Plusz

A MoMA-nak adta a szobrát, ők pedig kidobták azt

2017.02.13. 08:56
Ajánlom
A szobrásznő egyszerű, hétköznapi tárgyakra kísértetiesen hasonló műveket készít - talán épp ez lett a szobor veszte.

A művészet örök, az élet rövid - szól a latin közmondás, amire a világ egyik leghíresebb múzeuma, a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) cáfolt rá a közelmúltban. A szürreális történetről a The New York Times számolt be nemrég.

A New York-i szobrász, Pat Lasch egész karrierje során olyan szobrokat készített, amelyek a hétköznapi tárgyak és a múzeumba való műalkotások közötti apró különbségekkel játszanak. Valódinak látszó, szárított akrill festékből készült báli ruha, gipszből készült tojás, toronymagas, dekoratív és ínycsiklandozó sütemény, ami valójában fából és papírból készült - csak néhány Lasch ismertebb művei közül.

A különböző torták és sütemények különösen közel állnak a szobrászhoz, aki gyakran készít ilyen alkotásokat. Úgy tekint a tortákra, mint az idő múlásának legjellegzetesebb jeleire: ilyenekkel ünnepeljük a születésnapokat, az esküvőket, és minden jelentősebb eseményt az életünkben. Lasch-nek emellett személyes kötődése is van a süteményekhez: német származású édesapja cukrász volt, ő pedig gyakran besegített neki tinédzserként. Cukormázkészítés közben kapta tőle azt az életbölcsességet, ami egész életében végigkísérte:

Ha elrontasz valamit, csak tegyél rá egy rózsát!

A 72 éves szobrászművész viszont olyan hibát fedezett fel, amit még egy rózsával sem lehet helyrehozni. A MoME, ami 1979-ben egy másfél méteres szobrot kért tőle a múzeum 50. születésnapjának tiszteletére, egyszerűen kidobta Lasch művét. Erre akkor derült fény, amikor a vissza akarta kérni szobrát, hogy kiállíthassák azt a márciusban a tiszteletére rendezett retrospektív kiállításon a kaliforniai Palm Spring Art Museum-ban. Ennek a múzeumnak a kurátora hívta fel Lasch figyelmét tavaly ősszel , hogy sehol nem találja nyomát a szobrának.

A művésznek egy másik szobra, egy 1978-79-ben, papírból készült esküvői fátyol is a MoME kollekciójában van. Ennek ellenére alig tudta felvenni a kapcsolatot a múzeummal. Végül a vezető irattáros, Stefanii Ruta Atkins válaszolt neki e-mailben:

Sajnálattal kell közölnöm, hogy a feljegyzések alapos átnézése és a raktáraink átkutatása után sem sikerült megtalálnunk a tárgyat. Kérem fogadja őszinte bocsánatkérésemet és sok sikert kívánok a kiállításához Palm Springs-ben.

A MoMA pedig híres precizitásáról, rengeteg művészeti tárgyat, könyvet őriznek és óvnak meg - ezért is érthetetlen, hogyan tűnhetett el tőlük egy kiállítási tárgy. A feljegyzések szerint Lasch szobra soha nem került be az állandó gyűjteményébe - azt viszont senki nem tudja, hogy ha csak a jubileumi, ünnepi kiállítás során volt kiállítva, miért nem juttatták vissza aztán alkotójához.

A múzeum nem szándékozott állandó kollekciója részéve tenni a szobrot, vagy egy jövőbeli kiállításon bemutatni - a raktárainkban őriztük évekig. Legutóbbi vizsgálatunk szerint a 90-es évek végén a műtárgy állapota javíthatatlanul leromlott, később pedig a múzeum megvált tőle.

- állt a MoMA nyilatkozatában. Az akkori kurátorral, aki kölcsönkérte a szobrot Lasch-től, nem sikerült felvenni a kapcsolatot.

