Plusz

A Pikk dáma az ász

Néhány interjúban már említettem, de itt is elmondom, milyen a sors furcsa játéka: az idei évadra pont arra a két operára kaptam felkérést, amelyeket 2002-ben már nem vezényelhettem - ez a Macbeth és a Pikk dáma.

Amikor a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején vezető vendégkarmester voltam a torinói RAI Szimfonikus Zenekarnál, közös öltözőnk volt Jurij Tyemirkanovval. Egy alkalommal az orosz zenéről beszélgettünk, azt mondta, szerinte az orosz szerzők operái közül Csajkovszkij Pikk dámája magasan a legjobb mű. Bevallom őszintén, addig nem is hallottam a darabról, de megjegyeztem Tyemirkanov szavait - ha egy ilyen nagy mester dicsér valamit, érdemes odafigyelni rá. Ezért ahogy tehettem, megszereztem a partitúrát. Nem kellett hozzá sok idő, hogy beleszeressek a zenébe, s ma már úgy gondolom, hogy ez a darab nemcsak az orosz irodalomnak az egyik csúcsműve, hanem az egész operairodalomnak. Csodálom, hogy nem olyan népszerű, mint az Anyegin, amelynél én személyesen sokkal izgalmasabbnak tartom.

2002-ben, az első általam tervezett évad összeállításakor ezért is gondoltam úgy, hogy a budapesti Operaház reprezentatív műsorrendjében a Macbeth bemutató mellett mintegy évadzáró meglepetésként a Pikk dámát szerepeltetem. Megjegyzem, Budapesten ez volt az első orosz nyelvű előadás.
Szerettem volna, ha a magyar közönség jó előadásban ismeri meg a darabot, ezért kértünk fel orosz művészeket a színrevitelre. Vagyim Milkov rendezése, Viktor Volszkij díszleteivel és Rafael Volszkij jelmezeivel igazán autentikus előadást eredményezett. Mindezt fantasztikusan kiegészítette Jurij Szimonov karnagy úr zenei irányítása. Sajnos a premier időpontjában már nem lehettem az Operaház igazgatója, de a bemutatóra eljöttem, és örömmel konstatáltam, hogy a Pikk dáma dalszínházunk egyik legjobb produkciójává vált. Nem modernkedő, ugyanakkor mégsem tradicionális, minden pillanatában átgondolt rendezés, zeneileg pedig egészen csodálatos. Később Hamburgban több alkalommal vezényeltem a művet, és igen boldog voltam, amikor az előző vezetés felkért, hogy idén itthon is vezényeljem a Pikk dámát. Néhány interjúban már említettem, de itt is elmondom, milyen a sors furcsa játéka: az idei évadra pont arra a két operára kaptam felkérést, amelyeket 2002-ben már nem vezényelhettem - ez a Macbeth és a Pikk dáma.

Hát eljött az idő, hogy az utóbbiban közreműködjek Budapesten; január 28-ától hat előadást tartunk. A blogban már beszéltem Bándi Jánosról, de megint csak meg kell említenem, hogy kiváló énekesnek tartom, nagyszerű Hermann szerepében is. Élvezetesek voltak számomra a próbák, mert azokon az énekeseken, akik már énekelték a darabot, még mindig érezhető Szimonov mester kéznyoma, az új beállókkal pedig Irena Szavaljeva korrepetitor foglalkozott, ezért a teljes gárda kifogástalan orosz kiejtéssel bír, és látszik rajtuk, hogy szavanként is értik, miről énekelnek, nemcsak a tartalmat ismerik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Történelmi korok parfümjeit szagolhatják meg egy párizsi múzeumban

Háromezer év illatainak a történetét mutatja be a híres Fragonard-gyár új parfümmúzeuma, ahol a látogatók nem pusztán megtekinthetnek mintegy 400 parfümös üveget, hanem lehetőségük nyílik az illatukat is beszívni, és megismerik a illatszerek európai történetét.
Plusz Partitúra

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Plusz magazin

Kicsoda valójában a hölgy a híres „We Can Do It!” poszteren?

Mindenki ismeri az ikonikus posztert, amelyen egy nő feszít, mellette a híres szlogen: „Meg tudjuk csinálni”. De kicsoda a képen látható hölgy?
Plusz gasztro

Hol szerezheted be a város legjobb sonkáját?

Íme néhány hely, ahol nemcsak a húsvéti menü ékességét szerezhetjük be, de még néhány jó szóban is reménykedhetünk.
Plusz interjú

Van-e élet a főtt sonkán túl?

A húsvéti menü az egyik legmasszívabb gasztronómiai hagyományunk, tízből tizenegy asztalon ugyanazok a tételek sorakoznak. De vajon van-e élet a főtt sonka-főtt tojás-kalács triászon túl? Segal Viktor csúcsséftől azt is megtudjuk, hogyan vásároljunk sonkát húsvétra, ha biztosra akarunk menni.