Plusz

A Magasságok és mélységek filmzenealbuma minden gyászoló embernek szól

2022.10.10. 16:40
Ajánlom
Szeptember 22-én került a hazai mozikba Csoma Sándor első egész estés nagyjátékfilmje, a Magasságok és mélységek. A film különleges hangulatához nagymértékben hozzájárult a Balázs Ádám által szerzett filmzene és a Platon Karataev előadásában a vége főcím alatt hallható Létra című dal is. Ezek születéséről meséltek az alkotók.

A megtörtént eseményeken alapuló alkotás Erőss Zsolt felesége, Sterczer Hilda szemszögéből ábrázolja a valaha volt talán legnépszerűbb magyar hegymászónk elvesztésének fájdalmát. Az alábbiakban két, rövid interjú olvasható Balázs Ádámmal és Balla Gergellyel, a Platon Karataev gitárosával.

Magasságok és mélységek – Megérkezett az Erőss Zsoltról szóló film előzetese

Kapcsolódó

Magasságok és mélységek – Megérkezett az Erőss Zsoltról szóló film előzetese

A Csoma Sándor rendezésében készült, megtörtént eseményeken alapuló nagyjátékfilm a miskolci CineFesten történő bemutatkozása után szeptember 22-étől látható a mozikban.

 

„Az album hűen adja vissza a gyászfeldolgozás folyamatának állomásait”

Miből indult ki a filmzene megalkotásakor? 

Balázs Ádám: Sándor a Terápia című sorozathoz írt filmzeném hangulatát tekintette első referenciának, de végül is egy saját, egyedi hangzást hoztunk létre. Már első találkozásunk alkalmával megmutatta, hogy hol képzeli el a film legfőbb zenei pontjait, ezek azonnal megfogtak: egyfajta stációkként hatottak rám a gyászfeldolgozás, az elengedés és a megbékélés rögös útján. Amikor a film katartikus végére érünk, a zene és a vizualitás is szó szerint kiszélesedik, teret, levegőt kap, megpihen. A végezene ezért számunkra és Sümeghy Claudia producer számára is szimbolikus és kiemelten fontos volt. Claudia azt szerette volna, hogy ez a muzsika minden gyászoló embernek szólhasson, és tudjon egyfajta kapaszkodóvá válni a feldolgozás nehéz folyamata során. Sokat dolgoztunk a filmzenei „hőmérsékleten” és a film, valamint Sterczer Hilda és Erőss Zsolt szikárságához idomuló texturális szerkesztésen is. A film zenei szövete, hangképe, hangszerelése folyamatosan a törékeny, az árnyaltan vívódó, valamint a kifejezetten súlyos, drónszerű nihil-zene váltakozására van felépítve.

A film témája nem egyszerű, voltak személyes megélései, amelyekből táplálkozott az alkotás során?

BÁ: Az alkotói ív lelket próbáló volt, mert a film adta impressziók mellett a saját gyászélményeim is meghatározták azt – ez volt az érzelmi mutató a komponálás során.

Hogyan épül fel a filmzene?

BÁ: Mivel a filmzenei album szándékoltan lineáris szerkesztésű maradt, azaz a film dramaturgiáját követi, ezért az hűen adja vissza a gyászfeldolgozás folyamatának állomásait. Egyfolytában ajánlom a meghallgatást, így jön ki igazán a zene íve, és talán hozzásegíti a hallgatót egy elmélyült, félórás meditatív befelé forduláshoz. Zsolt témája, amely a film alatt folyamatosan jelen van, nyers és kemény: egy felfelé törekvő, háromhangú motívum. Ez az alfája és omegája a filmzenémnek. Az első megszólaló téma és az utolsó is ugyanaz, valamint szóló hangszeren hangzik el, mert azt az utat, amiről ez a film szól, csak egyedül teheti meg az ember.

 

 

„A Létra talán részese lehet annak a feloldozásnak, amit a főszereplő is megtapasztal”

Hogyan született a Létra?

Balla Gergely: Ez a dal valójában nem a filmhez készült, de talán valahogy mindig is ez volt az útja. Feleségem édesanyja volt Sterczer Hilda pszichológusa, a filmben is megszemélyesített Tapolyai Emőke, ő mesélte egy családi vacsoránál, hogy készül egy film, amiben valaki őt fogja játszani. Amikor elmondta a történetet, és hogy Magasságok és mélységek lesz a címe, teljesen ledöbbentem, mert pont három nappal előtte írtam egy olyan szöveget, ami mintha ehhez a filmhez készült volna. Felvettem otthon egy kezdetleges demót és rögtön ráírtam Csoma Sándorra, akinek nagyon tetszett, viszont – bár nem a filmhez íródott – mégis túl direktnek találta, így gondolkodási időt kért. Végül májusban hívott, hogy ez lenne a főcímdal, mi pedig azonnal rohantunk a stúdióba, ahol megcsináltuk a végleges dalt. Megvan benne a zenekarra jellemző hangulatvilág, mégis más, mert egy kicsit filmesebb irányba vittük el a hümmögéssel, lassabb pulzálással, repetitív témákkal.

