Plusz

A tárgyalóterem egy estére a színpadra költözik

2013.04.29. 22:14
Ajánlom
A Nemzeti Színház előtere szokásos előadás előtti zsongással telt meg április 16-án is, a pótszékben reménykedők sorban állnak, míg mások kávét kortyolnak az emeleten vagy egyszerűen gyönyörködnek a fényjátékban, melyet a lemenő napfény, a Duna víztükre és a színház üvegfelületének hármasa nyújtott. Más azonban ez a nap: a holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapján egyszeri előadást tűzött műsorára a Nemzeti.

Peter Weiss A vizsgálat című tizenegy énekből álló oratóriuma az 1963-as frankfurti Auschwitz-per alapján írodott. Az „oratórium” műfaji megnevezés megtévesztő lehet; a felolvasószínházi esten bemutatott dráma szövegét a szerző kizárólag a tárgyalássorozat szó szerinti anyagai alapján írta meg. Ebben rejlik a darab döbbenetes, elsöprő ereje.

Kilenc művész váltakozva válaszol vádlottként, tanúként és ügyészként Csákányi Eszternek, aki a pulpitusról a bíró szerepét tölti be. Ez segít abban, hogy a néző - elvonatkoztatva a színész személyétől - az elmondottak befogadására igyekezzen koncentrálni. Ebben a tárgyalássorozatban történt meg először, hogy a koncentrációs táborok túlélői tanúskodtak fogvatartóik ellen. Nagyrészük funkciós fogoly volt, akik különleges képzettségüknek és leleményességüknek köszönhették, hogy az embertelen körülmények között életben tudtak maradni. Annak volt erre esélye, aki a leves alján úszkáló zöldségmaradékból tudott szerezni, közben rezzenéstelen arccal tisztította naponta főnöke kínzottak vérével átitatott kabátját.

Ezek a túlélők szólaltak fel nyíltan fogvatartóik ellen, akik tagadják az ellenük felsorakoztatott vádakat. „Nem tudtam róla” – állítja a vádlott az elgázosításról egy eredeti hanganyagban, míg a tanú zokogva mondja, hogy még egy fiatal fiú is tudta, milyen sors vár rá. A darab alaphangulatát a fekete háttérre vetített oratórium címe adja meg; haladnak a vallomások az érkezés történéseitől egészen a krematóriumig, ahol már sárga fényben lángol a színpad. Végül rövid vetítés az ítéletekről, majd a fekete függöny hirtelen leereszkedése zárja a darabot. Nincs taps: nincs helye, a sokkhatás alatt lévő nézőknek pedig erejük sem lenne rá.

A döbbent színházlátogatók csendben beszélgetve vonulnak ki a dunaparti éjszakába. Ez a mű más, mint a számos témát feldolgozó irodalmi mű és film. Elemei valódi vallomások életről és halálról, amelyek máshogy épülnek be az egyéni és kollektív emlékezetbe. Tanúi lehettünk igaz történeteknek, küzdelemnek, kétségbeesésnek és könnyeknek. Bár mindenkinek látnia kellene Weiss darabját, ez egyszeri alkalom volt. Így aki ott volt, a szerencsések között érezhette magát.

Írta: Gézárt Anna

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Az élet magja – IV. Béla koronázási szertartása Székesfehérváron

A hetedik „felvonásához” érkezett az Árpád-ház nagy királyainak emléket állító koronázási szertartássorozat: 2019-ben IV. Béla koronázását viszi színre Szikora János rendező, címszerepben Lábodi Ádám látható.
Plusz ajánló

Idén sem kell nagyítóval keresned a kultúrát a Szigeten!

Összeszedtük, melyek azok a helyszínek és programok, ahol művészeti élménnyel gazdagodhatsz, akár résztvevőként, akár befogadóként az idei Sziget Fesztiválon augusztus 7. és 13. között.
Plusz interjú

A paprikás liszt mindent visz

Nyár, Balaton, strand, strandkaja. Hagyjuk most az ilyen-olyan hamburgereket meg hotdogokat meg pallereket, álljunk meg egy igazi klasszikusnál: a sült halnál. Rántott vagy paprikás lisztes, friss vagy fagyasztott, olajban vagy zsírban? Kánya Zoltán, az északi part egyik ikonikus halsütője avat be minket a tradicionális balatoni halsütés fortélyaiba.
Plusz rubik ernő

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Plusz videó

A kakaduk is kitalálnak táncmozdulatokat

Újabb tanulmány készült a Snowball (Hógolyó) nevű, zenére táncoló kakaduról. A kutatók szerint a madár mozdulatai a "kreativitást jelezhetik", és azt igazolják, hogy a spontán és változatos táncmozdulatok nem csak az emberre jellemzőek.