Georgia O'Keeffee-et az "amerikai modernizmus anyjának" tartják - a festőnő elsősorban óriásivá nagyított virágokat, New York-i felhőkarcolókat és új mexikó-i tájakat ábrázolt képein. A The Huffington Post viszont egészen más oldaláról mutatta be a művészt.
Az 1887-ben, Wisconsinban született O'Keeffe festményein fontos szerepük van a színeknek - ezzel kontrasztban viszont a róla készült képek többsége fekete-fehér. A művésznő Alfred Stieglitz világhírű fotóshoz ment férjhez, de nem ő volt az egyetlen, akinek kamerája elé állt: Annie Leibowitz és Andy Warhol is készített róla portréképet. Ő pedig ezeken is ragaszkodott a monokróm ábrázoláshoz. Szeretett férfias ruhadarabokban, például keménykalapban és köpenyben pózolni, és kerülte a képein látható virágos mintákat és díszítéseket.
Mindenki újra akarta öltöztetni őt, hogy még nőiesebben nézzen ki
- mondta el Wanda Corn, a Stanford egyetem művészettörténésze, aki a Brooklyn Museum róla szóló friss kiállításának kurátora is. O'Keeffee a divatot tekintve is következetes és állhatatos volt, ragaszkodott a modern, minimalista, szándékosan uniszex öltözetéhez.
Már Stieglitz előtt is fekete-fehér volt - folytatta Corn. Férje több száz képet készített róla, többek között aktokat is. Ezek egyike (Akt, 1919) a világ legértékesebb fotói közé tartozik, 2008-ban a Sotheby's árverésén több mint másfél millió dollárért kelt el. A merész és modern kép a többi fotóval együtt több kiállításon is megjelent, és óriási hatást gyakorolt a fényképművészetre.
A festőnő tökéletesen tisztában volt saját szerepével és művészi súlyával, és nagyon következetesen alakította ki a nyilvánosságnak szánt personáját. Nemcsak a festészetben, de a divatban is igazi úttörőnek számított, a róla készült fekete-fehér képek pedig arról árulkodtak, bármibe fogott, bármihez hozzáért, az azonnal egyfajta modern esztétikával telítődött.
A Brooklyn Museum-ban nemrég megnyílt "Living Modern" című kiállítás pont O'Keeffee divat-ikon arcát mutatja be. A tárlat a munkái mellett gardróbja egyes darabjait is kiállítja, prezentálva hogy mivé vált a festő a vászna mögött. Saját kezűleg készített ruhái, kalapjai, különböző ékszerei szépen kirajzolják, hogyan fejlődött nyilvánosság felé mutatott személyisége, miként kontrollálta saját hírnevét.
A négy részből álló show végigköveti O'Keeffee életét egészen az első New York-i kiállításától az Amerika délnyugati részébe tett utazásaiig, ami művészetét is nagyban befolyásolta. Ruhatára is mutatja a festményeiben bekövetkező változást: míg New York-i korszakát fekete fehér öltöny-összeállítások jellemzik, Új Mexikóban inkább farmeringet és cowboy kalapot hordott szívesen. Utóbbiban viszont ritkán állt kamera elé, portréin ragaszkodott a visszafogott, minimalista öltözékekhez.
Semmi sem valóságosabb mint a realizmus - a részletek zavarba ejtőek
- szól híres mondása. "Csak kiválasztás, kizárás és hangsúlyozás által kerülhetünk közel a dolgok valódi jelentéséhez" - vallotta.
Öltözete - mindegy hogy saját maga készítette, vásárolta, vagy más formában jutott hozzá a darabokhoz - személyiségének kiterjesztése volt egy férfiak dominálta világban. Pontosan tudta, mit jelent, és milyen üzenete van annak, ha a képeken egy olyan köpenyt visel, amilyet csak férfi művészek szoktak. Tudta, hogy nemcsak művészete, de személyes stílusa is kifejezi elköteleződését a modernizmus felé.
Férjével, Stieglitz-cel a férfi haláláig együtt volt. Egymás hírnevét erősítették és öregbítették, még ha tudvalevőleg mindkettejüknek voltak házasságon kívüli kapcsolataik is. A fotós halála után O'Keeffe még 40 évet élt, 1986-ban hunyt el 98 évesen. Természetesen a 60-as években a feminizmus is zászlajára tűzte őt, a mozgalom egyik ünnepelt sztárja volt. Élete vége felé stílusában és művészetében is független nőként élt és alkotott, New York nyüzsgését pedig Új Mexikó függetlenségére és magányára cserélte le. A természethez közel élve belekóstolt az organikus kertészkedésbe és a főzésbe is.
Ma is példaként áll a háziasszonyok, művésznövendékek és fiatal feministák előtt
- mondta el róla a kiállítás kurátora. Ma, 30 évvel halála után O'Keeffee még mindig sztárnak számít.
Írj a nőkről. Vagy írj a művészekről. Nem látom, a kettő hogyan kapcsolódik össze
- mondta egyszer egy újságírónak. Ebből is látszik, hogy soha nem tette teljesen magáévá a feminizmus nézeteit, ami viszont saját ikonját látta benne. Élete jó példája annak, hogyan szabadulhat meg egy művész az elvárásoktól, és veheti kézbe a saját képét, hogy olyanra formálja, amilyenre ő akarja - és nem olyanra, amilyennek mások látni szeretnék őt.