Plusz

A lakat és a zár már nem elég – Különleges szabadulószobák Budapesten

2020.03.10. 18:40
Ajánlom
Az elmúlt években gombamód megszaporodtak a kijutós játékok a fővárosban, több mint 150 ilyenből választhatunk már. Bemutatunk néhány egyedi, vagy épp következő generációs szabadulószobát a választékból.

A szabadulószobák ma már legalább annyira hozzátartoznak Budapest turisztikai térképéhez és arculatához, mint a romkocsmák – és azokhoz hasonlóan a világon mindenhol hungarikumként emlegetik őket. Pedig a világ első szabadulószobái nem itthon, és még csak nem is Európában jelentek meg: 2006-ban a Szilícium-völgyben, 2007-ben pedig Japánban nyílt meg egy-egy kijutós játék, valószínűleg egymástól függetlenül.

A két szobát ráadásul épp a műfaj két legfontosabb előde inspirálta: előbbit a számítógépes játékok, utóbbit pedig Agatha Christie és a krimitörténetek.

A Mystery House című videojáték 1980-ban jelent meg – ez volt az egyik első point and click típusú játék, a szabadulószobák virtuális elődje. Az egyszerű grafikával operáló game-ben egy viktoriánus házban kell eltűnt ékszerek után kutatnunk, míg rá nem találunk egy holttestre, ami egy csapásra megbonyolítja a nyomozásunkat. Akárcsak egy Agatha Christie-regényben. Az első ilyen 1920-ban jelent meg (A titokzatos stylesi eset), ebben mutatkozott be az írónő legendás hőse, Hercule Poirot, a belga mesterdetektív. Egy tipikus Agatha Christie-krimiben szép lassan ismerjük meg a helyszínt és a szereplőket, a nyomozóval együtt mi is apró nyomok után kutatunk, a megoldás pedig csak a legvégén áll össze – pont ilyen logika mentén működnek a szabadulószobák is. 

_MG_2153-Edit-101922.jpg

Részlet a Neverland egyik szabadulószobájából (Fotó/Forrás: Neverland)

Az első ilyen Budapesten 2011-ben jelent meg, ez volt a Parapark. A következő években gombamód szaporodni kezdtek az escape roomok, 2012-re például rendszeresen a szabadulószobák éveként hivatkoznak – ekkor indult el például a máig népszerű MindQuest, ami Budapesten második, a világon pedig a harmadik ilyen jellegű játékként hivatkozik magára. Egy gyűjtőoldal szerint ma jelenleg 152 escape room, vagy ahhoz hasonló kijutós játék működik – óriási a verseny és egyre nehezebb kitűnni a tömegből.

Ma már egy pincéből kialakított, ódon szoba néhány lakattal és zárral biztosan nem elég!

Bár a mai napig működnek ilyen szobák, mégis egyre kevesebb van ezekből az első generációs játékokból. A második generációba tartoznak azok a szobák, ahol már fejlettebb technológia, például valamilyen elektronika működik, de nem tűntek el a kulcsok és a klasszikus keresgélős feladatok sem. A legmodernebb szobákra már összetett játékmenet, változatos eszközök, bonyolult vezérlési rendszer és a legkülönfélébb, játék alatti effektek jellemzőek. Szétnéztünk a budapesti szabadulószobák között, meglessük, melyek a legjellemzőbb trendek, hol tartanak most a játékok és mivel igyekszenek megfogni az embereket.

Az egész estés szórakozás

A Dohány utcában található Neverland az egyik első szabadulószoba a fővárosban, amely komplex élményt igyekszik nyújtani a vendégeknek: a kijutós játék mellett bár és étterem is működik a helyen. De nem ez az egyetlen különlegessége: a szabadulószobákat egy magyar alapítású amerikai cég, a Paniqroom tervezte. A kijutós játékok ma már a világ valamennyi táján népszerűek, de rengeteg amerikai vagy épp ázsiai szobát is magyar csapatok álmodtak meg, ezért is tekintik a műfajt hungarikumnak. A Parapark, az ExitRoom, a Trap, és a csak nevében rokon PaniQRoom is exportál külföldre, Gábossy Ákos és Horváth Patrik azonban fordított utat jártak be: Los Angelesben és San Franciscóban nyitottak először szobákat, nagyban hozzájárulva az escape game-ek amerikai elterjedéséhez – és csak ezután kezdtek Budapesten is terjeszkedni.