Izgalmas képeket hallani a dalszövegben, miről mesél ez a dal számára?

BG: Nekem ez a dal az egység megtapasztalásáról szól, ahol egymásban feloldódnak az ellentétek és eltűnnek az előjelek. A hegy, mint az időn, téren kívüliség, az állandó jelenlét szimbóluma, a szél megfoghatatlansága, az egész megtapasztalás artikulálhatatlansága végül mind oda vezet, hogy csak olyannak lássunk és fogadjunk el mindent annak, ami.

A dal valóban tökéletesen illeszkedik a filmhez –  az ön számára mit jelent ez a film, és a tény, hogy egy Platon Karataev dal zárja?

BG: A Magasságok és mélységek szerintem egy nagyon érzékeny, lírai film, ahol hihetetlenül finom, de mégis nagyon markáns ecsetvonásokkal ábrázolták, hogy min mehetett keresztül Sterczer Hilda. Már önmagában a szándék, hogy ebből a perspektívából mondja el valaki ezt a történetet egy mély együttérzésre és odafordulásra vall. Valóban tökéletes párosítás lett ez a dal a filmhez, és bár örülök, hogy ezáltal mi is részt vehettünk ebben a folyamatban, mégis sokadlagosnak tartom, hogy éppen a Platon Karataev írta a főcímdalt, vagy más. Egyedül az számít, hogy a Létra ott van a film végén, és ezáltal talán részese lehet annak a feloldozásnak is, amit a főszereplő is megtapasztal. 

Az album ide kattintva érhető el. 

Fejléckép: Magasságok és mélységek, werk, Pál Emőke és Trill Zsolt Forrás/Fotó: JUNO11 Pictures 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Borbély Alexandra filmjét nevezi Szlovákia az Oscarra

Az Emma és a halálfejes lepke című szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült történelmi filmben Borbély Alexandra egy özvegy nőt alakít, aki egy zsidó fiút rejteget a második világháború idején.
Zenés színház

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Jazz/World

Lazulás és pörgés ősszel is a Várkert Bazárban

Keep Floyding, godfater., Дeva és Szeder – két különleges női előadóval és két supergrouppal várja a közönséget az ősz folyamán az idén 10 éves Várkert Bazár.
Színház

Hernádi Judit főszereplésével mutat be West End-sikerdarabot az Orlai Produkció

A legenda háza az egyik legnépszerűbb brit drámaírónő, Penelope Skinner legfrissebb darabja, amelyet Szabó Máté rendezésében tűz műsorra az Orlai Produkció. A bemutatót szeptember 19-én tartják a Belvárosi Színházban.
Színház

Átadták a Színikritikusok díját, Marosvásárhelyre került a legtöbb elismerés

A Színházi Kritikusok Céhe idén 45. alkalommal adta át a Színikritikusok díját, amellyel a 2023/2024-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A szeptember 17-i gálát a Trafóban tartották, amelyen a Loupe Színházi Társulás közreműködött.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Megnyitotta jubileumi évadát a Fonó Budai Zeneház

Számos izgalmas koncert, népszerű táncházak, beszélgetések várják a Fonó Budai Zeneház látogatóit a most kezdődött harmincadik évadban. A kínálatból kiemelkedik a Hagyományok Házával közös sorozat, az Élő hagyományok ünnepe.
Plusz ajánló

Két hét a zsidó kultúra bűvöletében

Október 5. és 20. között rendezik meg a 22. Spinoza Zsidó Fesztivált, amely során tizennégy programmal, négy premierrel, két ősbemutatóval és nyolcvannégy közreműködővel várják az érdeklődőket a Dob utcában.
Plusz ajánló

Sétahajózással egybekötött épülettörténeti sétára invitál a Pesti Vigadó

Szeptember 29-én, a Turizmus Világnapja alkalmából szakképzett idegenvezetők segítségével járhatjuk körbe a Pesti Vigadó tereit, ezt követően pedig gyönyörködhetünk a Duna-menti épületekben. A program két időpontban indul.  
Plusz interjú

„A hiány elválaszthatatlan a jelenléttől” – beszélgetés a PLACCC Fesztivál két alkotójával

Az augusztus 30. és szeptember 21. között zajló PLACCC Fesztivál programjában szerepel Bogdana Kosmina ukrán vizuális művész és építész helyspecifikus installációja, valamint Rita Hoofwijk holland színházi alkotó köztéri részvételi előadása.
Plusz ajánló

Századik születésnapját ünnepli a Collegium Hungaricum Berlin

Az egész őszi szezonjuk a kerek évforduló köré épül majd, különleges programsorozattal, többek közt kiállítással és bállal is készül a berlini intézmény.