Plusz

A cselló Jimi Hendrixe

2011.03.28. 03:01
Ajánlom
A húrtépés, rikító színű koncertruha és hajrázás megvolt, és ahhoz sem sok hiányzott, hogy összetörje és felgyújtsa csellóját Mischa Maisky a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertjén.

A BTF a soros EU-elnökség tiszteletére „Vendégünk Európa" címkével látta el néhány koncertjét - ezt a sorozatot nyitotta a karmester nélkül  játszó Prágai Kamarazenekar és a Baltikumban született, Szovjetúnióban felnőtt, izraeli útlevéllel utazó, magát világpolgárnak tartó Mischa Maisky koncertje. A prágaiak Johann Christian Bach B-dúr szimfóniájával (Lucio Silla-nyitányával) demonstrálták, hogy a 18. század zenéjének előadásához valóban nincs szükség dirigensre. Kivéve persze, ha invenciózus és szenvedélyes régizenei megközelítésben szólaltatják meg a preklasszikusokat  - ilyesmiről azonban a prágaiak hidegvérű előadásának esetében szó sem volt.

A forró vért a koncerten Mischa Maisky szolgáltatta. Korábbi budapesti fellépései alkalmával már megszokhattuk mesterkéltségét: extravagáns külsejét és ultraromantikus előadásmódját. Az újdonság első műsorszáma: Csajkovszkij Anyegin című operájából Lenszkij áriájának átirata volt. Az Áprily Lajos fordításában "Vajon hová, hová szaladtak / Tavaszom arany napjai?" kezdetű melankolikus ária Maisky előadásában inkább patetikusra sikeredett. Érzelmi hőfok, intenzitás és tempó tekintetében sem voltak a prágaiak partiban a neonkék ingében a tőle megszokott szendvedélyességgel és határozottsággal (értsd: agresszivitással) játszó Maiskyval. A csellista a különbséget vezénylést imitáló mozdulatokkal próbálta csökkenteni, de mivel háttal ült a zenészeknek, és kezei a cselló tartozékaival voltak tele, már-már groteszk kalimpálásával csak a prágaiak zavarát, sőt, riadtságát és bizonytalanságát  növelte.

A Lenszkij-ária lement különösebb malőr nélkül, ám a feszültséget a soron következő Rokokó variációk első taktusaiban nem bírta tovább a prágaiak elsőkürtöse, és gikszerparádéval örvendeztette meg a hozzám hasonló kárörvendő bakivadászokat. Itt rögtön át is adnám a szót Szuromi Fruzsinának, aki Maisky egy másik cseh zenekarral adott 2004-es koncertjéről így írt: „Misha úgy csapott a húrok közé, mint aki mind a négyet kapásból el akarja elszakítani. Szegény hangszer edzve lehet, így a húrokat nem, csak a közönség idegrendszerét sikerült megtépázni." Maisky úgy húzta, mintha legalább másfélszáz muzsikust kellene túlzengenie, s a prágaiakra (a műsorfüzet szerint) jellemző „kamaramuzsikusi kapcsolatot" nyomokban sem lehetett felfedezni. Ehelyett hamis hangok, elmaszatolt futamok, sőt, memóriazavar is színesítették az ízléstelenség határáig eltúlzottan romantikus előadást.

Hogy a hét évvel ezelőtti koncerthez képest simán, borulás nélkül lement a darab, két oknak tudható be: 1) a Rokokó variációk könnyebb, mint Dvorák csellóversenye; 2) a mereven ülő, rezzenéstelen arcú (túlfegyelmezett? enervált?) cseh muzsikusok ignorálták Maisky egyénieskedő megoldásait, és egységesen más játékuk rendre visszatérítette a kottában leírtakhoz az el-elkalandozó szólistát. Az előadás valósággal kiáltott karmester után, aki a homlokegyenest különböző felfogásokat összehangolja, és az áradó dallamokat, csörgedező futamokat közös mederbe tereli. (Igazságtalanság volna nem megemlíteni, hogy a 2008-as Csajkovszkij-maratonon Fenyő László és a Budapesti Vonósok koncertjén is karmestert hiányoltam, és az - akkor még szőke copfos - csellistán is kifogtak a gyors variációk. Érdekességként idekívánkozik, hogy Mischa Maisky ugyanezzel a műsorral szerepelt 2010 januárjában Fischer Iván vezényletével Washingtonban az NSO kíséretével - igaz, a beszámolók szerint hasonló teljesítményt nyújtott nagyzenekarral és karmesterrel a háta mögött is.)

