Plusz

A cselló Jimi Hendrixe

2011.03.28. 03:01
Ajánlom
A húrtépés, rikító színű koncertruha és hajrázás megvolt, és ahhoz sem sok hiányzott, hogy összetörje és felgyújtsa csellóját Mischa Maisky a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertjén.

A BTF a soros EU-elnökség tiszteletére „Vendégünk Európa" címkével látta el néhány koncertjét - ezt a sorozatot nyitotta a karmester nélkül  játszó Prágai Kamarazenekar és a Baltikumban született, Szovjetúnióban felnőtt, izraeli útlevéllel utazó, magát világpolgárnak tartó Mischa Maisky koncertje. A prágaiak Johann Christian Bach B-dúr szimfóniájával (Lucio Silla-nyitányával) demonstrálták, hogy a 18. század zenéjének előadásához valóban nincs szükség dirigensre. Kivéve persze, ha invenciózus és szenvedélyes régizenei megközelítésben szólaltatják meg a preklasszikusokat  - ilyesmiről azonban a prágaiak hidegvérű előadásának esetében szó sem volt.

A forró vért a koncerten Mischa Maisky szolgáltatta. Korábbi budapesti fellépései alkalmával már megszokhattuk mesterkéltségét: extravagáns külsejét és ultraromantikus előadásmódját. Az újdonság első műsorszáma: Csajkovszkij Anyegin című operájából Lenszkij áriájának átirata volt. Az Áprily Lajos fordításában "Vajon hová, hová szaladtak / Tavaszom arany napjai?" kezdetű melankolikus ária Maisky előadásában inkább patetikusra sikeredett. Érzelmi hőfok, intenzitás és tempó tekintetében sem voltak a prágaiak partiban a neonkék ingében a tőle megszokott szendvedélyességgel és határozottsággal (értsd: agresszivitással) játszó Maiskyval. A csellista a különbséget vezénylést imitáló mozdulatokkal próbálta csökkenteni, de mivel háttal ült a zenészeknek, és kezei a cselló tartozékaival voltak tele, már-már groteszk kalimpálásával csak a prágaiak zavarát, sőt, riadtságát és bizonytalanságát  növelte.

A Lenszkij-ária lement különösebb malőr nélkül, ám a feszültséget a soron következő Rokokó variációk első taktusaiban nem bírta tovább a prágaiak elsőkürtöse, és gikszerparádéval örvendeztette meg a hozzám hasonló kárörvendő bakivadászokat. Itt rögtön át is adnám a szót Szuromi Fruzsinának, aki Maisky egy másik cseh zenekarral adott 2004-es koncertjéről így írt: „Misha úgy csapott a húrok közé, mint aki mind a négyet kapásból el akarja elszakítani. Szegény hangszer edzve lehet, így a húrokat nem, csak a közönség idegrendszerét sikerült megtépázni." Maisky úgy húzta, mintha legalább másfélszáz muzsikust kellene túlzengenie, s a prágaiakra (a műsorfüzet szerint) jellemző „kamaramuzsikusi kapcsolatot" nyomokban sem lehetett felfedezni. Ehelyett hamis hangok, elmaszatolt futamok, sőt, memóriazavar is színesítették az ízléstelenség határáig eltúlzottan romantikus előadást.

Hogy a hét évvel ezelőtti koncerthez képest simán, borulás nélkül lement a darab, két oknak tudható be: 1) a Rokokó variációk könnyebb, mint Dvorák csellóversenye; 2) a mereven ülő, rezzenéstelen arcú (túlfegyelmezett? enervált?) cseh muzsikusok ignorálták Maisky egyénieskedő megoldásait, és egységesen más játékuk rendre visszatérítette a kottában leírtakhoz az el-elkalandozó szólistát. Az előadás valósággal kiáltott karmester után, aki a homlokegyenest különböző felfogásokat összehangolja, és az áradó dallamokat, csörgedező futamokat közös mederbe tereli. (Igazságtalanság volna nem megemlíteni, hogy a 2008-as Csajkovszkij-maratonon Fenyő László és a Budapesti Vonósok koncertjén is karmestert hiányoltam, és az - akkor még szőke copfos - csellistán is kifogtak a gyors variációk. Érdekességként idekívánkozik, hogy Mischa Maisky ugyanezzel a műsorral szerepelt 2010 januárjában Fischer Iván vezényletével Washingtonban az NSO kíséretével - igaz, a beszámolók szerint hasonló teljesítményt nyújtott nagyzenekarral és karmesterrel a háta mögött is.)

Fáy Miklós 2004-ben írt szavait parafrazeálva: ráadás persze volt: három „Bach-tétel, nem éppen a legízlésesebb előadásban, mégis nagyon hatásosan." Már ha hatásosnak lehet nevezni a dupla tempót... Szerencsére az ilyesfajta „apróságok" nem zavarták a cirkuszi trükkökre mindig vevő, hálás közönséget - igaz, tekintélyes részük diplomáciai vagy multicéges meghívóval vett részt a koncerten (lásd még: Vendégünk Európa).

A koncert második félidejében Mozart nagy g-moll szimfóniáját játszották a prágaiak. Az első tételben még bámulatosnak tűnő együttjátékuk nagy ára hamar kiderült a meglehetősen színtelen másodikban. Az említett egymásra figyelő kamaramuzsikusi kapcsolat helyett ugyanis inkább mintha arra figyeltek volna, ami a kottában van. Úgy látszik, ahhoz, hogy karmester nélkül játszhassanak szimfonikus műveket, rendkívül pontosan kidolgozott, szöveghű, de mindenfajta spontaneitást és váratlan sziporkát nélkülöző módon kell betanulniuk a darabokat. Kár érte, mert alighanem sokkal rosszabb felkészültségű együttessel és sokkal kevesebb próbával is nagyságrendekkel hatásosabb előadást hozott volna össze egy ambíciózus karmester. Jimi Hendrixes allűrök nélkül is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz veszprémfest

Újra opera Veszprémben

Erős programmal várja közönségét az idén 15. évét ünneplő VeszprémFest.
Plusz kult50

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.
Plusz gasztro

Eper minden mennyiségben!

Az eper, szamóca vagy egyes tájakon szeder névre hallgató, a rózsafélék családjába tartozó tavaszi gyümölcs sokak kedvence. Ehetjük magában, de számtalan módon elkészíthetjük, ezek közül válogattunk most néhány szokatlan receptet és eperrel kapcsolatos érdekességet.
Plusz ajánló

Erős kezdés: ősbemutatóval, Blahalouisiana szimfonik koncerttel és egy kortárs drámával indítja az évadot a Kultkikötő

Június 22-én, pénteken az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadás ősbemutatójával, valamint a Heisenberg című darabbal nyitja meg az idei, szám szerint 13. évadát a Kultkikötő.
Plusz balaton

Nyár, kultúra, Balaton

Magyarország és a Balaton-part leghosszabb összművészeti fesztiválja 2018. június 22-én kezdődik, és egészen augusztus 26-ig tart.