Plusz

A debreceni BMW gyár mellett épülhet fel a Közlekedési Múzeum

2024.07.04. 10:55
Ajánlom
A város központjától mintegy tíz kilométerre, egy szántóföldön húzhatják fel azt az épületkomplexumot, amely otthont adna a Közlekedési Múzeumnak is. A Népszava információi szerint az erről szóló pályázatot augusztus elején hirdetheti meg a minisztérium, amelynek reményei szerint az intézmény évente 350 ezer látogatót vonz majd. 

A Debrecen közelében épülő BMW gyár sarkánál, a város külterületén fekvő, az M35-ös autópálya és az autógyárhoz vezető lehajtó által határolt 6,5 hektáros területen húznák fel az új 14 ezer négyzetméteres, a Közlekedési Múzeumot is tartalmazó új létesítményt – derül ki az Építészeti és Közlekedési Minisztérium által kidolgozott, a Népszava birtokába került pályázati dokumentációból. Mint írják, a kiírás szerint az intézménynek az állandó és időszaki kiállításokon felül helyet kell biztosítania konferenciáknak, oktatási és üzleti rendezvényeknek is.

Egyúttal a célok között szerepel, hogy a

helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia.

A cikk szerzője szerint ez „csaknem lehetetlen küldetésnek tűnik”. A tervezési program szerint ugyan a kijelölt terület a gyárral való intenzív és szerves kapcsolata miatt optimális, azt ugyanakkor elismerik, hogy a környezete „vegyes”. A lap úgy véli, találkozóhelynek nem ideális, ugyanis Debrecen központja tíz kilométerre van, és a helyszín jelenleg csak autóval közelíthető meg, a vasúti kapcsolat nem biztosított és a közösségi közlekedés sincs „teljes mértékben kiépítve”. Ezért a tervezőnek transzfer-buszjárattal kell számolnia.

A tárca tervei szerint a Magyar Közlekedési Múzeum – Debrecen olyan intézmény lesz, ahol a látogatók megismerkedhetnek a magyarországi járműtervezés és -gyártás történetével, találkozhatnak a kutatás-fejlesztés legújabb eredményeivel, valamint együtt gondolkodhatnak a jövőről a BMW csapatával.

A 14 ezer négyzetméteres létesítmény kevesebb mint felét, 6800 négyzetmétert foglalna el az állandó és az időszaki kiállítás, valamint a fogadótér. A műtárgyraktár, az irattár és a restaurátori műhely 3900 négyzetméteren rendezkedhet be, az irodákra és az üzemeltetésre 1900 négyzetméter jutna. Ezenfelül elvárás egy 600 négyzetméteres multifunkcionális konferencia és rendezvénytér, 3D moziterem, egy 350 négyzetméteres oktatási központ és egy ugyanakkora étterem és közösségi tér, valamint egy 150 négyzetméteres panoráma tetőterasz tervezése is.

Az épület köré pedig szabadtéri tevékenységekre alkalmas teret kell tervezni, amelynek legfontosabb eleme egy 15 ezer négyzetméteres tesztpálya.

Az állandó kiállítás négy szekcióra bomlik: járműtörténet, járműtechnika, innováció és a jövő interaktív fóruma.

A kiírás szerint az épületkomplexumnak egyéni karakterűnek kell lennie, amely „a meglévő építészeti értékekre építve alkalmaz kortárs megoldásokat”, lehetőleg minél több természetes anyag használatával. A minisztérium reményei szerint a múzeum évi 350 ezer látogatót vonz majd.

A dokumentum alapján augusztus elején írják ki az egyfordulós nyílt ötletpályázatot, míg a pályaművek beadási határideje novemberben lenne. Az eredményt még karácsony előtt kihirdethetik. A pályamunkák díjazására 120 millió forintot határoztak meg.

Fejléckép: A Közlekedési Múzeum Mivel megyünk? című kiállítása a Budapestre tervezett helyszínén (Fotó/Forrás: Szikora Zsombor / Közlekedési Múzeum)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Zenés színház

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Klasszikus

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Plusz

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Utcaszínház, cirkusz és számos egyéb attrakció vár az idei Szigeten

Egy lenyűgöző francia produkcióval érkezik a Nagy Utcaszínház, a világ minden tájáról jövő cirkuszi előadásokat mutat be a Cirque du Sziget, a Sétáló Utcaszínházak keretében kilenc attrakció bukkan majd fel a Sziget minden pontján.
Plusz ajánló

Tizenegy napon át, augusztus 9-től 19-ig tart a 33. Zempléni Fesztivál!

Kulturális felüdülésre, s egyidejűleg a természet és a gasztronómia kínálta örömök felfedezésére várja látogatóit Tokaj-Hegyalja és Zemplén meghatározó kulturális programsorozata.
Plusz interjú

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel.
Plusz magazin

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Plusz hír

Tízből kilenc gyerek rendszeresen hallgat zenét

Felmérés készült a gyerekek zenehallgatási szokásairól. Kiderült, hogy a magyar gyerekek kedvenc zenészei között túlsúlyban vannak a hazai előadók.