Plusz

A Pikk dáma az ász

Néhány interjúban már említettem, de itt is elmondom, milyen a sors furcsa játéka: az idei évadra pont arra a két operára kaptam felkérést, amelyeket 2002-ben már nem vezényelhettem - ez a Macbeth és a Pikk dáma.

Amikor a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején vezető vendégkarmester voltam a torinói RAI Szimfonikus Zenekarnál, közös öltözőnk volt Jurij Tyemirkanovval. Egy alkalommal az orosz zenéről beszélgettünk, azt mondta, szerinte az orosz szerzők operái közül Csajkovszkij Pikk dámája magasan a legjobb mű. Bevallom őszintén, addig nem is hallottam a darabról, de megjegyeztem Tyemirkanov szavait - ha egy ilyen nagy mester dicsér valamit, érdemes odafigyelni rá. Ezért ahogy tehettem, megszereztem a partitúrát. Nem kellett hozzá sok idő, hogy beleszeressek a zenébe, s ma már úgy gondolom, hogy ez a darab nemcsak az orosz irodalomnak az egyik csúcsműve, hanem az egész operairodalomnak. Csodálom, hogy nem olyan népszerű, mint az Anyegin, amelynél én személyesen sokkal izgalmasabbnak tartom.

2002-ben, az első általam tervezett évad összeállításakor ezért is gondoltam úgy, hogy a budapesti Operaház reprezentatív műsorrendjében a Macbeth bemutató mellett mintegy évadzáró meglepetésként a Pikk dámát szerepeltetem. Megjegyzem, Budapesten ez volt az első orosz nyelvű előadás.
Szerettem volna, ha a magyar közönség jó előadásban ismeri meg a darabot, ezért kértünk fel orosz művészeket a színrevitelre. Vagyim Milkov rendezése, Viktor Volszkij díszleteivel és Rafael Volszkij jelmezeivel igazán autentikus előadást eredményezett. Mindezt fantasztikusan kiegészítette Jurij Szimonov karnagy úr zenei irányítása. Sajnos a premier időpontjában már nem lehettem az Operaház igazgatója, de a bemutatóra eljöttem, és örömmel konstatáltam, hogy a Pikk dáma dalszínházunk egyik legjobb produkciójává vált. Nem modernkedő, ugyanakkor mégsem tradicionális, minden pillanatában átgondolt rendezés, zeneileg pedig egészen csodálatos. Később Hamburgban több alkalommal vezényeltem a művet, és igen boldog voltam, amikor az előző vezetés felkért, hogy idén itthon is vezényeljem a Pikk dámát. Néhány interjúban már említettem, de itt is elmondom, milyen a sors furcsa játéka: az idei évadra pont arra a két operára kaptam felkérést, amelyeket 2002-ben már nem vezényelhettem - ez a Macbeth és a Pikk dáma.

Hát eljött az idő, hogy az utóbbiban közreműködjek Budapesten; január 28-ától hat előadást tartunk. A blogban már beszéltem Bándi Jánosról, de megint csak meg kell említenem, hogy kiváló énekesnek tartom, nagyszerű Hermann szerepében is. Élvezetesek voltak számomra a próbák, mert azokon az énekeseken, akik már énekelték a darabot, még mindig érezhető Szimonov mester kéznyoma, az új beállókkal pedig Irena Szavaljeva korrepetitor foglalkozott, ezért a teljes gárda kifogástalan orosz kiejtéssel bír, és látszik rajtuk, hogy szavanként is értik, miről énekelnek, nemcsak a tartalmat ismerik.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz interjú

Kultúra, három pilléren – beszélgetés Czigány Balázzsal

Képzőművészet, oktatás, zene: ebben a három pilléres kulturális jelenlétben gondolkodik az Esterházy Magánalapítvány. Eddigi magyarországi tevékenységükről, közeli és távlati terveikről, valamint a Budapesti Őszi Fesztivál keretein belül október 7-én bemutatott EP33 Haydn – Performansz hegedűre, csellóra és koponyára című produkciójukról beszélt Czigány Balázs, az Esterházy Magánalapítvány igazgatóhelyettese.
Plusz gyász

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Plusz hír

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Plusz ajánló

Félénél jár az első Liszt Ünnep – ezek a programok várnak még ránk!

Már most felejthetetlen pillanatokkal gazdagodhattunk, pedig még számos izgalmas programot tartogat a Müpa október 24-ig zajló őszi kulturális eseménysorozata.
Plusz ajánló

Halk lombok alatt – Megjelent a novemberi Fidelio

Ingyenes programmagazinunk legfrissebb számában az időrendi bontások és ajánlók mellett számos interjút és magazinos anyagot olvashat. A novemberi számot keresse országszerte, az ismert terjesztési pontokon vagy lapozzon bele online!