Az idei év különösen nehéz helyzetbe hozta a kulturális szféra képviselőit, ugyanis a járványhelyzet miatti korlátozások és a művészeti vagy kulturális jellegű költések fokozatos háttérbe szorulása a bevételek csökkenését is eredményezte. Ezért is jelentős, hogy 2020-ban a pályázók és jelöltek száma megduplázódott.
A Fidelio ajánlására a kulturális mecénás kategóriában „Művészek a művészekért” díjban részesülhetett az, aki saját vagyonát is használva, önzetlenül segít egy számára fontos művészeti tevékenységet végző alkotónak.
A különdíjat idén Horgas Eszter kapta.

Kapcsolódó
Horgas Eszter kapta idén az Art is Business Fidelio-különdíját
2020 decemberében adják át az összművészeti és forprofit együttműködéseken alapuló Art is Business Díjakat. Az idei első díjat, a kulturális mecénásokat elismerő Fidelio „Művészek a művészekért” különdíjat Horgas Eszter fuvolaművész kapta.
Az Art is Business Díj idén új kategóriát is avatott, ami a kulturális turizmus témáját öleli fel. Balogh Máté András, az Art is Business magazin és közösség vezetője azért fordult a turisztikai szegmens felé, mert úgy tűnik, Magyarországon háttérbe szorul ez az ágazat. Így Bódis Gáborral, a Hungary Next alapítójával felállított egy szakmai szempontrendszert, majd a díj támogatójával, az Oppenheim Ügyvédi Irodával közösen kiválasztották azt a két várost, amelyik esélyes lehet a díjra.
„Azért indítottuk el ezt a kategóriát, hogy díjjal ismerjük el azokat a településeket, ahol erős hangsúlyt fektetnek a kulturális sokszínűségükre.”
Az Oppenheim Ügyvédi Iroda mellett az Art is Business Díj támogatói és partnerei voltak a Schneider Electric Magyarország, a Jaguár Média, a JCDeaux, a Fidelio, az HG Events Technics, a Hungary Next, a kortársPRos, a Vylyan Pincészet és az Együtt a Művészetért Egyesület.
A kuratórium tagjai, akik a végső döntést meghozták: Hóbor Helga, a Nemzeti Táncszínház kommunikációs és értékesítési vezetője, Juhász Dóra, a Müpa PR-vezetője, Drucker Dávid, a Trafó marketing- és kommunikációs vezetője, Fehér Zsuzsa, a Ludwig Múzeum marketing- és kommunikációs vezetője, valamint Batta Barnabás, a Mitte Kommunikáció stratégiai vezetője.
A szervezők bíznak benne, hogy a díjazottak példáját követve egyre többen fogják támogatni a művészeti piacot és annak szereplőit, valamint a jövőben számos új együttműködés jön létre.
Az Art is Business Díj idei nyertesei
A szervezők szavaival
Úgy gondoljuk, az is fokmérője egy díjnak, hogy kik pályáznak rá. A tavalyi év után a Magyar Telekom érdemelte ki az elismerést. Két nagyszabású kiállítás létrejöttében működtek közre a Ludwig Múzeummal közösen. A frissen kinevezett gazdasági vezérigazgató helyettes, Daria Dodonova tűpontosan fogalmazta meg azt, hogy miért is volt érdemes a Telekomnak belevágni az együttműködésbe. „Akkor jó egy kooperáció, ha mindkét fél számára gazdagító és értékteremtő hatással bír”. Ez az, amiben mi is hiszünk. Akkor igazi és előremutató egy kapcsolat, ha mindkét fél érti, hogy mit is tesznek, és mindkettőjük számára óriási hangsúllyal bír az értékteremtés.
Ezt megerősítve, ugyan kisebb léptékben, de hasonlóan gondolkodik Perjési Péter, az Intelligent Power Solutions vezetője is, ezért is érdemelték ki ők a kis- és középvállalkozás díját. „Nálam kritérium volt, hogy a támogatás rászoruló gyerekekhez jusson el, mert azt gondolom, hogy ők a legkiszolgáltatottabbak, akik nem tudnak kitörni a környezetükből egy jobb élet reményében. Nincsenek meg hozzá az eszközeik és a megfelelő impulzusok. A színház viszont képes ilyen pozitív ingereket kelteni.”
A színház bárminemű támogatása napjaink egyik kardinális kérdése. Nemcsak itthon, hanem a világ más szegleteiben is. Sajnos eddig valamiért a színházi (de mondhatjuk tágabb értelemben is: az előadó-művészeti) szegmens – kisebb példáktól eltekintve – valamiért nem jelent meg a szponzorációs és támogatási palettán. Emiatt is rendkívül lényeges, hogy van egy IT-vállalkozás, amely már öt éve tudatosan támogatja a Jurányi Inkubátorház színházi programját.
Ezen gondolat mentén találkozunk Rényi Andreával is, aki a forprofit mecénás kategória idei díjazottja. A korábbi reklámszakember munkája során arra jött rá, hogy „ha problémákba ütközünk, nem szabad panaszkodni, hanem mindig a megoldásra kell fókuszálni: vagyis dolgozni kell. Hogy ma azt tehetem, ami miatt ezt a díjat kaptam, leginkább ennek köszönhetem. Nemcsak a jómódot, amelyben élek, és amely lehetővé teszi, hogy mecénás lehessek, hanem azt a meggyőződést is, hogy támogatni is csak okosan és célirányosan érdemes.” Pontosan ez a szemlélet az, amely erőt ad ahhoz, hogy meglássa, kiket érdemes támogatnia. Sokan vannak úgy, hogy mocorog bennük a vágy, de nem tudják, hogyan is kezdjék el. Azt javasoljuk, hogy mindenki hallgasson a belső hangjára, lássa meg, mihez kötődik leginkább, és akkor hitelesen, önbecsapásoktól mentesen lesz képes ügyek és értékek mellé állni, támogatni azokat, mecénássá válni.
Amikor felmerült annak az ötlete, hogy valakivel szeretnénk közösen megtalálni azt a művészt, aki a saját vagyonát, energiáját, tudását a kulturális világba forgatja vissza annak érdekében, hogy művésztársait vagy a jövő generációját támogassa, rögtön a Fidelio magazin jutott eszünkbe. Az a kitartás, amellyel jelen vannak a piacon, és tudósítanak minden művészeti ágról, számunkra azt jelenti, hogy hitelesen tudnak felterjeszteni alkotókat a díjra. Így történt az idén is. Ezért érkezett meg a díj Radnóti Zsuzsa dramaturg után Horgas Eszter fuvolaművészhez is.
Az ország hetedik legnagyobb városa vendégforgalmát tekintve az egyik legdinamikusabban fejlődő megyeszékhelyünkké nőtte ki magát. A most elnyert elismerést az elmúlt évek többmilliárdos turisztikai fejlesztései mellett azzal érdemelte ki, hogy kulturális és szabadidős attrakciói igen nagy népszerűségnek örvendhettek a pandémiát megelőző időszakban.
Fejléckép: Art is Business Díj, Ábel Tamás munkája (KortársPRos Kft.)