Hozzájuk köthető a Neverland mind az 5 szobája, amelyek a legnépszerűbb tematikák köré építkeznek: űrhajós, börtönös, elmegyógyintézetes, mágusos és vadnyugati mókák közül választhatunk – az amerikai szobáikra is hasonló választék jellemző.

DSC_1182-102056.jpg

A Neverland bárja (Fotó/Forrás: Neverland)

A játékok azonban nem csak a hangulatot és külcsínt tekintve különböznek egymástól: kettő közülük (Űrhajó, Máguspróba) a harmadik generációs, legmodernebb technikájú szobák közé tartozik mágneses és elektromos alapú eszközökkel. A legnépszerűbb azonban a horror-téma (Zárt osztály), míg a legnehezebbnek a 60 százalék körüli kijutási arányával a Máguspróba és a Vadnyugat számít. 

Nem nagyon van Magyarországon még egy ilyen komplex, egész estés programot nyújtó szabadulószoba

– mondta el lapunknak Németh Csenge a Neverlandtől. "A kijutós játékok ma már a legnépszerűbb csapatépítős, céges vagy épp baráti programnak számítanak – nálunk pedig nem csak játszhatnak a résztvevők, de előtte vagy utána vacsorázhatnak, vagy beülhetnek  a bárunkba. Sőt, lehetőség van bevinni az italokat és játék közben fogyasztani." Németh Csenge szerint habár ma már Európa számos országában van lehetőség szabadulósat játszani, még mindig szép számmal akadnak turisták, akik kifejezetten ezért látogatnak Budapestre. "Szinte mindenki hallott már az escape roomokról, így ezek kipróbálása ugyanúgy ott van az ide érkezők listáján, mint mondjuk a romkocsmázás vagy a gyógyfürdők. Mivel nálunk a magyar mellett angolul és franciául is lehet játszani, sok turista megfordul nálunk. Sőt, olyanra is volt példa, hogy egy csapat szabadulószoba-turné miatt érkezett Magyarországra."

 

Szabadulj ki – mint egy horrorfilmben

Az utóbbi években egyre több, film vagy sorozat alapú szoba nyílt meg Budapesten. Ma már játszhatunk Trónok harcás, vagy akár Bosszúállós kiszabadulósdit is. A Horror Factory szintén filmes témában utazik, amit a műfaj legnépszerűbb tematikájával, a horrorral ötvözött – így jöttek létre a Fűrész című franchise által ihletett szobák.

Az egyik ilyen például az első részben látható helyszín pontos mása: romos fürdőszoba, amelynek közepén egy hulla fekszik, és ott a filmekből ismert Jigsaw bábu is. A játékosokat maszkkal takarva vezetik be ide, mindegyiküket a falhoz láncolják, és mindössze egy diktafont és egy zseblámpát kapnak – és kezdődhet a játék.

horrorfactory-102322.jpg

A Horror Factory egyik szabadulószobája (Fotó/Forrás: Horror Factory)

"Volt olyan csapat, amelyik teljesen sötétben oldotta meg a feladatokat, mert nem találták meg a villanykapcsolót a játék elején. Az is előfordult, hogy valaki a játék végéig leláncolva maradt, mert nem tudták rendesen használni a sima számzáras lakatot. A szobákból azonban még senkit sem kellett kiengednünk pánik vagy félelem miatt - arra viszont volt már precedens, hogy nem lehetett kiláncolni az illetőt mert attól nagyon tartott" - mesélték a szoba kitalálói a Fideliónak.

