Plusz

A végéhez közeledik a soproni régi zenei fesztivál

2011.06.25. 14:00
Ajánlom
A soproni Régi Zenei Napok utolsó előtti napja a szombati koncertre való készülődéssel telt el: napközben a kurzusokon és gyakorlótermekben is kemény, intenzív munka folyt, az utolsó finomításokat kidolgozását követően a tanárok ugyanis kihirdették a záró koncert műsorába beválogatott zenedarabokat. Az este tetőpontja az énekkurzust vezető Kolonits Klára énekművész dalestje volt, ahol a klasszikus dalrepertoár gyöngyszemeit énekelte, világszínvonalon.

A Liszt Ferenc Kulturális Központban már reggel kilenckor nagy volt a sürgés-forgás. A táncosok bemelegítésre siettek, a gyakorlók lefoglalása már ekkor elkezdődött, aki ugyanis nem írta be magát a beosztásba, könnyen megeshetett vele, hogy egész napra hoppon maradt. A főtárgyi kurzusok ugyan csak tíz órakor kezdődtek, de Standage Leclair és Bach stílusáról szóló előadása miatt már délután ötkor be is fejeződtek. A pénteki napon a külföldi barokkspecialisták kurzusait látogattam meg: Malcolm Bilsonét és Simon Standage-ét.

Bilson kurzusát hallgatva nagyon szimpatikus voltak számomra azok az eszközök és módszerek, melyeket a tanítás során használt. Instrukcióiban ugyanis nem a historikus előadásról volt szó, nem a barokk technika, történeti szempontok, vagy stílusbeli sajátságok merültek fel, hanem csakis a mű értelmezése, azaz a zene megértése. A egyenkénti 45 perces foglalkozásokat anekdoták, interaktív kérdések és filozofikus zenei interpretációk színesítették. A fortepiano mestere számos alkalommal élt instrumentális hasonlatokkal a jobb és a balkéz dallamainak egymáshoz való viszonyulásainak magyarázataikor. A zenemű eszenciájának keresésekor a legegyszerűbb kérdések feltevésével világított rá a mű mondanivalójára, amiből szinte már magától adódik a megvalósítás mikéntje is. Bilson továbbá nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a növendéke maga is kialakítson egy olvasatot a darabról. Véleményét, meglátásait sosem kérte számon, elsődleges és legfontosabb célja ugyanis a zenei ízlés kialakítása volt. Kurzusán végig szikrázó, inspiráló atmoszférát éreztem, műhelye kiváló lehetőség a zenei ízlés és a zenei gondolkodás fejlesztésére egyaránt.

Ezt követően a historikus hegedűjáték egyik legnevesebb képviselőjét, a londoni és drezdai akadémia barokkhegedű-professzor műhelyének munkafolyamataiba nyertem betekintést. Standage már több mint tíz éve látogat el rendszeresen Magyarországra: idén hatodik alkalommal lép fel és tart kurzust Sopronban, de számos alkalommal játszott már Budapesten, és tanított a Zeneakadémián is. Érdeklődési területét jelenleg a 17.-18. század zenéje képezi, így tökéletes illeszkedik a fesztivál profiljához is. Standage a kurzusokon a régi zenei ismeretek mellett technikai elemekre is nagy hangsúlyt fektetett: egy-egy frázis kiragadásával és ismételtetésével aprólékosan mutatta be vonós technikai rejtelmeit, legyen szó vonásnemekról vagy a balkéztechnikáról.

A nap méltó lezárásának számított Kolonits Klára és Dinyés Dániel koncertje, ahol a Haydn, Mozart dalai mellett Schubert, Mendelssohn és Klara Schumann művei is elhangzottak. A házaspár rendkívüli zenei érzékenysége és zeneértése magas színvonalon mutatkozott meg a koncert összes darabjában. Kolonits Klára a legnagyobb könnyedséggel és egyszerűséggel szólaltatta meg a nehéz anyagot. Regisztereinek mesteri kidolgozottsága nem hagy kivetnivalót maga után: hangjának nemcsak alsó regiszterei szólnak telt, drámai színben, hanem a magasságokat is irigylésre méltó könnyedséggel énekli, minden erőfeszítéstől mentesen. A Liszt-díjas énekművész továbbá kitűnő színészi teljesítményével is kitűnt a klasszikus dalirodalom valamennyi karakterét felsorakoztató hangversenyen. A széles érzelmi skálán mozgó női jellemtípusokkal azonosulva ugyanolyan hitelességgel tudta eljátszani a cserfes olasz nőszemélyt, mint a mély fájdalmakat megélő apáca vagy a hűséges szerelmes szerepét.

Dicséretet érdemel azonban Dinyés Dániel is, aki zongoristák között is csak ritkán előforduló figyelemmel és elmélyültséggel kísérte feleségét. Minden hang helyét és funkcióját értette a zenei folyamatokban, ami nemcsak partnere közötti kommunikációban érződött, hanem önreflexív zongorajátékában is. A pénteki hangverseny a Régi Zenei Napok koncertjeinek egyik legnagyobb csúcsteljesítményének éreztem, olyannak, ami a Művészetek Palotájában, de még a világ legnagyobb koncerttermeiben is megállná a helyét. Nagy örömre szolgált, hogy világszóló zenei élménynek nemcsak a Müpában, hanem a fesztivál alkalmával Sopronban is részesei lehettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz portré

Tükörré váló mondatok – Kukorelly Endre a Kult50-ben

„Ne írj, ha félsz” – mondta egy interjúban Kukorelly Endre. És nem fél. Sőt, lázad és provokál. Amikor nem saját szövegeit „rontja és javítja”, kreatív írást tanít, focizik (1996-ban megalapította az író futballválogatottat), hajléktalanság-projektbe fog, vagy „gondol egyet” és segít föléleszteni a Baumgarten-díjat.
Plusz kult50

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Plusz hír

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Plusz magazin

50 éve halt meg Jimi Hendrix, minden idők legmeghatározóbb gitárosa

„Amikor a szeretet hatalma legyőzi a hatalom szeretetét, a világ meg fogja ismerni a békét" - tartotta a zenész, akinek hatása felmérhetetlen a rockzenére.
Plusz ajánló

Kettő az egyben – Megjelent a Fidelio és a Líra közös lapszáma!

Gazdag könyves tartalommal gyarapodott a Fidelio Magazin: az októberi lapszámban megtalálhatják Olvasóink a Líra Könyvklub mellékletét is. Az ingyenes programmagazin mától fellelhető a fővárosban, az ismert terjesztési pontokon, valamint országosan a Líra bolthálózatában.