Plusz

„A hiány elválaszthatatlan a jelenléttől” – beszélgetés a PLACCC Fesztivál két alkotójával

2024.09.13. 13:50
Ajánlom
Az augusztus 30. és szeptember 21. között zajló PLACCC Fesztivál programjában szerepel – számos más külföldi és magyar meghívott mellett – Bogdana Kosmina ukrán vizuális művész és építész helyspecifikus installációja, valamint Rita Hoofwijk holland színházi alkotó köztéri részvételi előadása. A két művész gyökeresen különböző életszituációból és alkotói háttérrel érkezett Budapestre, ahol hosszabb művészeti rezidencia és kutatófolyamat során hozták létre alkotásaikat.

Mindketten sokat dolgoztok a jelenlét és a távollét fogalmával, az ittlét és annak emléke vagy története közötti kapcsolattal, vagy akár ellentéttel. Mit is jelent számotokra a távollét és a jelenlét – mind a budapesti alkotásotokban, mind tágabb kontextusban?

Rita Hoofwijk: Munkáimban mindenekelőtt azt keresem, hogy – először saját magam, majd később a közönség számára – biztosítsam az egyszerű jelenlét megélését, egy bizonyos „ide” megérkezésének élményét. Maga a munka megpróbál egy belépési pontot teremteni erre a bizonyos helyre, hogy együtt sétálhassunk át rajta. A hiány elválaszthatatlan a jelenléttől – ahhoz, hogy teljes mértékben jelen legyünk, gyakran szükség van a távollétünk tudatosítására is. Budapesti projektemben a folyó jelentette a kiindulópontot, a folyóval, a Dunával dolgoztam, ami már több mint egymillió éve jelen van – a mi távollétünkben. Ez a gondolat számomra teljesen megváltoztatja a folyóval való jelenlegi találkozást.

Bogdana Kosmina: Gyakran vizsgálom azt a paradoxont, hogyan formálhatunk egy összeomló múltból jövőt. Megközelítésemben a hiány valójában nem tűnik el, hanem nyomokat hagy, amelyek újraaktiválhatók vagy rekontextualizálhatók. Budapesti helyspecifikus munkám egy foghíjtelken – egy városi űrben – valósul meg, ahol az átlátszó kerítés, bár fizikailag jelen van, a szilárd határok hiányát szimbolizálja, elmosva a határokat az ittlét és az elmúlás között. A kerítésen lebegő saját idézetek pedig a veszteség és az átalakulás néma elbeszéléseinek adnak hangot. Tágabb értelemben

igyekszem az elfeledett dolgokat megvilágítani, ahol a tegnap, a ma és a holnap néma párbeszédet folytat.

Láthatóvá teszem azt, ami máskülönben elfelejtődne vagy figyelmen kívül maradna, és olyan tereket hozok létre – fizikai és fogalmi értelemben egyaránt –, ahol az idősíkok egymás mellett létezhetnek és párbeszédet folytathatnak egymással. Erősen mozgat az a mély, belső vágy, hogy a közömbösséggel és a történelmi feledéssel, az örökség elvesztésével szemben érvényesítsük a földalatti efemer mozgalmakban rejlő megtartó erőt.

PLACCC_KOSMINA_Pooooster_small-131927.jpeg

Bogdana Kosmina: Suttogó távollét – megszakított jelenlét (Fotó/Forrás: PLACCC Fesztivál)

Jelen munkáitokat kifejezetten Budapestre, és egy-egy adott a helyszínre készítettétek. Hogyan születtek meg ezek a projektek?

BK: Ahogy Budapesten bolyongtam, a város üres foghíjtelkei kezdettől fogva rabul ejtettek. A legtöbbjük azonban már nem áll szabadon, parkolókként kommercializálták őket. A fű helyett a beton és kavics dominál, fák helyett villanyoszlopok állnak bennük, kísérteties autótemetőkként ékelődnek bele a városi tájba. Viszont az a bizonyos telek, ahol dolgozom, megmaradt a szelídítetlen természet ritka példájaként. Meg akarom őrizni ezt a lehatárolt teret, miközben

egy további határt vezetek be – ám egy nyitott határt, amely ellenáll a végleges lezárásnak.

