Plusz

A végéhez közeledik a soproni régi zenei fesztivál

2011.06.25. 14:00
Ajánlom
A soproni Régi Zenei Napok utolsó előtti napja a szombati koncertre való készülődéssel telt el: napközben a kurzusokon és gyakorlótermekben is kemény, intenzív munka folyt, az utolsó finomításokat kidolgozását követően a tanárok ugyanis kihirdették a záró koncert műsorába beválogatott zenedarabokat. Az este tetőpontja az énekkurzust vezető Kolonits Klára énekművész dalestje volt, ahol a klasszikus dalrepertoár gyöngyszemeit énekelte, világszínvonalon.

A Liszt Ferenc Kulturális Központban már reggel kilenckor nagy volt a sürgés-forgás. A táncosok bemelegítésre siettek, a gyakorlók lefoglalása már ekkor elkezdődött, aki ugyanis nem írta be magát a beosztásba, könnyen megeshetett vele, hogy egész napra hoppon maradt. A főtárgyi kurzusok ugyan csak tíz órakor kezdődtek, de Standage Leclair és Bach stílusáról szóló előadása miatt már délután ötkor be is fejeződtek. A pénteki napon a külföldi barokkspecialisták kurzusait látogattam meg: Malcolm Bilsonét és Simon Standage-ét.

Bilson kurzusát hallgatva nagyon szimpatikus voltak számomra azok az eszközök és módszerek, melyeket a tanítás során használt. Instrukcióiban ugyanis nem a historikus előadásról volt szó, nem a barokk technika, történeti szempontok, vagy stílusbeli sajátságok merültek fel, hanem csakis a mű értelmezése, azaz a zene megértése. A egyenkénti 45 perces foglalkozásokat anekdoták, interaktív kérdések és filozofikus zenei interpretációk színesítették. A fortepiano mestere számos alkalommal élt instrumentális hasonlatokkal a jobb és a balkéz dallamainak egymáshoz való viszonyulásainak magyarázataikor. A zenemű eszenciájának keresésekor a legegyszerűbb kérdések feltevésével világított rá a mű mondanivalójára, amiből szinte már magától adódik a megvalósítás mikéntje is. Bilson továbbá nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a növendéke maga is kialakítson egy olvasatot a darabról. Véleményét, meglátásait sosem kérte számon, elsődleges és legfontosabb célja ugyanis a zenei ízlés kialakítása volt. Kurzusán végig szikrázó, inspiráló atmoszférát éreztem, műhelye kiváló lehetőség a zenei ízlés és a zenei gondolkodás fejlesztésére egyaránt.

Ezt követően a historikus hegedűjáték egyik legnevesebb képviselőjét, a londoni és drezdai akadémia barokkhegedű-professzor műhelyének munkafolyamataiba nyertem betekintést. Standage már több mint tíz éve látogat el rendszeresen Magyarországra: idén hatodik alkalommal lép fel és tart kurzust Sopronban, de számos alkalommal játszott már Budapesten, és tanított a Zeneakadémián is. Érdeklődési területét jelenleg a 17.-18. század zenéje képezi, így tökéletes illeszkedik a fesztivál profiljához is. Standage a kurzusokon a régi zenei ismeretek mellett technikai elemekre is nagy hangsúlyt fektetett: egy-egy frázis kiragadásával és ismételtetésével aprólékosan mutatta be vonós technikai rejtelmeit, legyen szó vonásnemekról vagy a balkéztechnikáról.

A nap méltó lezárásának számított Kolonits Klára és Dinyés Dániel koncertje, ahol a Haydn, Mozart dalai mellett Schubert, Mendelssohn és Klara Schumann művei is elhangzottak. A házaspár rendkívüli zenei érzékenysége és zeneértése magas színvonalon mutatkozott meg a koncert összes darabjában. Kolonits Klára a legnagyobb könnyedséggel és egyszerűséggel szólaltatta meg a nehéz anyagot. Regisztereinek mesteri kidolgozottsága nem hagy kivetnivalót maga után: hangjának nemcsak alsó regiszterei szólnak telt, drámai színben, hanem a magasságokat is irigylésre méltó könnyedséggel énekli, minden erőfeszítéstől mentesen. A Liszt-díjas énekművész továbbá kitűnő színészi teljesítményével is kitűnt a klasszikus dalirodalom valamennyi karakterét felsorakoztató hangversenyen. A széles érzelmi skálán mozgó női jellemtípusokkal azonosulva ugyanolyan hitelességgel tudta eljátszani a cserfes olasz nőszemélyt, mint a mély fájdalmakat megélő apáca vagy a hűséges szerelmes szerepét.

Dicséretet érdemel azonban Dinyés Dániel is, aki zongoristák között is csak ritkán előforduló figyelemmel és elmélyültséggel kísérte feleségét. Minden hang helyét és funkcióját értette a zenei folyamatokban, ami nemcsak partnere közötti kommunikációban érződött, hanem önreflexív zongorajátékában is. A pénteki hangverseny a Régi Zenei Napok koncertjeinek egyik legnagyobb csúcsteljesítményének éreztem, olyannak, ami a Művészetek Palotájában, de még a világ legnagyobb koncerttermeiben is megállná a helyét. Nagy örömre szolgált, hogy világszóló zenei élménynek nemcsak a Müpában, hanem a fesztivál alkalmával Sopronban is részesei lehettünk.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz gyász

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Plusz hír

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Plusz ajánló

Félénél jár az első Liszt Ünnep – ezek a programok várnak még ránk!

Már most felejthetetlen pillanatokkal gazdagodhattunk, pedig még számos izgalmas programot tartogat a Müpa október 24-ig zajló őszi kulturális eseménysorozata.
Plusz ajánló

Halk lombok alatt – Megjelent a novemberi Fidelio

Ingyenes programmagazinunk legfrissebb számában az időrendi bontások és ajánlók mellett számos interjút és magazinos anyagot olvashat. A novemberi számot keresse országszerte, az ismert terjesztési pontokon vagy lapozzon bele online!
Plusz ajánló

Színészek kalauzolnak végig a Szépművészeti terein

Az elmúlt évben a járványhelyzet miatt félbeszakadt a Szépművészeti Múzeumban nagy sikerrel futó Textúra című sorozat. A tervezett kilenc előadásból csupán kettőt láthatott a nagyközönség, de október 19-től újra folytatódik a különleges összművészeti program, amely változatlan tartalommal és színészi gárdával várja az érdeklődőket.