Plusz

A musical és a kultúrmisszió

2011.07.01. 16:56
Ajánlom
Az, hogy Szabadkán rendezik az I Lévay Szilveszter Nemzetközi Musical Énekversenyt, különös jelentőséggel bír.

Van ennek persze egy személyes oka: ez a zeneszerző szülővárosa. A középdöntőn több olyan érdeklődővel találkozom, akik miatta vannak itt, akik régi barátok, és akik hozzák a Magyar Szót, hogy aláírassák a világhíres ismerőssel. A világhíres ismerős pedig örömmel aláír. Ő teszi a hangulatot kedélyessé, családiassá; remélem, nem sértődik meg, ha azt írom: nagypapaként figyeli a színpadot és drukkol a versenyzőknek.

Egy musical énekversenyt olyan országba vinni, ahol a műfaj - sőt tágabban a zenés színház - gyökerei nincsenek annyira mélyen, mint felénk, első látásra-hallásra meglehetősen rizikós vállalkozás. Néhány évvel ezelőtt a Sterija Játékokon - ez körülbelül a szerb POSZT, de a magyar fesztiválhoz képest nemzetközibb nemzetközibb programmal - szinte hisztérikus sikert aratott a belgrádi Pozorište na Terazijama Chicagója, már-már egymást taposták a népek, hogy bejussanak rá. Az eredményt látva értetlenül álltam az őrület előtt, mivel az előadás sem zeneileg, sem színházilag nem volt átütő. Valamivel később mutatta be az Újvidéki (magyar) Színház a Rocky Horror Show-t. Színházzal foglalkozó belgrádi barátom egészen fellelkesült a hír hallatán, a Nagy Viktor rendezte produkció után pedig szuperlatívuszokban beszélt a társulatról - a Steriján díjazták dr. Frank-Furter szerepében Balázs Áront, Lavro-Gyenes Ildikót a koreográfiáért és Szendrényi Évát a díszletért -; az előadást az érdeklődés miatt pedig több évadon keresztül műsoron tartották. Ezért tehát nem csupán az úttörők hálás szerepében tetszeleghetnek a szervezők, hanem meg kell küzdeniük az elsők előtt felmerülő akadályokkal.

Autóval érünk be a városba, néhány lila-fehér-mélyrózsaszín óriásplakát jelzi, jó helyen járunk. A hirdetőoszlopokról is a verseny köszön vissza. A középdöntőket a Jadran Színpadon rendezik. Ez a Szabadkai Népszínház két társulatának, a magyarnak és a szerbnek az otthona. Egykor mozi volt, s amikor ideiglenesen megkapta a színház - mert a régi épületét lebontották -, a fenntartók az alapvető technikai igényeket kielégítették, de ennél többre nem futotta. (Az új épületnek egyébként nekifogtak, a torzó szépen áll és dacol az időjárással a város főterén.) A helyi társszervezők, a Népkör és a Népszínház erőn felül dolgoznak a siker érdekében. Fontos nekik a verseny a névadó miatt, a megszerezhető szakmai tapasztalat okán, a nemzetköziség folytán, és azt gondolom, tisztában vannak vele, hogy a jövőbe fektetnek be. A népszínháziaknak ugyanis fontos a musical, többen vettek részt nagy zenés produkciókban, 2008-ban pedig a palicsi szabadtéri színpadon játszották a Jézus Krisztus Szupersztárt.

A középdöntősök névsora és szakmai tapasztalata vegyes. Negyvenegynéhányan vannak, akik egy része a pálya kezdetén tart - ez a magyarok esetében színművészeti egyetemi vagy a Budapesti Operettszínház stúdiójában folytatott tanulmányokat jelent, a többi, más nemzetbeli döntősről is körülbelül ugyanez mondható el, nyilván az ottani színházi vagy iskolai rendszerre lefordítva -, másoknak viszont jelentős(ebb) tapasztalata van - elég csak Kerényi Miklós Mátét vagy a bukaresti, Béres Attila rendezte Rebecca kát főszereplőjét, Florin Budnarut és Alexandra Crăescut említenünk -, ám a verseny kiírásában nem szerepeltek megkötések. Ez természetesen nem könnyítette a zsűri dolgát, hiszen Kerényi Miklós Gábor, az ötletgazda azt mondja, három-hat év múlva, tehát a második-harmadik kiadásra érik be igazán a koncepció, és akkorra várható, hogy a versenykiírásra megmozdul a világ.

Panaszra azonban tényleg semmi ok. Olajozott a gépezet, a középdöntőket flottul és három nyelven konferálja együtt és külön-külön Kalmár Zsuzsa és Csernik Árpád, a döntnökök emóciókat nem lepleznek, de végül elégedettek, s ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a derű, ami a produkciók alatt az arcukra kiült, a civil nézők és az ellenfeleket figyelő versenyzők tapsai, visításai pedig visszaigazolták, miért ezt a 16 fiatal énekest/színészt juttatták a döntőbe. Akik között megérdemelten van egy szerb és egy szerb-német lány is...

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz magazin

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Plusz interjú

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Plusz hír

Virtuális hagyományaink – Pályázatot hirdet a Hagyományok Háza

A tender online népművészeti módszertani tartalmak elkészítésére szól, a felhívás benyújtási határideje április 15.
Plusz mti

Rekordokat dönt a Netflix és a YouTube a járvány idején

A Netflix jegyzi a legtöbb, 59 millió letöltést a YouTube, az Amazon Prime és a Disney+ előtt 2020 első negyedévében.
Plusz gyerek

Fidelio Matiné – Náray Erika mesét mond Bíborkáról és a tündérekről

Folytatódik a Fidelio Matiné vasárnapi sorozata gyerekeknek. Ma – a Rózsavölgyi Szalon együttműködésével – Náray Erika színművész mond mesét Bíborkáról és a varázsfőzetről, meg persze a tündérbirodalomról.