Ez a megközelítés a munkáimban gyakran használt „keveredés” stratégiájához vezetett, amikor a művészeti beavatkozással a meglévő épített környezethez alkalmazkodom. Másfelől pedig ugyanez a környezet ihlette a szöveggel való játékot, amely ironikus csenddel szólalhat meg a térben.

RH: Az alkotás első fázisában bejártam a város különböző részeit, ahol újra és újra találkoztam a Dunával, a folyó erőteljes jelenlétével. Ahogy a Duna a város szívének tekinthető, ugyanúgy Budapest pedig a folyó szívének tekinthető, hiszen a Fekete-erdőben található forrása és a Fekete-tengeri végpontja között félúton fekszik. Rezidenciaidőm jelentős részét a folyóparton töltöttem, egy bizonyos ponton, ahol közvetlenül le lehet menni a vízhez. Vonzott magához a folyó, és erős késztetést éreztem arra, hogy itt alkossak valamit a folyóért – és talán a folyóval együtt. Helyspecifikus művészként mindig vendégnek érzem magam egy (új) helyen. Budapest nem az én városom; nem tehetek úgy, mintha „ismerném”. Próbálok érzékeny hallgatóként jelen lenni, és olyan alkotást létrehozni, amely költői, játékos és jelentőségteljes módon reagál az adott kontextusra, a folyóval a középpontban.

Előadásaidban rendszerint a közönség aktív részvételére is számítasz  hogyan működik ez a mostani, Budapestre készült alkotás esetében?

RH: A Danu esetében a közönséget egy hanganyagon, egy audió guide-on keresztül vezetjük végig az előadáson. Aktív résztvevőkként vannak jelen, de az előadás fő szándéka a hely, a környezetünk és saját helyzetünk megtapasztalása egy bizonyos helyszínen. A részvétel vagy aktivizálás „csupán” egy eszköz a magával ragadó élmény megteremtéséhez, vagyis nem maga a részvevő közreműködés a lényeg. Az élmény éppen attól válik erősebbé, hogy közös élményről van szó. Az előadást akár egyedül is megtapasztalhatnám a folyóparton, de az nem nyújtaná ugyanazt az élményt. Ezt az élményt együtt akarjuk átélni.

Danuplacccimage1-131927.jpg

Rita Hoofwijk: Danu (Fotó/Forrás: PLACCC Fesztivál)

Mi állt alkotóművészedet középpontjában a háború előtt, hogy ez hogyan változott meg miután elmenekültél Kijevből?

BK: A teljes körű orosz invázió napján a Weet Hole kurátori csoportommal (Nikita Kadan, Alina Kleytman) a kijevi Dzherelo (Forrás) nevű kiállító- és projektterünkben könyvbemutatóra készültünk. A körülmények miatt a posztmodern kezdeményezésünk egyfelől a szabadság esszenciájává vált, másrészt viszont a háború végéig nem tudunk úgy működni, ahogy szeretnénk. A szabadság elvesztése és a közösség törékenységének megélése traumatizáló érzés, ugyanakkor rendkívül erős inspirációt nyújt, hogy folytassam a városi átalakítások gyakorlatát, valamint olyan partnereket keressek, akikkel közös kurátori programokat tudunk megvalósítani, amelyek találkozási lehetőséget nyújtanak az Ukrajnától távol „szétszóródott" művészeknek. Másrészt pedig

kulturális örökségünk radikális eróziója vezetett el ahhoz, hogy intenzíven foglalkozni kezdjek egy családi archívummal.

Nagymamám és édesanyám néprajzi kutatását foglalja össze Az ukrán népi házépítés atlasza a 19. század közepétől a 20. század közepéig, és annak gondozása során a népi és nemzeti eszmék gyökereinek kutatását elemzve kezdem el felépíteni egy saját kritikus művészeti megközelítést.

