Plusz

A végéhez közeledik a soproni régi zenei fesztivál

2011.06.25. 14:00
Ajánlom
A soproni Régi Zenei Napok utolsó előtti napja a szombati koncertre való készülődéssel telt el: napközben a kurzusokon és gyakorlótermekben is kemény, intenzív munka folyt, az utolsó finomításokat kidolgozását követően a tanárok ugyanis kihirdették a záró koncert műsorába beválogatott zenedarabokat. Az este tetőpontja az énekkurzust vezető Kolonits Klára énekművész dalestje volt, ahol a klasszikus dalrepertoár gyöngyszemeit énekelte, világszínvonalon.

A Liszt Ferenc Kulturális Központban már reggel kilenckor nagy volt a sürgés-forgás. A táncosok bemelegítésre siettek, a gyakorlók lefoglalása már ekkor elkezdődött, aki ugyanis nem írta be magát a beosztásba, könnyen megeshetett vele, hogy egész napra hoppon maradt. A főtárgyi kurzusok ugyan csak tíz órakor kezdődtek, de Standage Leclair és Bach stílusáról szóló előadása miatt már délután ötkor be is fejeződtek. A pénteki napon a külföldi barokkspecialisták kurzusait látogattam meg: Malcolm Bilsonét és Simon Standage-ét.

Bilson kurzusát hallgatva nagyon szimpatikus voltak számomra azok az eszközök és módszerek, melyeket a tanítás során használt. Instrukcióiban ugyanis nem a historikus előadásról volt szó, nem a barokk technika, történeti szempontok, vagy stílusbeli sajátságok merültek fel, hanem csakis a mű értelmezése, azaz a zene megértése. A egyenkénti 45 perces foglalkozásokat anekdoták, interaktív kérdések és filozofikus zenei interpretációk színesítették. A fortepiano mestere számos alkalommal élt instrumentális hasonlatokkal a jobb és a balkéz dallamainak egymáshoz való viszonyulásainak magyarázataikor. A zenemű eszenciájának keresésekor a legegyszerűbb kérdések feltevésével világított rá a mű mondanivalójára, amiből szinte már magától adódik a megvalósítás mikéntje is. Bilson továbbá nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a növendéke maga is kialakítson egy olvasatot a darabról. Véleményét, meglátásait sosem kérte számon, elsődleges és legfontosabb célja ugyanis a zenei ízlés kialakítása volt. Kurzusán végig szikrázó, inspiráló atmoszférát éreztem, műhelye kiváló lehetőség a zenei ízlés és a zenei gondolkodás fejlesztésére egyaránt.

Ezt követően a historikus hegedűjáték egyik legnevesebb képviselőjét, a londoni és drezdai akadémia barokkhegedű-professzor műhelyének munkafolyamataiba nyertem betekintést. Standage már több mint tíz éve látogat el rendszeresen Magyarországra: idén hatodik alkalommal lép fel és tart kurzust Sopronban, de számos alkalommal játszott már Budapesten, és tanított a Zeneakadémián is. Érdeklődési területét jelenleg a 17.-18. század zenéje képezi, így tökéletes illeszkedik a fesztivál profiljához is. Standage a kurzusokon a régi zenei ismeretek mellett technikai elemekre is nagy hangsúlyt fektetett: egy-egy frázis kiragadásával és ismételtetésével aprólékosan mutatta be vonós technikai rejtelmeit, legyen szó vonásnemekról vagy a balkéztechnikáról.

A nap méltó lezárásának számított Kolonits Klára és Dinyés Dániel koncertje, ahol a Haydn, Mozart dalai mellett Schubert, Mendelssohn és Klara Schumann művei is elhangzottak. A házaspár rendkívüli zenei érzékenysége és zeneértése magas színvonalon mutatkozott meg a koncert összes darabjában. Kolonits Klára a legnagyobb könnyedséggel és egyszerűséggel szólaltatta meg a nehéz anyagot. Regisztereinek mesteri kidolgozottsága nem hagy kivetnivalót maga után: hangjának nemcsak alsó regiszterei szólnak telt, drámai színben, hanem a magasságokat is irigylésre méltó könnyedséggel énekli, minden erőfeszítéstől mentesen. A Liszt-díjas énekművész továbbá kitűnő színészi teljesítményével is kitűnt a klasszikus dalirodalom valamennyi karakterét felsorakoztató hangversenyen. A széles érzelmi skálán mozgó női jellemtípusokkal azonosulva ugyanolyan hitelességgel tudta eljátszani a cserfes olasz nőszemélyt, mint a mély fájdalmakat megélő apáca vagy a hűséges szerelmes szerepét.

Dicséretet érdemel azonban Dinyés Dániel is, aki zongoristák között is csak ritkán előforduló figyelemmel és elmélyültséggel kísérte feleségét. Minden hang helyét és funkcióját értette a zenei folyamatokban, ami nemcsak partnere közötti kommunikációban érződött, hanem önreflexív zongorajátékában is. A pénteki hangverseny a Régi Zenei Napok koncertjeinek egyik legnagyobb csúcsteljesítményének éreztem, olyannak, ami a Művészetek Palotájában, de még a világ legnagyobb koncerttermeiben is megállná a helyét. Nagy örömre szolgált, hogy világszóló zenei élménynek nemcsak a Müpában, hanem a fesztivál alkalmával Sopronban is részesei lehettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

58 évesen elhunyt James Redford, Robert Redford fia

Az amerikai színészlegenda fia pénteken hunyt el epevezetékrákban – írta a BBC hírportálja.
Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz felhívás

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Plusz ajánló

Botránykönyvek és filmsikerek a novemberi Fidelióban

Az ingyenes programmagazin novemberi számában többek között Horvát Lili mesél a velencei bemutatkozásáról, Lakatos Mónikát kérdeztük a WOMEX életműdíjról, de Földes Tamás is felidézte a múlt század egyik legnagyobb botrányhősét, Boris Viant. Lapozz bele online!
Plusz hír

Október végétől kapható a Vylyan Bogyólé

Hamarosan már bárki kortyolgathatja a Vylyan Pincészet legújabb nedűjét, a francia újbor készítésének hagyományait követő Bogyólét. A 2020-as palackokat Győri Katinka Laura, a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatójának címkéje díszíti.
Plusz könnyűzene

A Qualitons, a Platon Karataev és a Mörk a leginkább exportképes zenekaraink itthon

Idén második alkalommal állította össze a külföldön is labdába rúgó könnyűzenei együttesek listáját a HOTS.
Plusz hír

25 ezer lopott régészeti emléket adott vissza Franciaország Marokkónak

Tizenöt éve történt a régészeti lopás, de csak most sikerült visszaszolgáltatni a tárgyakat Marokkónak. Az egész három tonnát nyom.