Plusz

A Tornádó mellett balra - Sziget 1. nap

2012.08.09. 15:57
Ajánlom
Csontig hatoló basszus, tüdőben serényen megtelepedő por - ez nem változott. Több helyszín viszont egészen máshol van, a Fidelio is elköltözött a lampionok alól. Érkezés után ne rögtön jobbra tessenek venni az irányt, hanem először egyenesen, majd balra: itt a Hello Wood hatalmas fatornádójával is megspékelt KultúrZóna. A Porondszínházban az első napon elvonultunk a monstre Sziget mainstream vonalától, hogy kulturálódjunk szépen. Volt Kayamar, Four Bones és Méhes Csaba. Jó, meg kint volt a Placebo is.

Az előadásába még flip-flop papucsát is lazán beépítő Magyaróvári Viktorról azt mondják, ő a magyar Bobby McFerrin, de mélyhang alapján lehetne akár a magyar Previous Guy is (az idevonatkozó klasszikus Pablo Fransisco). A T-Mobile Rezene pályázatának elnyerésével lett 2011-ben széles körben is ismert, azóta pedig a neve mellé egyből kapcsolódik Herz-hallásának, a több mint öt oktávos hangterjedelmének, a minden szinten működő improvizációs készségének és az igen mély basszusának sűrű emlegetése. A Szigetre többek között sok alvással készült, az első nap pedig kifejezetten kellemes meglepetésként érte. Leginkább afroamerikai, new age vagy latin zene érdekelte volna, önmagát pedig leginkább az improvizáció vagy az élőzene műfajába sorolná - de csak ha kellene.

Az amúgy a Zeneakadémia karvezetés szakán diplomázott Kayamarral utoljára tavaly decemberben beszélgettünk, most pedig megkérdeztük, mi a helyzet a 2011-es hype óta. "Továbbra is csinálom a CD-met, szervezem az életemet... Igyekszem alkalmat találni koncertekre, improvizálok, amikor csak tudok. Nem történt azóta semmi különös, maximum egy páran megnéznek az utcán. Tegnap volt a csúcs: a Westendben mentem, szembejött valaki és integetett, én pedig visszaintettem leányos zavaromban. Aztán a hátam mögött megjegyezte, hogy 'ő a nagy basszus'. Megszaporáztam a lépteimet gyorsan." Kayamart és kórusát a Sziget Porondszínházában még pénteken vagy vasárnap délután is meg lehet hallgatni, 14:30-kor.

Később este befutott a tíz éve megalakult Four Bones Harsonakvartett is. A Juhász István, Villányi László, Kasza Nándor és Gyetvai Péter alkotta formáció játszott Szigethez illően mindenfélét: volt tangó, latin jazz, Scarborough Fair, na meg Duke Ellington. Gyetvai Péter a koncert előtt mesélt az elmúlt időszakról, és nem mondhatni, hogy a Four Bones sokat pihent volna. "Most picit fáradtak vagyunk, még májusban indultunk turnézni. Voltunk Csehországban, Németországban, Szlovéniában, most pedig a Balatonnál egy hetet. Olyan 15-17 koncert van mögöttünk... és most megint jön egy jó adag fellépés, szóval bemelegítünk a Szigeten."

A harsonákat vasárnap éjjel lehet majd megint meghallgatni az Open Színpadon Müller Péter Sziámival és például Szirtes Edina Mókussal együtt. Addig is a biztonság kedvéért még lenyom két koncertet a kvartett: szombaton Nagykovácsiban és Verőcén is játszanak. "Nagyobb fellépésünk ezután a Kultúrfürdő részeként lesz augusztus 28-án az Öntödei Múzeumban. Ezzel le is zárjuk a pesti koncerteket: utána megint külföldön, de belföldön is folytatjuk - ez az egész csapatnak nagy öröm, mert most a Balatont leszámítva elég keveset játszottunk itthon, és jó lenne ezt az arányt megfordítani."

Gyetvai Péter szerint a Sziget néha megpróbáltatásokra készteti őket. "Ez persze nem olyan, mint egy koncertterem és nem is egy olyan fesztivál, ahol a közönség este felveszi a szép ruhát.... Öt-hat éve, amikor az Octopuson voltunk, másnapos olasz fiataloknak játszottunk, akik félig aludtak, félig nem... de jó hangulata volt, reméljük most is az lesz." Jó is volt.

Ha tavaly valaki járt a Filter Perfomance közelében és volt szerencséje Nyuszi Gyuszihoz, valószínűleg nem feledte az élményt. Idén is, minden este 11-kor a Porondszínház előtt mélyrehatóan lehet élvezni a kortársat a Filternek köszönhetően, tegnap például kajába fojtott szerelmes mesét láttunk gyertyákkal és egy igen szomorú végkimenetellel. A performanszot Méhes Csaba követte már bent a színpadon, Mr. Beant megszégyenítő heherészéssel és karlengetéssel. Méhes a művészt parodizáló művésszel indított, a bénázás fogalmát egy egészen új szintre emelve, de vágott félbe nőt, indított be autót, emelt súlyt és szólongatott láthatatlan csirkéket is.

Méhes Csaba amúgy is sokszínűen nyomja: eleinte főleg pantimomozott, majd '88-ban elkezdett közösen dolgozni a Goda Gábor vezette Artus-szal. Egy évig mozgást is oktatott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, alapított kifejezetten gyerekműsorokkal foglalkozó műhelyt, de turnézott Új-Zélandon is. Hozzá kapcsolódik a KAS Színház és a Hargitai Gáborral közös MÉHEK, szerepelt Jancsó Miklós Anyád! A szúnyogok című filmjében is. Sok minden más mellett 2007-ben a Brass in the Five zenekarral élőzenés-pantomimes gyermekműsort is csinált, nemrégen pedig szintén a kvintettel a tatabányai Jászai Mari Színház felkérésére készült el a Rézerdő lakói.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Klasszikus

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Jazz/World

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Találtak Kínában egy 700 éves bombát, hatástalanítják

Vasból készült, csaknem 700 éves robbanószerkezetet tártak fel kínai régészek az ország délnyugati részén fekvő Csungking városnál folytatott ásatások során.
Plusz hír

Ponyvával borítják be a Notre-Dame tetejét

A Notre-Dame jövőjéről rendeznek beszélgetést a Werk Akadémia Nyílt Napján. A székesegyhéz leégett tetejének helyén keletkezett nyílás befedését a várható esős időszak előtt befejezik.
Plusz hír

Történelmi korok parfümjeit szagolhatják meg egy párizsi múzeumban

Háromezer év illatainak a történetét mutatja be a híres Fragonard-gyár új parfümmúzeuma, ahol a látogatók nem pusztán megtekinthetnek mintegy 400 parfümös üveget, hanem lehetőségük nyílik az illatukat is beszívni, és megismerik a illatszerek európai történetét.
Plusz Partitúra

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Plusz magazin

Kicsoda valójában a hölgy a híres „We Can Do It!” poszteren?

Mindenki ismeri az ikonikus posztert, amelyen egy nő feszít, mellette a híres szlogen: „Meg tudjuk csinálni”. De kicsoda a képen látható hölgy?