Lasch szobrászkarrierje üzletileg nem mondható túl sikeresnek - bár kritikailag elismertnek számít, egy műve például a MET kollekciójában szerepel. Az 1979-es, MoMA-nak kölcsönadott művére fontos korai alkotásaként tekint - és még mindig nem tudja elhinni, hogy egy múzeum képtelen megóvni a rá bízott műtárgyakat.

Azt feltételeztem az elmúlt harminc-valahány évben, hogy az alkotás biztonságban van, hiszen a MoMA-ról beszélünk. Hogyan hagyhatsz el valamit, ami több mint másfél méter magas? Mintha elhagytam volna a saját édesanyámat.

- panaszkodott. Szerinte az is közrejátszhatott a történtekben, hogy a művészeti világban művei még mindig nem számítanak akkor szenzációnak,  és neve is viszonylag ismeretlennek számít. Ráadásul a női művészek mindig is kevésbé elismertnek számítottak, és a MoMA-hoz hasonló múzeumok figyelméért és elismeréséért is rengeteget kellett küzdeniük annak idején. Lasch egyébként elkötelezett feminista, a múzeum pedig sok intézménnyel együtt csak az utóbbi időben kezdte el bepótolni lemaradását és nagyobb teret adni a női művészeknek.

[PINTEREST] 5899ccdd95a15

Igen, a műtárgyaim gyakran úgy néznek ki, mintha ételek lennének. De kíváncsi vagyok, hogy engednék-e hogy Claes Oldenburg hamburgere vagy pite-szobra eltűnjön. Erősen kétlem.

- világított rá a szobrásznő a különbségre. Annak idején hónapokig dolgozott a kidobott szoborral, Kynaston McShine, a MoMA akkori kurátora pedig nagy rajongója volt és megkérte, készítsen a múzeum jubileumi, 50. évfordulójára egy torta-szobrot. McShine 2008-ban vonult vissza posztjáról, Lasch szobrát pedig a New York Times akkori számában is megemlítették. Teljes szabadságot kapott a szobor elkészítésében, McShine mindössze egyszer látogatta meg őt stúdiójában - akkor arra kérte, készítse a szobrot kissé magasabbnak. 

 Torták és feminizmus

Pat Lasch a SoHo-i A.I.R. Gallery (ma Dumbo, Brooklyn) egyik korai tagja volt, ami egy női művészeket tömörítő, úttörő kooperáció. Tartott már kiállítást a SculptureCenter-ben és a MoMA-ban New York-ban, és részt vett a nagy hatású, Bad Girls nevű feminista művészeti show-ban 1994-ben a New Museum-ban. Műveiben gyakran keveri a kellemes látványt politikai mondanivalóval és erős kritikai éllel. 1985-ös, alkotása, amit 'Régi szeretőknek szóló mérgezett sütik doboza'-nak fordíthatunk, egy 1981-es művével együtt egy Közel-keleti hercegnőre utal, akit nagyapja parancsára halálra köveztek.

A Palm Springs-ben megrendezett retrospektív lesz az első kiállítás, ami Lasch egész munkásságát igyekszik bemutatni. "Munkái szégyentelenül mutatják be az érzelmeket és a szépséget - és ebben van az erejük" - nyilatkozta róla a kiállítás kurátora.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz művészet

Művészettel az orvostan hallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Plusz nyár

A júliusi Fidelio már a polcokon van

Az ingyenes programmagazinban a júliusi eseménynaptár mellett megtalálja Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, gasztro ajánlatunkat, valamint számos interjút, többek között Dragomán György íróval és Szabó Balázs zenésszel. Lapozzon bele online!
Plusz veszprémfest

Újra opera Veszprémben

Erős programmal várja közönségét az idén 15. évét ünneplő VeszprémFest.
Plusz kult50

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.
Plusz gasztro

Eper minden mennyiségben!

Az eper, szamóca vagy egyes tájakon szeder névre hallgató, a rózsafélék családjába tartozó tavaszi gyümölcs sokak kedvence. Ehetjük magában, de számtalan módon elkészíthetjük, ezek közül válogattunk most néhány szokatlan receptet és eperrel kapcsolatos érdekességet.