Bogdana Kosmina Suttogó távollét – megszakított jelenlét című installációja a fesztivál végéig, szeptember 21-ig megtekinthető a VIII. kerületi Verseny utca 22. szám alatti foghíjtelken. Rita Hoofwijk Danu című előadása szeptember 14-én és 15-én látható 16.30-as kezdettel egy Duna-parti helyszínen, amelynek pontos koordinátáit a jegyvásárlást követően kapják meg az érdeklődők.

További információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: Bogdana Kosmina, Rita Hoofwijk (fotó/forrás: Yaroslav Bugaev / Evelien Cammaer / PLACCC Fesztivál)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Öt pályázat érkezett a Vörösmarty Színház igazgatói posztjára

A korábbi aspiránsok közül senki nem pályázta meg újra a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatói posztját, várhatóan június végén születik döntés arról, ki vezetheti a teátrumot. Mások mellett Dolhai Attila zenés színész és Egyed Attila társulati tag is pályázott.
Klasszikus

Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál a Fesztivál Akadémia vendégei között

Világsztárokat, pezsgő fesztiváléletet hoz július 18-27. között a fővárosba a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nevével fémjelzett 10. Fesztivál Akadémia Budapest, amelynek olyan nagyságok lesznek idén a vendégei, mint Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál. A gyerekeknek Molnár Piroska és Csákányi Eszter mesél majd.
Vizuál

Feszült drámának ígérkezik François Ozon új filmje

Június 26-tól láthatja a hazai közönség a francia kultrendező legújabb, Ha megérkezik az ősz című alkotását, amelynek főhőse egy nagymama, aki véletlenül megmérgezi a lányát és az unokáját. Cikkünkben megtekinthető a film előzetese.
Plusz

Törőcsik Marit és Cseh Tamást ünnepli Budapesten az Ördögkatlan Fesztivál

Szimbolikus ballagással ünnepel Budapesten a nagykorúvá vált Ördögkatlan Fesztivál, június 18-án Cseh Tamás szobrától indul a közös séta Kollár-Klemencz László és Cseh András vezetésével a Törőcsik Mari Park felé.
Plusz

Felgördült a képzeletbeli függöny a Benczúr Kertben, színes programokkal készülnek a nyárra

Júniustól augusztus közepéig klasszikus és könnyűzenei, valamint jazz koncertek, színházi előadások, zenés színházi programok várják a nézőket a Benczúr Ház Rendezvényközpont Nyári Fesztiválján, a Benczúr Kerti Estéken.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Törőcsik Marit és Cseh Tamást ünnepli Budapesten az Ördögkatlan Fesztivál

Szimbolikus ballagással ünnepel Budapesten a nagykorúvá vált Ördögkatlan Fesztivál, június 18-án Cseh Tamás szobrától indul a közös séta Kollár-Klemencz László és Cseh András vezetésével a Törőcsik Mari Park felé.
Plusz ajánló

Felgördült a képzeletbeli függöny a Benczúr Kertben, színes programokkal készülnek a nyárra

Júniustól augusztus közepéig klasszikus és könnyűzenei, valamint jazz koncertek, színházi előadások, zenés színházi programok várják a nézőket a Benczúr Ház Rendezvényközpont Nyári Fesztiválján, a Benczúr Kerti Estéken.
Plusz hír

Világ fiataljai egyesüljetek! – jön a BABONA Fesztivál

Június 27. és 29.  között Szentendrén rendezik meg az ingyenes BABONA Fesztivált, mely egy szekértáborokon túli, közös művészeti élményre hív mindenkit. A háromnapos eseménysorozat házibulikból nőtte ki magát, fiatal alkotók teszik örömünneppé.
Plusz hír

Új Süsü-szobor került Csukás István síremlékére

A 2020-ban elhunyt legendás író-költő sírját tavaly decemberben rongálták meg, a művész örökösei ismét legyártatták az eredeti, Süsüt ábrázoló szobrot.
Plusz ajánló

Lakatos György: „Ha csak egy gyermeken sikerült segíteni, már megérte”

Egy tragédia indította el, ám az azóta eltelt évtizedek alatt már több mint ezer beteg gyermeket sikerült támogatni. Lakatos György fagottművésszel, a kalocsai Kék Madár Fesztivál alapítójával beszélgettünk az idei eseménysorozat előtt.