A Horror Factory mögött álló család a pályákat, a különböző játékokat és feladványokat is 100%-ig saját maguk találják ki és rakják össze. "Első szobánk volt a legelső szabadulószoba amit készítettünk. Előtte nagyon kevés szabadulós élményünk volt, de azok nagyon jól sikerültek, ez adta az ihletet a sajátunk elkészítéséhez. Szeretjük a kreatív elfoglaltságokat, illetve szeretünk alkotni, saját kezűleg készíteni dolgokat - arra gondoltunk, miért ne készíthetnénk szabadulószobákat másoknak is? A Fűrész filmekre azért esett a választás, mert egyrészről nagy rajongói vagyunk a filmeknek, másrészt talán ez a sorozat kötődik leginkább a szabaduláshoz is. Épp ezért rengeteg kreatív ötletet meríthettünk a mozikból."

Egy szoba elkészítése nagyjából 2-3 hónapba telik. A filmsorozat 8 részből áll, a Horror Factory-nál viszont a hamarosan nyíló harmadik Fűrész-szobával elbúcsúznak a sorozattól, hogy legközelebb más témába vágjanak bele. A jelenleg működő két szoba addig is elég fejtörést okozhat a játékosoknak: az első, középnehéznek számító pálya kijutási aránya 40 százalék (rekordidő: 28 perc), a másodiké viszont mindössze 10 százalék (a segítség nélküli leggyorsabb kijutási idő itt 41 perc). A filmekkel ellentétben itt azonban biztos, hogy előbb-utóbb minden játékos kijut – a lemaradóknak ugyanis extra játékidőt biztosítanak.

 

Szabadulás félelem nélkül

Bár a szabadulószobák célközönsége elsősorban még mindig a baráti társaságok és céges csapatépítők, egyre több család és gyerek szeretné kipróbálni a játékokat – csak épp horrorfilmes díszletek helyett "családbarátabb" körítéssel. Nekik jelenthet alternatívát a Sweet Escape.

sweet_escape_szobafoto2_w-102548.jpg

A Sweet Escape egyik szobája (Fotó/Forrás: Sweet Escape)

2011 tájékán mi voltunk az elsők, akik kivettünk minden félelemkeltést a szabadulós játékból, így nálunk nincs sötétség, ijesztgetés, horror vagy borzongós zenei aláfestés. Sőt, a csapatokat talán egyedül nálunk nem zárják be kulcsra! A furfangos fejtörőkre helyeztük a hangsúlyt

– mondta el Pattantyús Ádám, a Sweet Escape ügyvezetője. Nem csak hogy nem zárják be a résztvevőket, de a szobáikban vannak ablakok is, a pálya tartozékait pedig elérhető magasságban helyezték el, így a kisebbek is részt vehetnek a játékokban. Sőt: "A gyerkőcök néha hamarabb megfejtik a fejtörőket, mert ők az egyszerűtől kezdik a megoldásokat keresni, míg a felnőttek hajlamosak túlkombinálni azokat" – mesélte Pattantyús Ádám.

A gyerekbarát persze nem jelent könnyű feladatokat: a kijutási arány itt is nagyjából 30 százalékos, hiszen egy-egy pályán rengeteg fejtörő és feladvány vár megoldásra. A Sweet Escape tehát ugyanúgy remek móka kisebbeknek és nagyobbaknak egyaránt. A családbarát helyszín már tévés kvízjátékkal, szabadtéri szabadulószobával és kincskereső programmal is bővítette repertoárját, megszületett a Vetélkedőszoba, a Street Escape-városi nyomkereső, és a Tolvaj a Varázserdőben élményprogram is. 

 

A virtuális élmény

Az eddig ismertetett szabadulószobák többsége a második és harmadik generációs játékok közé tartozik. Tavaly decemberben azonban Budapestre is megérkezett a legújabb típusú escape game, a virtuális technológiát használó Démonblokk. "A Démonblokk nem csak azért jön létre, hogy látogatói, a Blokkerek egy órára kiszakadjanak a valóságból, és semmihez sem hasonlítható tapasztalatot szerezzenek. Az alapítók elsődleges céljuknak tekintik, hogy a Démonblokk legyen az a hely, ahol a Blokkerek megtanulhatnak megküzdeni saját démonjaikkal, és az itt eltöltött idő alatt le is győzhetik őket" – írják honlapjukon.