Fáy Miklós 2004-ben írt szavait parafrazeálva: ráadás persze volt: három „Bach-tétel, nem éppen a legízlésesebb előadásban, mégis nagyon hatásosan." Már ha hatásosnak lehet nevezni a dupla tempót... Szerencsére az ilyesfajta „apróságok" nem zavarták a cirkuszi trükkökre mindig vevő, hálás közönséget - igaz, tekintélyes részük diplomáciai vagy multicéges meghívóval vett részt a koncerten (lásd még: Vendégünk Európa).

A koncert második félidejében Mozart nagy g-moll szimfóniáját játszották a prágaiak. Az első tételben még bámulatosnak tűnő együttjátékuk nagy ára hamar kiderült a meglehetősen színtelen másodikban. Az említett egymásra figyelő kamaramuzsikusi kapcsolat helyett ugyanis inkább mintha arra figyeltek volna, ami a kottában van. Úgy látszik, ahhoz, hogy karmester nélkül játszhassanak szimfonikus műveket, rendkívül pontosan kidolgozott, szöveghű, de mindenfajta spontaneitást és váratlan sziporkát nélkülöző módon kell betanulniuk a darabokat. Kár érte, mert alighanem sokkal rosszabb felkészültségű együttessel és sokkal kevesebb próbával is nagyságrendekkel hatásosabb előadást hozott volna össze egy ambíciózus karmester. Jimi Hendrixes allűrök nélkül is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Színház

„Arról a pánikról szerettem volna beszélni, amit ma a felnövés jelent” – interjú Kovács D. Dániellel

Az [ESCAPE] – A Donkihóte-projekt című előadás július 5-én debütál a Városmajori Szabadtéri Színpadon, ősztől pedig az Örkény Színház repertoárján lesz látható. A színdarab rendezőjével egyebek közt a világot jobbá tenni akaró hősökről és a videójátékok stigmatizáltságáról is beszélgettünk.
Vizuál

Ezekkel a programokkal hangolódhatunk a dívákra a Zene Házában

Már eddig is sok kapcsolódó esemény vezette fel a Dívák & Ikonok kiállítást, de ezután is számos izgalmas előadással, tárlatvezetéssel, egyéb programmal hangolódhatunk a dívákra. (GALÉRIÁVAL!)
Zenés színház

„A zene szeretet, hivatás és elköteleződés” – beszélgetés Mester Dávid zeneszerzővel

Operákat írt, versenyműveket komponál, e mellett színházban dolgozik: hol zenét szerez, máskor vezényel vagy épp a hangszereléssel bíbelődik. A Junior Prima-díjas zeneszerzőt egy próbafolyamat közepén értük utol.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Korniss Péter és Nyáry Krisztián is az Ördögkatlan Fesztivál díszvendége lesz

Július 30. és augusztus 3. között rendezik meg a 17. Ördögkatlan Fesztivált, ahol több száz programmal és neves fellépőkkel várják a kultúra szerelmeseit. 
Plusz ajánló

Kapcsoljon nyári fokozatra a Fidelio legújabb számával!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2024. július-augusztusi száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Plusz ajánló

Fedezze fel a napforduló varázslatát a Pesti Vigadóban!

Felejthetetlen kalandra invitálja az érdeklődőket június 21-én 20 órától a Pesti Vigadó, ahol egy különleges épülettörténeti séta keretei közt élvezhetjük a város és az épület éjszakai hangulatát.
Plusz ajánló

20 éve az Európai Unióban, 10 éve a Kreatív Európa programban

A Kreatív Európa Iroda 2024. június 25-én az Európa Pontban tartja a 2021-2023-as időszak nyertes magyar pályázatait bemutató eseményét.
Plusz hír

Színházi és filmes képzés indul Pécsett a fővárosi SZFI-vel együttműködésben

Színház- és Filmművészeti Intézetet alapítanak a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán. A 2025 őszre tervezett szakindításokat 2 osztatlan képzés, 2 alapszak, 6 magyar nyelvű és 2 angol nyelvű szakirány, valamint további 12 szakirányú továbbképzés létrehozásával tervezték meg.