra vetkőzik, vagy majomjelmezt húz hogy érvényesítse akaratát. Ha maradunk annál a realista ábrázolásnál, amit az első néhány jelenetben láthatunk, Veniaminnak az első hittérítő szónoklata után a közeli kukában kellett volna ébrednie, ahova osztálytársai a másik különc fiút préselik be rendszeresen. 

A főhősből tehát hatásos, misztikus figurát kreált a film, ezzel azonban éppen az előtérbe tolt társadalomkritikai él csordult. Ráadásul mivel nem tudjuk, ki is Veniamin, azt se tudjuk, hogyan került bele abba az ördögi körbe, amit ő maga táplál a fejében. Nem találta helyét az osztályban? Családja helyzete keserítette el? Akad apró utalás ezek alátámasztására és cáfolatára is.

Mártírok

Mártírok (Fotó/Forrás: port.hu)

Egy dolgot viszont nem lehet elvenni a Mártíroktól: önvizsgálatra késztet.

Látszik, hogy ez a sztori ezekkel a motívumokkal kamaradrámaként üt igazán, filmként kicsit szétszórt, dramaturgiája kissé laza - így viszont sokkal több gondolatot és értelmezést elbír. Ha akarom, magyarázat a terror és félelem egyre terjeszkedő jelenségére, ha akarom, a bennünk élő gonosz elszabadulásának története, ami épp akkor szabadul el, mikor a legfőbb jót keressük.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz gyász

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Plusz hír

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Plusz ajánló

Félénél jár az első Liszt Ünnep – ezek a programok várnak még ránk!

Már most felejthetetlen pillanatokkal gazdagodhattunk, pedig még számos izgalmas programot tartogat a Müpa október 24-ig zajló őszi kulturális eseménysorozata.
Plusz ajánló

Halk lombok alatt – Megjelent a novemberi Fidelio

Ingyenes programmagazinunk legfrissebb számában az időrendi bontások és ajánlók mellett számos interjút és magazinos anyagot olvashat. A novemberi számot keresse országszerte, az ismert terjesztési pontokon vagy lapozzon bele online!
Plusz ajánló

Színészek kalauzolnak végig a Szépművészeti terein

Az elmúlt évben a járványhelyzet miatt félbeszakadt a Szépművészeti Múzeumban nagy sikerrel futó Textúra című sorozat. A tervezett kilenc előadásból csupán kettőt láthatott a nagyközönség, de október 19-től újra folytatódik a különleges összművészeti program, amely változatlan tartalommal és színészi gárdával várja az érdeklődőket.