Az alapítók, Györgyi és Béla régóta szerettek volna közös vállalkozást indítani, csak azért nem vágtak bele azonnal közös szenvedélyükbe, a szabadulószobába, mert túl telítettnek látták a hazai piacot. "Egy idő után elég unalmasakká váltak a szabadulószobák, e kapcsán pedig támadt pár elég elvadult ötletünk, hogy ilyeneket miért nem csinálnak meg?! Ezeket finomítva állunk neki most tavasszal a valós szobáink építésének. Ezek kidolgozása egy elég hosszú folyamat volt, és ez alatt találkoztunk a VR szabadulószobákkal, melyeket még senki nem szolgáltatott az országban és jól passzol a profilunkhoz. Így ezt is bevettük a repertoárba és ezekkel indultunk el decemberben" – meséltek az indulásról. A Démonblokk jelenleg 9 különböző szobát üzemeltet, ezek között találhatóak megszokott (horror vagy cyberpunk) és rendhagyó (Karácsony) témák is.

A jelenlegi VR szobákat az Arvi és az Ubisoft fejlesztette, de már dolgoznak saját fejlesztésű játékokon is.

ER_Cyberpunk_6-1024x640-102928.jpg

Részlet a Démonblokk egyik virtuális szobájából (Fotó/Forrás: Démonblokk)

A VR technológiának köszönhetően csak a programozó csapat fantáziája szab korlátokat a pályák kialakításának, így olyan feladatok valósíthatók meg, melyeket zárt térben máshogy nem lehet kivitelezni.

"Kínálatunkban egyébként szerepelnek olyan játékok, melyek hasonlítanak az eredeti szabadulószobákra, de olyanok is, melyek teljesen mások. Mindenki a saját ízlése szerint dönthet (akár a játék előtti utolsó pillanatban is) arról, hogy mit próbálna ki inkább a VR világában" – mondták el a Fideliónak. 

 

Szabadulj ki – egy templomból!

Mint látható, ma már egyre többen vágnak bele szabadulószobák készítésébe. Ezek közé tartozik Várhegyi Gábor is, aki az eddigiekkel ellentétben hobbiból készít ilyen játékokat – ráadásul úgy, hogy a sajátjain kívül még egyetlen szabadulószobában sem járt. "Nem akartam, hogy az ott látottak kizökkentsenek az elképzeléseimből. Nem akartam, nem akartunk utánozni semmit, semmilyen módon, épp ezért a mi szabadulónk sem hasonlít semmiben semmilyen más szobákhoz.

Több mint 25 éve vetélkedek diákokkal és felnőttekkel, rengeteg feladatot készítettem ez idő alatt. Akkor született meg az ötlet, amikor barátom és kollégám, Becz Levente, évekkel ezelőtt megkérdezte, hogy miért nem csinálok egy szabadulót Újpalotán

– mesélt a kezdetekről. Azóta négy szobát tervezett már (Egri csillagok, Grant kapitány gyermekei, A Pál utcai fiúk, Menekülés Egyiptomba), az ötödik pedig március elején nyílik meg. A szobák jellemzően egy évig üzemelnek, és általában alig vagy nem használt termekben alakítja ki őket; az Egri csillagok például az Újpalotai Szabadidő Központ irodájában működött. A legkülönlegesebb viszont a Menekülés Egyiptomba helyszíne: ez ugyanis egy templomban kapott helyet.

"Repcsik Gyula, az újpalotai Boldog Salkaházi Sára templom plébánosa is eljött tanítványaival A Pál utcai szabadulóba, és ezt követően egy nyáresti lecsós vacsorán megkérdezte, hogy tudnánk-e egy szabadulót építeni a templomban. Az atya vállalta, hogy a közösségi terem melletti raktár felét kirámolja, a másik felét pedig lefalaztatja. Megbeszéltem Leventével, és úgy döntöttünk, hogy belevágunk. Amikor a kőművesmunka elkészült, kaptunk egy 80 négyzetméteres, teljesen üres területet. Elkészítettük a terveket, kiszámítottuk a költségeket, az iratokat pedig átadtuk az atyának, aki vállalta, hogy a nagyjából 150 ezer forintos költséget kifizeti. Ez munkadíjat nem tartalmazott, barátságból és segítő szándékból építettük meg a szobát."

76995720_1671630172979042_1139678226352701440_n-104043.jpg

A Menekülés Egyiptomba szoba egyik feladványa (Fotó/Forrás: Fidelio)

A szoba Jézus születésének történetét tematizálja: a Szent Családot kell kimenekítenünk Betlehemből Egyiptomba. A 4 kreatív és 4 elgondolkodtató feladat mindegyikét Gáborék találták ki és alkották meg. Akad közöttünk ügyességi és rejtvényfejtős feladvány is.

Elsősorban gyermekes családokat, baráti társaságokat várnak, de a szoba mindenki előtt nyitva áll. "Amikor valaki jelentkezik, megkérdezzük, hogy gyerekekkel jönnek-e, ugyanis a feladatokat úgy készítjük el, hogy néhány perces átalakítással azok könnyebbé vagy nehezebbé változtathatóak legyenek. A felnőtteknek jöhet a nehezebb, a gyerekeknek a könnyebb. Amikor megtudtuk, hogy a templomba egy vak kislány érkezik a szüleivel gyorsan átalakítottunk két feladatot olyanná, hogy a nem látó gyermek meg tudta azokat oldani". A templomi szabadulószoba ráadásul – mivel nem vállalkozásként működik – ingyen próbálható ki; de a gyülekezet persze szívesen fogad adományokat (további infó ezen a linken érhető el). Várhegyi Gábor ezen felül már a következő szabadulószobáján dolgozik: a Nyomozz a pénz után című játék díja csapatonként 2400 forint lesz, de ha a játékosok megoldják a feladatokat és sikerül kijutniuk, visszakapják a pénzt.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Elmarad a Budapesti Tavaszi Fesztivál

A szervezők mindent megtesznek azért, hogy az eredetileg 2020. április 3. és 19. közöttre meghirdetett jubileumi fesztivál tervezett programjából minél több produkció eljuthasson majd a közönséghez a későbbiekben.
Plusz interjú

 „Nem koncertet adunk, hanem együtt játsszuk azt a közönséggel” – Interjú Beck Zolival

Az idén húszéves 30Y nem pont úgy képzelte a 2020-as évet, ahogy az eddig alakult, ám ezzel együtt – és ettől függetlenül – azért beszélgettünk egyet Beck Zolival arról, hogy mitől is volt annyira fontos az együttzenéléssel töltött két évtized.
Plusz interjú

„Legyen mindenkinek napirendje!” - Jó tanácsok karantén idejére

Csukott ajtók mögött élünk, bezártak a színházaink, iskoláink, koncerttermeink - de szerencsére nem teljesen. Hogyan segíthetnek a művészetek a közösségi távolságtartás idején? Lehőcz Márta Luca klinikai szakpszichológus, neuropszichológus válaszolt a kérdéseinkre.
Plusz hír

Gyorssegély a jövedelem nélkül maradt művészeknek

Rendkívüli szociális támogatási keret létrehozásáról döntött az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) és az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület a koronavírus miatt nehéz helyzetbe kerülő szerzők és előadók számára. Részletek.
Plusz oktatás

Netre költöző tanárok és diákok

Egy hete a korábban csak tervekben létező digitális oktatás valósággá vált Magyarországon is. A veszélyhelyzet miatt bezáró oktatási intézmények élesben próbálják ki, hogy miképp lehetséges a távolsági házi ellenőrzés, mivel vehetőek rá a gyerekek, hogy otthon is figyeljék az online órát és hogyan taníthatóak olyan tárgyak, mint a foci vagy a tánc.